Vet ni om försäkringsbolagen godkänner?

Bollox skrev:
Hjälmen kanske? :rolleyes: Klart har man ingen på sig om NÄR man vurpar slipper man ju bry sig om det. :)

Vilken bra ide'. Kör utan hjälm så går den ju inte sönder NÄR du vurpar! :hihi

jo men jag tror jag gör som du säger och kör utan, varför riskera att reppa hjälmen!!! :tummenupp

Bollox skrev:
Hjälmen kanske? :rolleyes: Klart har man ingen på sig om NÄR man vurpar slipper man ju bry sig om det. :)

Vilken bra ide'. Kör utan hjälm så går den ju inte sönder NÄR du vurpar! :hihi
Dom kan säkert höja självrisken eller neka ersättning för skador på kroppen om det står angivet i villkoren att godkänd-utrustning skall användas vid färd.

Lunkiz skrev:
Vet ni om försäkringsbolagen godkänner en DOT märkt hjälm????

Kolla däremot noga att det är samma vikt och att hjälmen är av samma material..

Har hört ryktas att hjälmtillverkarna kör samma modell och samma design till EU & USA.
Men att det skiljer på mtrl och säkerhet för att dom har väldigt mycket slappare krav på utrustning over there!!!

Så det kan bli mycke värre än bara utebliven ersättning från försäkringen om det är dålig kvalite på hjälmen!!!!!!!!!!!!!!! :angel

Nilles skrev:
Kolla däremot noga att det är samma vikt och att hjälmen är av samma material..

Har hört ryktas att hjälmtillverkarna kör samma modell och samma design till EU & USA.
Men att det skiljer på mtrl och säkerhet för att dom har väldigt mycket slappare krav på utrustning over there!!!

Så det kan bli mycke värre än bara utebliven ersättning från försäkringen om det är dålig kvalite på hjälmen!!!!!!!!!!!!!!! :angel

Okey för jag tänkte köpa en ARAI RX-7 CORSAIR, jag tror nog ändå att den håller samma standard som de som säljs i Europa! okey ska kolla det där med typ vikt o sånt!!

Jag har en Arai rx7-rr4 corsair som ja köpt Ebay... plus andra saker..

Men ja tycker det låter tråkigt att den inte tillåts för banracing.. Dot märkningen dvs... Men såg att nån nämnde att en funktionär kunde godkänna den... Nån mer som vet? :va

Garpe skrev:

Men ja tycker det låter tråkigt att den inte tillåts för banracing.. Dot märkningen dvs... Men såg att nån nämnde att en funktionär kunde godkänna den... Nån mer som vet? :va

Vad fick du ge för hjälmen? skickade de hjälmen?
pratade med en mc-affär och de fick inte skicka arai hjälmar internationellt!

Lunkiz skrev:

förresten har du hört med ditt försäkringsbolag om de godkänner den?

Lunkiz skrev:

Ja betalade inte över 3 tusen inkl frakt... Kolla på ebay... finns massor utav säljare och vissa säljer internationellt o andra inte..

Har köpt en hel utrustning på ebay... billigt är det.. Men du gör ju en lite chansning när du väderar ner sakerna för att få dom genom tullen... :)

Vet inte om mitt fb godkänner.. men har klotat förut hos folksam och då tror ja inte "kvalitets stämpeln" spelade nån roll...

Garpe skrev:

En hjälm måste inte vara CEmärkt för att den ska gå igenom besiktningen. Och är den en Arai så kommer den garanterat gå igenom.
Jag vet en nisse som körde med plasthjälm, den gick igenom besiktningen på bana.
Och på gata så skiter försäkringsbolaget helt i vad du har för hjälm.

Garpe skrev:
Ja betalade inte över 3 tusen inkl frakt... Kolla på ebay... finns massor utav säljare och vissa säljer internationellt o andra inte..

Har köpt en hel utrustning på ebay... billigt är det.. Men du gör ju en lite chansning när du väderar ner sakerna för att få dom genom tullen... :)

Det var inte alls dyrt. hos en handlare kostar en ungefär 4700 inkl moms

www.ebay.com

köpte ett Alpinestars smx för 8 k
alpinestars handske Gp tech som då inte fanns här för 1500

o även alpinestars stöveln super tech som var första köpet o ja ned värderade inte den så den fick skatte påslag...

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien