Vettig effekt ur en RD350 LC YPCS?

Ducster900

Ducster900
Gick med
20 Jun 2005
Hoj
Ducati Monster 900Sie -00 (numera såld...)
Efter att ha sålt min gamla pärla i somras: http://web.telia.com/~u41816991/ är jag lite inne på att skaffa tvåtakt, lite retro i mina ögon,
jag som varit med på den tiden man plockade pluggen ur en Puch eller skaffade 60-kubikare till Sachsen...

Jag var sugen på en RD350 i mitten av 80-talet men behöll min 640cc SR 500 och lät tanken vila.

Nu kan det bli aktuellt igen och då med den sista versionen av RD´n den med YPVS för att kunna bredda registret och ändå få ut skapligt med effekt.

Frågan jag ställer är hurpass mycket effekt men kan förvänta sig ur en skapligt trimmad sådan maskin?

Som vanligt skall det ställas mot kostnader och tillförlitlighet men om man utgår från den sista versionen som uppgavs till 63 eller 64 hästar borde man kunna lägga på åtminstone 20-30% innan det blir några problem.

Någon som har kunskap eller erfarenhet att dela med sig?
Jag vill oxå ha tips om duktiga tvåtaktstrimmare som kan RD350´n eller om det finns färdiga cylindrar att söka efter?

Hej,
Original har RD 350 YPVS ca 50 hk på bakhjulet (59-63hk i motorn).
Med bättre pipor, lätt portning och ombestyckade förgasare med högflödes filter får du ca 70-75 hk (ungefär 60 på bakhjulet). Räcker för att hojen ska upplevas som att den har bra fart när effekten kickar in.

Slänger du på bättre förgasare, bättre reedventiler och seriös poprtning så får du +80 hk i motorn vilket är riktigt bra med tanke på att det lätt går att få ner vikten på hojen till ca 140 kg.

Kolla t.ex. www.skalmanmc.com, min gamla RD 350."Värsta" motorn jag byggde hade drygt 80 på bakhjulet och hojen vägde 120 kg körklar! Den var rolig men är sedan ett par år tillbaka såld till en samlare i Spanien, så nu står hojen på museum i Spanien.

-ändrat pga otydligheter-

Last edited:
Hej. Själv har jag inga ingående kunskaper om hur den bågen funkar men eftersom du ville ha reda på duktiga tvåtaktstrimmare kan jag passa på att tipsa om Ebbe på www.ebos.se

Han är allmänt erkänd expert på tvåtaktare och har bland annat kört dragrace med en gammal Kawa trepip.

Lycka till.

Rickard: vad VET du ? Motoreffekt el. bakhjulseffekt ? Eller är det upskattningar rakt över ?

20 % effektförlust är betydligt mer än man normalt räknar med.
/u

Rickard: vad VET du ? Motoreffekt el. bakhjulseffekt ? Eller är det upskattningar rakt över ?

20 % effektförlust är betydligt mer än man normalt räknar med.
/u

Förstår inte riktigt vad du frågar efter, men jag har ganska bra koll på RD 350.
Om du frågar efter mina siffror på min racer så var det grova ungefärliga angvningar. Om du frågar original RD 350 så vet jag att de brukar ha ca 50 hk på bakhjulet och 59 hk på pappret (63 hk 1986 och frammåt).

När det gäller min RD 350 racer - så har jag byggt flera olika motorer till den, och effekten är mätt på bromsbänk på bakhjulet.
Att jag inte går in på exakta siffror beror på att effekten varierar mycket beroende på bestyckning, tändningsinställning, motortemp, lufttemp, luftfuktighet, kompression, oljeinblandning, mm. Exempelvis körde jag oftast med 4% olja för minskat slitage, gick jag ner på 2% oljainblandning steg effekten med över 1 hk. Och exakta siffror är inte så viktigt, de är mer av akademisk betydelse. Jag var nöjd när jag hade ett bra effektregister och lite slitage. De inställningar som gav mest toppeffekt på bromsbänken var inget jag körde med i verkligheten.
Mina bästa motorer, som jag körde med med i verkligeheten hade 80-85 hk på bakhjulet. Men då hade jag låg kompression (= mindre slitage, förgasarbestyckningen mindre känslig för väderomslag), 4% olja, mm. Då gick hojen grymt bra tycker jag.

När det gäller effektförlusten motor / bakhjul så hade jag uppskattningsvis ca 10%, då jag körde med välsmord kedja utan o-ringar, mm. På en gatcykel är nog 13% effektförlust vanligare.

-ändrat pga otydligheter-

Last edited:
Precis vad jag ville veta. Std har alltså runt 50 på bakhjulet och din racer runt 80-85.:tummenupp

'Slänger du på bättre förgasare, bättre reedventiler och seriös portning så får du +80 hk i motorn.'
Vågar jag gissa att du tror det skulle ge runt 70 på bakhjulet mao.

(Du kom med så yviga motoreffektsiffror att jag blev nyfiken på vad som låg bakom.
20 - 25 % effektförluster från motor till bakhjul är lite väl högt räknat.)
/u

Hej.
Ja, Skalmans RD med 75,23 hk på bakhjulet har man ju läst om,,och det är bra,,mycket bra!
Krävs dock en hel del för att komma dit,,räcker inte bara att "gräva" lite i avgasporten och på med reedventiler,,och nåt "dåligt" eftermarknadssystem, som iaf inte är gjort för en trimmat motor,, det måste till special system som är rätt uträknade och noggrannt tillverkade.
Vi pratar om ju 50 % mer effekt(50 rwhp till 75 rwhp),,,så originalkoppling håller inte så länge,,gärna rakskurna primärdrev(för lådan och vevens skull), evt. undercuttat växellåde,,etc etc.
Där är mycket att tänka på,,men lycka till. ;-)
Hälsar Frostie

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...