Vett och etikett i brf?

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Så nu har jag flyttat till en bostadsrätt i ett lyhört hus som befolkas av torrbollar som väntar på döden.

Vad förväntas av mig?

Vad är värsta som kan hända? Ombädd att sälja? utköpt?

Har ljudisolerat lägenheten så nu hör jag inte grannarna? betyder det att dom intee hör mig eller betyder det att dom aldrig spelar musik eller gör något öht?

Om du inte längre hör dina grannar så kan dom ha väntat färdigt, det vet du inte förän det börjar lukta....

För säkerhetsskull kan du slänga på en Rammstein på full volym i ett par timmar och se om du får någon reaktion.

Vräkt, med tvångsförsäljning via Kronofogden som följd. Dock ska de varnas och hållas på så det kommer inte som en överraskning när det väl är dags.

nope men har renoverat hittils.

eller jo satt i fönstret och åt för det finns ingen annanstans just nu, så skricker än tant åt mig att gå ner, det e lugnt jag kommer inte rammla och gör jag det så är det ju bara jag som skadar mig svara jag i vänlig ton.
Det skiter jag väll i, men du kommer förstöra rabbaten och jag tänker inte plantera nya blommor! säger kärringen då

Ordförande kör runt i en mkt skabbig diatshu charade.. :hihi

Vad äre du väsnas med?

nope men har renoverat hittils.

eller jo satt i fönstret och åt för det finns ingen annanstans just nu, så skricker än tant åt mig att gå ner, det e lugnt jag kommer inte rammla och gör jag det så är det ju bara jag som skadar mig svara jag i vänlig ton.
Det skiter jag väll i, men du kommer förstöra rabbaten och jag tänker inte plantera nya blommor! säger kärringen då

Ordförande kör runt i en mkt skabbig diatshu charade.. :hihi

Störtskön kärring skiter i dig men akCta blomorna FFS :mad:

:lol

Last edited:
Vräkt, med tvångsförsäljning via Kronofogden som följd. Dock ska de varnas och hållas på så det kommer inte som en överraskning när det väl är dags.
ohh nice vad krävs för det?

Jag har bytt till ett par högtalare som totalt saknar djupbas väggarna är ljudisolerade, vad förutom ljud kan dom gnälla på?

Anledningen att jag frågar är att jag lyckades reta upp mina grannar när bode i vila och då va det ljudnivå, felparkerad bil (stod åt fel håll när jag bogsera hem den för nått snille hade parkerat i vändzonen och socialtmissanpassad granne som låg bakom.

Testfesta. Slipknot lär funka.
hehe mm blir fan det, nja slipknot e för mesar dimmur borgir passar ändamålet!

Nej men klart som fan det blir test festande tills jag får varningar då säljer jag friviligt..

Tycker själv att jag är jävligt lågmäld granne..

Du verkar ha känsliga grannar.. Mina blev irriterade på mig för ett tag sedan när jag stod på balkongen. I och för sig var klockan fem på morgonen och jag dirigerade bilar med megafon endast iförd boxers. Lyckades t.o.m. tutlura in en på fel ruta.
Det där gjorde polare till mig samtidigt som en annan sköt på min sura grannes tv antenn..

Kanske ska tillägga att det va EFTER han hade klagat hela sommaren.:hihi

Vad äre du väsnas med?

Störtskön kärring skiter i dig men akCta blomorna FFS :mad:

:lol
Mhm garva först och trodde hon va sarkastisk men nix she had a face of a killer..

Last edited:
ohh nice vad krävs för det?

Att du, efter påvisade anmärkningar från styrelsen, fortsätter att bryta mot föreningens stadgar. Dock blir det ju en tvistfråga vid störande av omgivning. Ofta krävs det att medlemmar ur styrelsen har vart inne hos grannen och dokumenterat störningarna (krävs att det sker vid upprepande tillfällen) medans du poppar loss för att det ens ska bli något. Vilken förvaltare är det?

/Sty. Relseordföranden

Last edited:
Att du, efter påvisade anmärkningar från styrelsen, fortsätter att bryta mot föreningens stadgar. Dock blir det ju en tvistfråga vid störande av omgivning. Ofta krävs det att medlemmar ur styrelsen har vart inne hos grannen och dokumenterat störningarna (krävs att det sker vid upprepande tillfällen) medans du poppar loss för att det ens ska bli något. Vilken förvaltare är det?

