Vet ni nåt om MEC ?

AndersD

Godtrogen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen alls :(
Nån som vet nåt om företaget MEC och deras "mirakelkur" för alla motorer ?

Dom sätter sketstarka permanentmagneter på insug och bränslerör, och sänker bränsleförbrukningen 7-15 % på personbilar... :confused:
Anledningen ska vara bättre atomisation av bränslet sägs det... och då växlar ju hjärnan ner och tänker
:bow :bow - Trim- :bow :bow

Bättre atomisation SKA ju ge bättre förbränning... ?

Nån som har erfarenheter ?

Hemsida med Info : http://www.mec.as

/XJR

Jag skulle vilja säga Blaha blaha

tror inte ett ögonblick på det där.

Menb det är ju jag och jag kanske är lite :banana

Blue skrev:
Jag skulle vilja säga Blaha blaha

tror inte ett ögonblick på det där.

Menb det är ju jag och jag kanske är lite :banana

Instämmer med föregående talare
rent B S med andra ord.
(JAG kan väl inte ha FEL?!? ) :crash

Däremot vet jag att man kan jonisera insugsluften med positiv laddning, samma fenomen som blixtar använder, för att få kraftigare gnista. Det ger bättre effekt. Lite händig på elektronik och någon tändspole över så blir det fart på det.

Hade en helt ososial lärare en gång i tiden som var helt otrolig på att komma på saker, han visade sin konstruktion som han satt i sin bil. Påstod i alla fall att det sänkte förbrukningen en hel del.

// Wip

jag kände ungefär samma sak, säkert BS, men så hör man från bra folk som man känner att det funkar... blir ju liiite nyfiken

På den sjöräddningsbåt som farsan är på har dom installerat detta på ena dieseln, och den varvar ... kommer inte ihåg nu, men det var nåt i stil med 1000 varv MER på fulgas än den andra nu ... ?

Sen så är det så att alla som inte är nöjda med resultatet får lämna tillbaks grejerna ... ?

den som lever får se, jag kanske skulle bli "testpilot" för dom visar det sig, dom har aldrig installerat på en MC-motor med separata insugskanaler förr, och ville kanske testa ut rätt installation gratis på min :D

Som sagt, vi får se, kanske BS lik förbannat / XJR

Vänta här nu XJS! Du verkar vara en duktig kille, installation an eget sprut ÄR respekt! :fakta

Men mycket har man hört och jag undrar om inte detta är bland det värre. Kolla på bilderna på sidan:
http://www.mec.as/default.asp?ItemID=1044&lang=sve

Dom menar alltså att genom att molekylerna ”klumpar ihop sig”… Hum, gasmolekyler är nästan helt opåverkade av varandra, det är väldigt liten ”klump verkan” hos dom. Om dom är dipoler (inte syre eller kväve) eller är joniserade (kan inga siffror men det mäts i ppm..) kommer dom att dras till varandra något lite. MEN hur skulle ett magnetfält förändra det? :crash
Dessutom tumlar gasen runt kraftigt in genom insugsventilen och ännu värre under kompressionsfasen, så får man isär dom innan kommer dom att klumpa ihop sig igen… då behöver man snarast ett magnetfält inne i cylindern! (det överhuvudtaget hade funkat…)

XJS: en lite större diesel, som det måste vara i en sjöräddningsbåt, varvar kanske 2300 rpm MAX, höjer du det med 1000 rpm så har du igen motor. Dessutom synkar man motorerna i en båt med två motorer, så att dom håller samma varvtal, annars kommer båten att svänga! … så det skiljer INTE 1000 rpm, då är något annat mycket fel!

förlåt om jag är hård, men jag gillar inte bondfångeri!

BS, bondfångeri mm

magneter och magnetism har i alla år använts som en mirakelkur mot allting..
magnetsulor
magnetarmband
magnetörhängen.
magnet...

:D

Triple ; Ahh, lite konkreta argument, tackar för det, ska kolla upp det här med sjöräddningsdieseln mer nog så fort jag kan, det kanske var 100 rpm ? Det kanske var så att dom fick "synka" om motorerna FÖR att det blev fel efter installation ? Faderskapet bör ha mer info, kan inte jota om båtdieslar...

Får jag det gratis så tror jag jag testar iaf, så får vi se !

Ska skicka det här ett varv runt jobbet och se vad de säger... Jag misstänker starkt att det kommer bli denna fredags skämtmail...

/J

Magneter..

Jag tror inte att magneter skulle kunna påverka hur fin dimma man får ur en förgasare/ insprut. Jag tror inte att "små" permanentmagneter skulle kunna påverka organiska molekyler, det som finns i bensin, i någon nämnvärd utsträckning. Även om de påstår att de är skitstarka så är de små och har ingen kraft.

Jag arbetar dagligen med en NMR för strukturbestämning av organiska strukturer och då använder vi supramagneter. För att få så höga fält är de kylda med flytande helium. Det som då påverkas är det magnetiska dipolmomentet i kärnan hos tex väte och kol-13 isotoper. Det påverkar INTE kokpunkt, löslighet eller andra fysikaliska egenskaper i lösningen.

Det som påverkas, även vid så höga fält, är populatiitonen mellan två exiterade dipolmoment, när sedan de relaxerar kan man avläsa detta som radiovågor, MHz.

TROR INTE PÅ DET FÖR ETT ÖGONBLICK!

MVH / Dr BODOL

Last edited:
En av kommentarerna på jobbet:

"Apparaten i fråga är ren bullshit och fungerar inte. Fullständligt barrockt påstående att syret förekommer i molekylgrupper. Idioti!!!
Sådana här uppfinningar skall läggas under kategorin lurendrejeri."

:rolleyes:

/J

valfett alltså :crash

Har hört med fadern lite, det dom faktiskt MÄTT upp på sjöräddningsdieseln såhär långt är att den "magnetiserade" drar 4% mindre än den andra motorn, men när dom mätt ett tag ska dom flytta hela montaget till andra motorn och sen mäta igen, först DÅ ska dom bestämma sig, dom är i likhet med många här grymt skeptiska

Sen påstår MEC att toppvarvet på den diesel det handlar om borde öka med ca 70 rpm, men detta har dom inte märkt nåt av på båten eller sina varvräknare, alltså troligen ingen ökning.

Hmm, blev ju lite reaktioner i alla fall, skulle vara roligt om dom ger mig en MONTERINGS-sats, så man får prova "first hand", i så fall lägger jag ut resultaten, eller bristen på dom :rolleyes:

/XJR

EDIT: det blir ju ... inte så bra ibland :rodnar /EDIT

Last edited:
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back