Vetenskaplig grund

Vad har det med min fråga att göra? För att göra det lättare för dig så svarar jag på min fråga själv: Ingenting!

Förvisso har du redan svarat på din egen fråga -> varför ställde du den när du redan visste svaret?:va Men för er andra ska jag kort utveckla hur det är (med risk att det blir ett vetenskapsforum). Ni andra har nog förstått att tråden inte är särskild seriös ställd från börja...:hihi . Ni som tycker jag skjuter över målet kan sluta läsa nu....
Jordens rotationsaxel lutar nu ca 23,5 grader från normalen till jordens banplan. Denna lutning kallas inklination och det är den som orsakar att vi har årstider på jorden. Lutningen varierar mellan 24,5 grader och 22,1 grader. Variationerna sker långsamt med en period på ca 40 000 år. Senaste maxvärdet inträffade för ca 10 000 år sedan. År 1500 f Kr var lutningen ca 23,8 grader och nästa minimum nås om ca 10 000 år.
Jordaxelns lutning påverkar vårt klimat. I början på 1900-talet beräknade Milankovitch hur flera geometriska faktorer, såsom jordaxelns lutning, inriktningen av jordaxeln (precessionen) och jordbanans form, påverkar jordens klimat. Dessa beräkningar missar dock helt att ta hänsyn till inverkan av växthuseffekten. Nyligen har det även påpekats att jordens medeltemperatur varierar beroende på att solen under sin väg runt Vintergatans centrum (ett varv på 250 000 år) passerar olika partikeltäta områden. Om vi alltså får en snabbare ändring av lutningen på jordaxeln påverkar det allt liv på jorden således.:mattias

Förvisso har du redan svarat på din egen fråga -> varför ställde du den när du redan visste svaret?:va Men för er andra ska jag kort utveckla hur det är (med risk att det blir ett vetenskapsforum). Ni andra har nog förstått att tråden inte är särskild seriös ställd från börja...:hihi . Ni som tycker jag skjuter över målet kan sluta läsa nu....
Jordens rotationsaxel lutar nu ca 23,5 grader från normalen till jordens banplan. Denna lutning kallas inklination och det är den som orsakar att vi har årstider på jorden. Lutningen varierar mellan 24,5 grader och 22,1 grader. Variationerna sker långsamt med en period på ca 40 000 år. Senaste maxvärdet inträffade för ca 10 000 år sedan. År 1500 f Kr var lutningen ca 23,8 grader och nästa minimum nås om ca 10 000 år.
Jordaxelns lutning påverkar vårt klimat. I början på 1900-talet beräknade Milankovitch hur flera geometriska faktorer, såsom jordaxelns lutning, inriktningen av jordaxeln (precessionen) och jordbanans form, påverkar jordens klimat. Dessa beräkningar missar dock helt att ta hänsyn till inverkan av växthuseffekten. Nyligen har det även påpekats att jordens medeltemperatur varierar beroende på att solen under sin väg runt Vintergatans centrum (ett varv på 250 000 år) passerar olika partikeltäta områden. Om vi alltså får en snabbare ändring av lutningen på jordaxeln påverkar det allt liv på jorden således.:mattias
Tack för att du klargjorde vad du menade. Din första förklaring var nämligen allt annat än tillfredsställande. För att inte tala om ditt ursprungliga inlägg som var ett av de mest flummiga jag läst.

Hur jordens rotation fungerar är inget nytt för mig. Varför jordens medeltemperatur skulle påverkas nämnvärt av vår position i Vintergatan förstår jag emellertid inte. Ett varv runt Vintergatan tar förresten ca 1000 gånger så lång tid som du skriver.

Att människorna skulle försvinna på grund av en liten (eller stor) klimatförändring tror jag inte på. Jag tror att människan kommer att vara en av de sista varelserna som dör ut/lämnar jorden. Det kommer alltid att finnas överlevande människor från epidemier, kärnvapenkrig, naturkatastrofer m.m. Men om jorden den närmsta tiden blir träffad av en större asteroid eller komet dör vi nog tyvärr. Om en ca miljard år när jorden är för varm för att leva på (vattnet har försvunnit) hoppas jag att vi har kommit på metoder för att flytta till någon annan planet.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back