/Sty. Relseordföranden
en liten privat, stadgarna är ett skämt står mest saker som att du inte får röka på balkongen (jag har ingen och om folk röker i mitt fönster tänker jag hävda att det samma som dom röker inne. för jag har lärt mig att man inte ska ha rökare utomhus då det stör mer..)
att man inte får ta bort socklarna på kylskåpet för då fortplantar sig vibrationerna, inte får instalera köksfläkt eller termmostatblandare :död

Men hur grova överträdelser pratar vi om? om berit har fått för sig att jag att min tv stör henne? Att mitt stön stör deras sömn?

Om jag har jättefest med full volym till 6 på morgonen varje helg fattar jag ju att dom ledsnar men annars?

Har en tjejkompis i grannhuset som är hsb ägt hur är dom?

Men hur grova överträdelser pratar vi om? om berit har fått för sig att jag att min tv stör henne? Att mitt stön stör deras sömn?

Om jag har jättefest med full volym till 6 på morgonen varje helg fattar jag ju att dom ledsnar men annars?

Har en tjejkompis i grannhuset som är hsb ägt hur är dom?

Det är samma sunda förnuft i BRF som HR. Den stora skillnaden är att vid BRF har du inte hyresgästföreningen på din sida när styrelsen vill bli av med dig. Men å andra sidan så krävs det rätt mycket för att det ens ska komma på tal med avhysning. Ett normalt liv har alla rätt till, oavsett vart man bor eller vem man har som granne. Sunt förnuft är bra i frågor som dessa :tummenupp

HSB använder sig ofta utav BostadsJuridik vid tvistfrågor. Har styrelsen då bestämt sig för att bli av med dig och dom har belägg för det så kan du skriva upp att BJ kommer få ärendet till Kronofogden med tvångsförsäljning som resultat.

Men som sagt, lev som om det vore en vanlig HR, svårare än så är det inte. Så länge du inte ens har fått ett klagomål från styrelsen är det helt lungt. När eller om du får ett klagomål från dom så tar du upp det till dialog och förklarar din syn på saken.

Du kan ju knacka dörr o presentera dig och säga att du är den nya grannen till dem som flyttat in och skulle det vara nånting så får de inte vara rädda att knacka på och tala om det.

Det gjorde jag och vi har jätte-trevligt i min trappa. :)

Du kan ju knacka dörr o presentera dig och säga att du är den nya grannen till dem som flyttat in och skulle det vara nånting så får de inte vara rädda att knacka på och tala om det.

Jag försökte köpa mig loss en gång grannkärringfaan var helt galen så jag gick ner och stoppade in ett par hundra i hennes brevlåda :ljuvaungdom :va hade ju dragit ett par :fyllisar tänkte väll att om den snåla kärringen får ett par hundra så kommer hon stå ut med ett par timmars oväsen till :hihi

Jo det har jag gjort :)

äh är nog jag som är hisspig men hur är det med när folk förväntar sig att det ska va tyst och så? 22 på vardagar antar jag äh får känna mig fram,

henrik hade det varigt vanlig HR hade jag inte brytt mig utan flyttat när jag var tvungen. (iof man kanske hamnar i nått register?:P)

Jag försökte köpa mig loss en gång grannkärringfaan var helt galen så jag gick ner och stoppade in ett par hundra i hennes brevlåda :ljuvaungdom :va hade ju dragit ett par :fyllisar tänkte väll att om den snåla kärringen får ett par hundra så kommer hon stå ut med ett par timmars oväsen till :hihi
:rofl bättre än att dumpa hår över grannens bil :rofl hmm grannens unge har fest jag klagar dagen efter är ungen och hans polare korthåriga och min billånghårig..

Last edited:
Ljud är inte alltid det man tror det är.

Hade en lägenhet där det hördes som om någon låg och kn*ullade, högljutt.
Problemet var bara att detta höll på i flera timmar. Detta var min första lägenhet så jag var inte van vid oljud men till slut stod jag inte ut längre (flera veckor med till och från samma höga stön och dunkande).

Halv två på natten gick jag och knackade på hos grannen. "snälla kan ni vara lite mindre högljuda, kan inte sova" ..

"Aha väntade bara på att du skulle ringa på, du är inte den först som har anklagat oss för att vara högljuda men det är inte vi utan vinden som viner i den gamla skorsstenen som går utmed huset"

:hjälm

Last edited:
Haha det är inte vi det är spökena på vinden...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT