Veteranlastbilar

Busafreak

Sportforever-customnever
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa, CBX 1000, REX 98cc -39
Halv off topic men... hade inte farsan lassat upp BSA:n på flaket o låtit mig köra mig trött i skogen långt utanför stan (praktiskt taget varenda helg det engelska skrotet fungerade) så hade mitt MC-körkort fördröjts åtskilliga år.

Hursomhelst... börjar nu få upp intresset för veteranlastias då man dessutom kanske både blev till i - och har vuxit upp i en. Funderar faktiskt på allvar att skaffa en. Tja, som komplement till bågarna vid dåligt väder.

Fler med samma läggning här på SH?

Keep Trucking!

Busafreak skrev:
2226177 Halv off topic men... hade inte farsan lassat upp BSA:n på flaket o låtit mig köra mig trött i skogen långt utanför stan (praktiskt taget varenda helg det engelska skrotet fungerade) så hade mitt MC-körkort fördröjts åtskilliga år.

Hursomhelst... börjar nu få upp intresset för veteranlastias då man dessutom kanske både blev till i - och har vuxit upp i en. Funderar faktiskt på allvar att skaffa en. Tja, som komplement till bågarna vid dåligt väder.

Fler med samma läggning här på SH?

Keep Trucking!
Jorå... vill själv ha en egen tradare.

Gärna en Scania 141'a, med släp (skatterfri förståss)
Men så är det det där med utrymme också. :rolleyes:

Ägde dock en Scania 81 från -77 för några år sedan.
Köptes för 1500:-, saknade förarstol & påbyggnad men gick bra. :)

War-psycho skrev:
2226185 Jorå... vill själv ha en egen tradare.

Gärna en Scania 141'a, med släp (skatterfri förståss)
Men så är det det där med utrymme också. :rolleyes:

Ägde dock en Scania 81 från -77 för några år sedan.
Köptes för 1500:-, saknade förarstol & påbyggnad men gick bra. :)

Farsans sista bil var en VOLVO Viking, bilen som byggde det moderna Sverige, enl VOLVO. Men själv skulle jag föredra en SCANIA 76, de ser "råare" ut, mera matcho. En bil med tipp o kran skulle också kunna göra lite nytta.

1500!! En bil på BLOCKET i stil med den jag kollar efter ligger på 30 - 65 tusen. 141:an har väl en V8 om jag mins rätt, ganska maffigt ljud alltså.

Min "tomt" är stor så en stor bil får plats.

Har du tips på någon bil kanske?

Busafreak skrev:
2226788 Farsans sista bil var en VOLVO Viking, bilen som byggde det moderna Sverige, enl VOLVO. Men själv skulle jag föredra en SCANIA 76, de ser "råare" ut, mera matcho. En bil med tipp o kran skulle också kunna göra lite nytta.

1500!! En bil på BLOCKET i stil med den jag kollar efter ligger på 30 - 65 tusen. 141:an har väl en V8 om jag mins rätt, ganska maffigt ljud alltså.

Min "tomt" är stor så en stor bil får plats.

Har du tips på någon bil kanske?
1, Håller med om att Scanian är läckrare, så har det alltid varit.
Dessutom funkar dom bäst också (kör ju själv).
(Så även idag.)

2, Jo, fick den billigt, för den inte var värd så mycket. Detta var före Blocket's tid (5-6 år sen?), och jag var tvungen att sälja den via Gula Tidningen. Tror jag fick 4-5 papp för den.

3, V8'a ja, det stämmer. Jag skulle helst ha en Scania 143'a (streamliner), eller en 144'a, som jag trivts bra i på jobbet, men dom är varken billiga eller skattefria.
(Du vet väl vad siffrorna står för i beteckningarna ?)

Jag vill helst ha de största modellerna, men ska du ha en tipp & kran-bil, så rekommenderar jag en Scania 76, 81 eller 110/111'a från 70-talet.
Jag gillar frambyggen rent körmässigt, men tycker nosbilarna är snygga.
Dessutom har dom bättre viktfördelning när dom har kran, så dom inte gräver ner framhjulen lika mycket som ett frambygge med kran.

Själv kollar jag blocket, söker på *scania* i alla län/alla kategorier, sen är det bara att drömma sig iväg. :)
Men jag bor i hyreslägenhet, och att parkera ett 24-metersekippage på gatan här är ingen hit.
Men en dag så...

War-psycho skrev:
2226915 1, Håller med om att Scanian är läckrare, så har det alltid varit.
......
Själv kollar jag blocket, söker på *scania* i alla län/alla kategorier, sen är det bara att drömma sig iväg. :)

Men en dag så...

En adress som stöd för drömmarna - lastbilsporr:

http://www.parlrallyt.com/new_site/index.htm

Nej, jag SCANIAs beteckningssystem har jag inte funderat över.

Busafreak skrev:
2227366 Nej, jag SCANIAs beteckningssystem har jag inte funderat över.
Hmm... vet inte hur jag ska tolka det svaret riktigt.

Nåväl, så här är det iallafall. :mattias

Första siffrorna anger motorstorleken i liter, och sista siffran anger vilken motorgeneration det är. (Typ skillnaden mellan volvo 140 och 240, alltså nyare modell helt enkelt.)

Scania 144 = 14 liters motor (V8) och fjärde generationen/modellen.

Scania 92 = 9 liter (Rak 6'a) av andra generationen/modellen.

En Scania 81'a är alltså en nyare modell av Scania 80, fast med samma motorstorlek.

Så, oavsett om du visste det innan eller inte, så vet du det nu. :)

War-psycho skrev:
2227383 Hmm... vet inte hur jag ska tolka det svaret riktigt.

Tack för svaren, din tolkning var rätt. Jag uttryckte mig otydligt och hade enbart insikten i att 140 etc var V8. Så ditt svar togs tacksamt emot.

Ringde i alla fall på en SCANIA 80 i Piteå men den var inte reggad i Sverige och drar en del kostnader innan den blir körbar. Avstår förm. från affär.

Hmm... trodde att det vimlade med lastbilsfreak här, känner i alla fall två killar med Busa som kör lastbil i Stlm men det behöver ju inte betyda att de vill hålla på med det jämt.

Busafreak skrev:
2227596 Tack för svaren, din tolkning var rätt. Jag uttryckte mig otydligt och hade enbart insikten i att 140 etc var V8. Så ditt svar togs tacksamt emot.

Ringde i alla fall på en SCANIA 80 i Piteå men den var inte reggad i Sverige och drar en del kostnader innan den blir körbar. Avstår förm. från affär.

Hmm... trodde att det vimlade med lastbilsfreak här, känner i alla fall två killar med Busa som kör lastbil i Stlm men det behöver ju inte betyda att de vill hålla på med det jämt.
Här har du annars en som verkar vettig (om än något dyr).

http://www.blocket.se/vi/8414473.htm?ca=11_s

Dock har den fast flak, men allt går ju att fixa med lite våld. :)
(Frambygge = utan nos.)

Du är välkommen att fråga mer om du vill, jag tröttnar aldrig på att pladdra om lastbilar. :D

War-psycho skrev:
2227643 Här har du annars en som verkar vettig (om än något dyr).

http://www.blocket.se/vi/8414473.htm?ca=11_s

Dock har den fast flak, men allt går ju att fixa med lite våld. :)
(Frambygge = utan nos.)

Du är välkommen att fråga mer om du vill, jag tröttnar aldrig på att pladdra om lastbilar. :D
´
Tack, jag har sett den, d v s alla som finns på BLOCKET :-)

Valde bort den p g a det fasta flaket och att den ser så modern ut. Men det ser ut att vara en juste bil. Jag har ingen brådska och förr eller senare dyker nog rätt bil upp. Ska börja fråga runt lite privet. För ett par år sedan köpte en bekant till mig en VOLVO nosbil, en av de moderna som liknar 140:an. Ägarna var en äldre man som slutat köra av hälsoskäl och sålde bilen i skick som ny till ett "allra bästa kompisen" pris. Tyvärr har bilen gått vidare.

Förm. står det bilar och väntar där det "bara inte blivit av" att sälja.

(Kollade farsans VIKING för några år sedan och den var då skrotad.)

Busafreak skrev:
2227825 För ett par år sedan köpte en bekant till mig en VOLVO nosbil, en av de moderna som liknar 140:an. Ägarna var en äldre man som slutat köra av hälsoskäl och sålde bilen i skick som ny till ett "allra bästa kompisen" pris. Tyvärr har bilen gått vidare.

Förm. står det bilar och väntar där det "bara inte blivit av" att sälja.

(Kollade farsans VIKING för några år sedan och den var då skrotad.)
Tyvärr håller inte gamla volvos lika bra som scaniorna.

Så, om du inte vill betala dyra pengar för en bil i toppskick, så rekommenderar jag scania alla gånger.

Synd att det nästan bara finns a-traktorer till vettiga priser idag. Annars hade jag redan haft något trailerekipage ståendes.

För några år sedan var det ju snack om att Volvo skullee köpa upp scania.

Köpet gick aldrig igenom, men en slogan sitter kvar på Scanias verkstäder:

"Gör som Volvo, köp Scania!" :lol

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!