The Gungner
Loki f er yfir akra
Vad har det med min fråga att göra? För att göra det lättare för dig så svarar jag på min fråga själv: Ingenting!
Förvisso har du redan svarat på din egen fråga -> varför ställde du den när du redan visste svaret?
Men för er andra ska jag kort utveckla hur det är (med risk att det blir ett vetenskapsforum). Ni andra har nog förstått att tråden inte är särskild seriös ställd från börja...
. Ni som tycker jag skjuter över målet kan sluta läsa nu....Jordens rotationsaxel lutar nu ca 23,5 grader från normalen till jordens banplan. Denna lutning kallas inklination och det är den som orsakar att vi har årstider på jorden. Lutningen varierar mellan 24,5 grader och 22,1 grader. Variationerna sker långsamt med en period på ca 40 000 år. Senaste maxvärdet inträffade för ca 10 000 år sedan. År 1500 f Kr var lutningen ca 23,8 grader och nästa minimum nås om ca 10 000 år.
Jordaxelns lutning påverkar vårt klimat. I början på 1900-talet beräknade Milankovitch hur flera geometriska faktorer, såsom jordaxelns lutning, inriktningen av jordaxeln (precessionen) och jordbanans form, påverkar jordens klimat. Dessa beräkningar missar dock helt att ta hänsyn till inverkan av växthuseffekten. Nyligen har det även påpekats att jordens medeltemperatur varierar beroende på att solen under sin väg runt Vintergatans centrum (ett varv på 250 000 år) passerar olika partikeltäta områden. Om vi alltså får en snabbare ändring av lutningen på jordaxeln påverkar det allt liv på jorden således.