Vet någon om en sådanhär lyser bra?

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag köpte bmw med 4 10 watts led o dom lyser väldigt bra, bmw har hel/halv o katastrof ljus i sina.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Är inte det där en halogenlampa?
Det är väl bättre att hitta någon LED-lampa. De kostar ju nästan ingenting nuförtiden och drar mindre ström. Samt ser inte ut som ett båtljus.
 

johanpeter

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2021
Hoj
Beta RR 50 2007 Enduro
Är inte det där en halogenlampa?
Det är väl bättre att hitta någon LED-lampa. De kostar ju nästan ingenting nuförtiden och drar mindre ström. Samt ser inte ut som ett båtljus.
Jo fast min moppe har inget batteri så måste ha halogen
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
En 35w halogen kommer inte göra någon större skillnad. Kan du inte ordna en regulator och batteri som du kastar in i luftburken?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
LED ska väll va med likström och jag har växelström? Ksk har fel men flera har sagt det till mig

En LED är en diod som avger fotoner dvs det som uppfattas som ljus. Den leder ström i ena riktningen men inte i den andra. Likriktardiod behövs således inte - om du nu inte vill helvågslikrikta och glätta spänningen och därmed få en högre medelspänning.


Min gamla Norton plockade jag bort batteriet från och ersatte det med en helvågslikriktare och en 10,000 uF 25V kondensator.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Problemet verkar vara att du inte får fram ström nog till befintlig belysning.

Att montera en extralampa om 35w kommer inte ge mer ström ur ekosystemet, och kanske var 35w just vad som fanns från början...?

Innan du lägger för mycket arbete på din moppe så kolla in denna tråden:



DampKid lyser upp omvärlden med batteriLED.

Det skulle kunna vara en snabb och smidig lösning under det år du kör moped.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
En LED är en diod som avger fotoner dvs det som uppfattas som ljus. Den leder ström i ena riktningen men inte i den andra. Likriktardiod behövs således inte - om du nu inte vill helvågslikrikta och glätta spänningen och därmed få en högre medelspänning.

Helt sant om det endast skulle kopplas in en lysdiod men nu är det högs troligen en del elektronik i ljuskällan också. Någon som vet om utbytes LED avsedda för fordon brukar fungera med AC?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
...och som alltid är det många pinaler även på ett till synes enkelt spett och att det förmodligen kostar mer pengar att tro än att veta. Halleluja! :näsblod

P26S finns ju även som halogen, både som 15 eller 20 watt. Trådskaparen gör det klassiska felet, att försöka fixa symptom istället för att bota orsak.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Problemet verkar vara att du inte får fram ström nog till befintlig belysning.

Att montera en extralampa om 35w kommer inte ge mer ström ur ekosystemet, och kanske var 35w just vad som fanns från början...?

Innan du lägger för mycket arbete på din moppe så kolla in denna tråden:



DampKid lyser upp omvärlden med batteriLED.

Det skulle kunna vara en snabb och smidig lösning under det år du kör moped.
Till en moped för att få lite bättre ljus än du har idag borde det ju räcka med trampcykelbelysning med batteri.
Men att hitta varför du har så dåligt ljus kan ju vara lärorikt och bra för framtiden.
En Multimeter som det går att mäta både AC spänning (alternating current / växelström) och
DC spänning (direct current / likström) med är bra för felsökning.
Jag har god erfarenhet av Biltemas 15-133
Med dubbla säkringar är 15133 ovanligt svår att ha sönder.

Vad det gäller möjligheten koppla LED ljus till växelström som Anders Brink skrev om ovan så var jag tveksam till att LED klarar så mycket spänning i "fel" riktning så jag testade en Kjell & Co Artnr 90735 vit LED med spänning upp till 31 VDC i fel riktning och den lös faktiskt efter detta vid 3V Volt i rätt riktning.
En hake är att "alla"(?) LED ljus har elektronik mellan strömkällan och LEDs och den elektroniken kanske inte klarar felspänning.
Men en likriktare kan ju lösa detta.
Att den klarar 1000V och 35 A innebär att det blir svårt för din moped att ha sönder den med max kanske 15VAC och vid avbrott (strömmen bryts) spänningsstötar på kanske 150 Volt
och med 35A klarar den nog vad din generator orkar ge ca 2 Ampere även utan kylfläns.

Men en vanlig cykelbelysning med batteri borde räcka för en rejäl förbättring till vad du har nu.
 
Last edited:

johanpeter

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2021
Hoj
Beta RR 50 2007 Enduro
Problemet verkar vara att du inte får fram ström nog till befintlig belysning.

Att montera en extralampa om 35w kommer inte ge mer ström ur ekosystemet, och kanske var 35w just vad som fanns från början...?

Innan du lägger för mycket arbete på din moppe så kolla in denna tråden:



DampKid lyser upp omvärlden med batteriLED.

Det skulle kunna vara en snabb och smidig lösning under det år du kör moped.
Eller egentligen så är problemet också att lampan lyser rakt framför mig. Så finns det något sätt att vinkla den uppåt?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Eller egentligen så är problemet också att lampan lyser rakt framför mig. Så finns det något sätt att vinkla den uppåt?
Är flygplan ett återkommande problem för dig när du kör runt med moppen, eller finns det någon annan anledning till att du vill lysa uppåt istället för på vägen?
 

johanpeter

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2021
Hoj
Beta RR 50 2007 Enduro
Är flygplan ett återkommande problem för dig när du kör runt med moppen, eller finns det någon annan anledning till att du vill lysa uppåt istället för på vägen?
Nej jag menar att den lyser exakt framför mig fast jag vill att den ska lysa några meter framför mig. Jag ska testa att vinkla lampmasken så antar jag att det hjälper lite åtminstone.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Okay, ingen kommer posta något på forumet alls innan detta är avklarat, så jag tar en för teamet.

Ja, självklart kan du justera ljusbilden.
Antingen på det eleganta viset genom ställskruvar som kan vara dolda på baksidan, eller på det brutala sättet med träkilar, suddegummin och avbrutna glasspinnar.

Allt går.

Men, innan du ger dig på detta - kolla så själva glödlampan sitter korrekt monterad i strålkastaren och lyser som den skall.

Har någon klåpare varit där och bara lobbat in lampan på måfå så får du en ljusbild som är helt ding.

Ta lite bilder och lägg upp så kan vi se om något är uppenbart fel.
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Ja, den lyser bra under förutsättning att:
1: Det finns tillräcklig EFFEKT att driva lampan
2: Lampan monteras och riktas vettigt

Men som tidigare sagts i tråden: Om det inte finns nog med effekt att driva lampan så spelar det ingen som helst roll hur kraftig lampa du hänger dit, det är så att säga "vattenkranen" som är begränsande för hur snabbt du kan fylla upp hinken...om liknelsen är begriplig. :)


Det som begränsar i ditt fall är generatorn.
Du kan hänga på en lampa på 100W, men den kommer inte lysa särskilt kraftigt för generatorn kan bara lämna kanske 20-30-40W eller något sådant.
Du kan aldrig få ut mer effekt än vad generatorn kan producera.


Jag ska komma med ett konkret (och billigt) tips så att du kan testa, mäta och kanske lära lite på vägen:

1631542020787.png
Köp en sån här lampa. Det är i princip samma lampa som du visar bild på.
Koppla in den (en vanlig "sockerbit" kan användas som anslutning) och så tar du fram voltmetern och MÄTER spänningen med motorn igång. Du ska mäta precis ute vid lampan.

Om spänningen är 12-14V när du har "arbetsvarvtal" på motorn, GRATTIS, du har tillräckligt med effekt från generatorn för att driva en 20W lampa!

Om spänningen är högre kommer du att bränna sönder lampan väldigt fort.
Byt till en lampa med högre effekt (mer watt) och mät igen.

Om spänningen är lägre kommer lampan att lysa svagare.
Byt till en lampa med lägre effekt och mät igen.


Såna här lampor finns i många olika effekter, från 10W till 50W.
Eller testa med vanliga 21W bakljus lampor, 55W halogenlampa till bil osv.
Du har säkert lite olika lampor liggande.
Koppla in, gasa, mät.

Nu vet du hur mycket effekt generatorn kan leverera.
Då är det dags att börja fundera över vilka lampor som kan tänkas passa och var man får tag i sådant till vettiga pengar.


Det här med belysning kan bli väldigt bra, men också väldigt dyrt.
Därför är mitt räd att börja med billiga grejor och prova dig fram, lär dig på vägen liksom.


Så gjorde jag på min moped på den tid det begav sig.
Över 30 år sedan nu, men jag lärde mig en hel del...även om jag nog aldrig fick någon riktig fart på belysningen.
Men å andra sidan gick det sällan så fort att det behövdes så kraftfullt ljus... :)



1631542230998.png
Bild lånad från mo-ped.se
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top