"Vespa"

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Eller skoter om man så vill. Mindre hjul än en motorcykel. Ingen tank mellan benen. Bakåtlutad körställning. Inga wheelies. Men bekvämt. Avkopplande. Praktiskt.

Är sugen på att köra en av de lite större varianterna (minst 250 cc) till Alperna i sommar. Någon som har erfarenhet av Suzuki Burgman 400, Yamahas 500 eller någon av de andra modellerna?

Hur fort kan man marscha? Hur trötta blir de i backar? Hur går det att köra om? Är det lika bekvämt som det ser ut? Får man med mycket packning? Hur mycket bensin drar de? Går de sönder?

Visst, det låter säkert som ett skämt för många. Men jag kan uppskatta annat än att köra så fort som möjligt och tilltalas av de praktiska sidorna av en stor skoter. Meditativt. Mullligt. Osv.

Jag provkörde en o annan sån där skotermoppe när det begav sig...tycker inte man sitter bekvämt, de är SKITLÄSKIGA i kurvorna, känns konstigt o bromsa med vänsterhanden...Stötiga osv

Men är väl den som heter T-max (om den nu kom till produktion?) som verkar vara mest "motorcykel" av dem där.

edit:
Förlåt nyteknik något mer kreativt kan jag tyvärr inte bistå med, kanske borde varit tyst... :fatta! på mig

Många verkar felkonstruerade liksom. Stabilitet=0.1. För litet motstånd i styret. Man kan vrida 60 grader i 150 som på en gammal cyckel. Skulle behövas en en massa försprång kanske? Känns farliga. Det är det jobbigaste. Bör väl iofs finnas modeller där de tänkt till lite på det området.

Nyteknik skrev:
Eller skoter om man så vill. Mindre hjul än en motorcykel. Ingen tank mellan benen. Bakåtlutad körställning. Inga wheelies. Men bekvämt. Avkopplande. Praktiskt.

Är sugen på att köra en av de lite större varianterna (minst 250 cc) till Alperna i sommar. Någon som har erfarenhet av Suzuki Burgman 400, Yamahas 500 eller någon av de andra modellerna?

Hur fort kan man marscha? Hur trötta blir de i backar? Hur går det att köra om? Är det lika bekvämt som det ser ut? Får man med mycket packning? Hur mycket bensin drar de? Går de sönder?

Visst, det låter säkert som ett skämt för många. Men jag kan uppskatta annat än att köra så fort som möjligt och tilltalas av de praktiska sidorna av en stor skoter. Meditativt. Mullligt. Osv.

Har själv kört en skotermoppe i 1 års tid, större modell, jag tror inte att en skoter även om den är större är någon bra långtouringhoj, dess rätta element, är nog praktisk, "till-och-ifrån tjohejs" men men, kan ha fel, de är nog bekväma och man sitter skyddad för regno rusk o vind, men samtidigt är de som elefanter när man stannar...skrymmande modeller, skall man åka långt så skall man nog ha minst 250cc, snudd på för lite, ibland är det nog skönt att kunna beta av lite längre tråkiga stäckor fortare.

Brukar vara som med "vanlig" mc med bromsarna, skillnaden är att bakbromsen sker med vänsterhanden, men det finns väl ABS-varianter...

Last edited:
Nyteknik skrev:

Inte det? :D

Vet inte hur det är med de nya... men de gamla klassiska har NOLL vikt på framhjulet. Resultatet: Mina första meter som ensam förare på ett A-klassat fordon någonsin kördes på bakhjulet. :tummenupp

Edit: De gamla håller fint för touring, kan inte uttala mig om något senare än 70-tal. He går inte gärna över 90 men det pallar de med länge, om de är i form. Om inte riskerar man såklart skärning, tvåtakt är tvåtakt och gamla motorer är gamla motorer.

Jäkligt bekväma att köra, framförallt inne i stan. Man tar sig fram överallt, mellan bilar och runt hörn som på en cykel. Många säger att de är vingliga, men jag undrar om de inte hade bestämt sig innan. Visst är det en annan sak än en MC, men vinglar det beror det på föraren och inte Vespan.

Reglagen är i allmänhet desamma. Har de flyttat om dem på EU-moppeskotrarna?! :kocko Lite konstigt är det med bromspedalen på golvet och växling genom att vrida kopplingshandtaget men det fungerar problemfritt.

Skitkul små saker i alla fall!

Last edited:
OLJEKYLD GSXR skrev:
Börjar inte den här resan spåra ur lite? Vad hände med hygglig marschfart?
Det är därför jag ställer frågor. Tyvärr verkar ingen ha relevant erfarenhet att dela med sig av. De större modellerna (Suzuki har ju en 650) toppar troligen runt 180 och bör vara suveräna att köra touring med. Vad de lite mer modesta modellerna har för resurser verkar jag få fortsätta att sväva i okunnighet om. Troligen fler som har koll på bike.se än här.

Jag har testat en Yamaha, inte största T-max utan nån form av mellanmodell.
Inge vidare drag över 100, så motorvägsomkörningar är inte samma sak som en vanlig hoj.
Värsta problemet tror jag är sittställningen, man sitter skönt ett tag innan man bli trött i svanken, kan tänka mig att det blir ännu värre med ryggsäck på.
Jag testade iofs bara en dag på en grekisk semersterort så väg inte mitt ord så tungt.
Men jag tror att du kommer få en snabbare och bekvämare resa med en vanlig hoj.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT