Vet inte riktigt vad jag ska köpa för MC.

slrslr

Medlem
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
KTM 690 Duke, BMW K100, Triump Speed Triple, BMW K75, HD 48
Tog kortet i september och funderar nu på vad för motorcykel jag skall köpa till våren. Det jag vet är att jag nog vill ha en Touring/Street hojj, ska åka till barcelona med några kompisar nästa år samt dra ner till frankrike med brodern min.

Har provkört BMW F800R och tycker det faktiskt är en rolig hojj att köra, har förövrigt kört Honda CB1000RA, ganska så rolig hojj men måste jag välja där så tycker jag att BMWn var roligare, samt att jag har kört KTM 650 av något slag. Tycker KTM är inte alls bekväm när det kommer till att köra på motorvägar, allting bara skakar och det är inte alls ballt.

Har dock fått förslag på KTM Superduke samt Kawasaki Z1000/Z750. Vad tror ni experter här på sporthoj, vill ha någonting man ska kunna åka långt med men samtidigt skall det se lite vardagligt ut.

Vad har du för budget? du nämner rätt dyra hojjar och med tanke på att du nytagit kortet så kommer försäkringen säkert vara rätt dyr.

Min far har en Honda Varadero 1000 och den är väldigt komfortabel att åka långt med! lite vinddrag och fin motorkaraktär!
Tror även att en Suzuki V-storm skulle funka bra

Men fick man välja så skulle det nog bli en Ducati Multistrada 1100S

5378939741.jpg

Vad har du för budget? du nämner rätt dyra hojjar och med tanke på att du nytagit kortet så kommer försäkringen säkert vara rätt dyr.

Min far har en Honda Varadero 1000 och den är väldigt komfortabel att åka långt med! lite vinddrag och fin motorkaraktär!
Tror även att en Suzuki V-storm skulle funka bra

Men fick man välja så skulle det nog bli en Ducati Multistrada 1100S

5378939741.jpg

Hittade du ingen fulare hoj att föreslå?

BMW´n kommer kosta dig max 5135 kr/år helförsäkrad. Rätt svårt att slå med nytt körkort i storstad. :tummenupp Köp!!

Pengar är inga problem, så mycket kan jag säga utan att låta allt för nonchalant. Tänker dock inte lägga mer än 100k på en första hojj.

Jag uppskattar ditt förslag Tim82 men den var för gräslig den motorcykeln. BMW F800R kommer kosta mig 8500 kr helförsäkring första året och sen 4500 andra året då jag är 25.

Last edited:
Suzuki SV 1000 skulle jag tro är rätt allsidig med lagom mkt pulver och bra komfort - dem är dessutom ganska billiga.

Har kollat lite på KTM SMT också, det ser ut som en rolig hojj men det verkar inte finnas tillräckligt mycket tank att greppa tag om för att den skall vara alltför bekväm. Kan nog vara jag som inte riktigt vet vad jag snackar om. Den är verkligen inte gräslig.

Jämfört med B-King är den oerhört graciös.
Provkör en,det gjorde jag och blev förvånad över hur lätt och välbalanserad den var.

Grymt skön hoj att köra, men vad spelar det för roll när den är så ful att inte ens designern kan älska den :näsblod

Tim_82, du har nog ganska kass smak :D

Z750 är lite väl trött, gå på en 1000 isåfall. Men man åker inte långt på nån av dem.
Superduken är en rolig allroundhoj, och kan man stå ut med utseendet *smak är ju förvisso högst personligt* så är den en prisvärd hoj. Kanske lite i skakigaste laget?
VFR då? Både snygg, prisvärd och jävligt skön att köra. Skulle lätt kunna tänka mig en VFR nån gång i framtiden när man vill ha en touringhoj.

Som touring människa kan jag föreslå en Varadero 1000cc som Tim 82 sade... De är relativt bekväma och stora... åtminstone vad jag kan tolka från att äga dess lillebroder..

Sedan kan jag direkt säga att om du vill ha en smidig och väldigt hög komfort ska du kolla på " Deauville 650 " dock är det en ren touring maskin :)

Ska du toura så kanske inte BMWs 800R är optimal. Kolla på 800ST istället. Där har du lite kåpa (=bättre långfärdskomfort)

Jämfört med B-King är den oerhört graciös.
Provkör en,det gjorde jag och blev förvånad över hur lätt och välbalanserad den var.

Det betvivlar jag inte alls! Men nog fan väger utseendet ganska tungt när man väljer hoj? Jag vill inte gå ut till en inavlad höghjuling var morgon och få hela da´n fördärvad.

Ska du toura så kanske inte BMWs 800R är optimal. Kolla på 800ST istället. Där har du lite kåpa (=bättre långfärdskomfort)

Provkört både R och ST och kan intyga att STn definitivt i min värld är ett bättre alternativ om du verkligen tänkt använda hojen till längre resor.

Jämfört med min HM och tidigare XT & Street Triple, var STn riktigt bekväm att tuffa fram i 150+ (bra ifall du ska åka frifartautobahn).

Givetvis finns det säkert ett gäng andra med kåpor som är bekväma med, men tyvärr inte till de fördelaktiga premier man får på BMWn.

Funderar starkt på att byta till en beemer enbart för att få ner premien samt slippa kravet på garage (ngn som har en ST och vill byta pma :D ).

Har en F800St och kan inte annat än rekommendera den, torde vara kalas som första hoj, lagom stor och tung, tillräckligt med effekt för att bli av med körtkortet, låga servicekostnader, drar lite soppa och bättre försäkringskostnader än bmw-märkesförsäkring går väl knappast att hitta. Dessutom riktigt kul att köra, lätthanterad men går att pressa ganska hårt.

Bekväm även om man är lång och stor.

Denna föll jag för. Funkar på längre turer, och man mår inte dåligt av att köra lite grusväg ibland...

f800gs-5.jpg

Letar lite efter samma sak som dig. Lutar åt en BMW f800s i stort sätt samma hoj men med en bra kåpa. Eller så blir det Viffern hur grym som helst perfekt för touring och riktigt fin balans när det svänger. Men som andra sagt ta en med kåpa det blir jobbigt att köra långt utan och efter ett tag börjar man köra fortare än man tänkt.

//Dafe

Jag misstänkte att varken street triple eller z1000 skulle vara ett bra alternativ om man skall ta och åka långt. Det har fallit in en del fina tips och det har tipsats om en del motorcyklar som det bara skriker touring om, den typen av hoj vill jag inte ha då jag kommer använda hojen mycket utöver de två resorna jag har planerat. Man vill trots allt vara relativt snygg ;)

Skulle ni påstå att när det kommer till långdistans så kan f800r vara det bästa alternativet mellan superduke, z1000 och street triple? 800st och 800gs ser båda intressanta ut men 800st ser lite halvknepig ut tror jag och 800gs körde jag en del med trafikskola och jag vill hellre sitta på en annan första hoj.

Svar ja. F800R är det bättre alternativet jämfört med Z1000 och Street Triple om du ska köra långresor. Dessutom så finns det en uppsjö av extratillbehör till BMW's modeller. Vill du touringanpassa den så går det garanterat. F800R är dessutom ganska cool för att vara en bumse :)

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back