Verktygstråden

Bästa verktygen jag äger är från biltema faktiskt. :) Det kanske säger mer om mitt verktygsbestånd än om kvaliteten på deras verktyg dock. :hihi

Alla stora tillverkar har ju saker som dom gör bättre eller sämre.

Metabo är kända för sina vinkelslipar.

Dewalt för sina kap/geringssågar (modellerna ifrån ELU-tiden)

Bosch har sitt sticksåg 85 som sett likadant ut i 20 år.

Milwukee har sina tigersågar.

Makita hade ett bra övertag med sin BDF440 skruvdragare när den kom,men det är mycket smaksak.

Hitachi tog stafettpinnen på cirkelsågarna efter Dewalt tog bort sitt DW350/1 ,men håller på att tappa den till Milwaukee .

Kan ju passa på att fråga, finns det någon bra momentnyckel som är prisvärd. Har sett på sh:s forum att detta diskuteras ibland.

Precis, man får se till hur mycket man använder grejerna. Bor man i hyresrätt så har man säkerligen ingen användning för skruvdragare som kostar 3500:-.
Bor man i villa så kan priset bli rätt bra helt plötsligt.

Don efter person... eller behov. :)

Jag har bott i villa i alla fall dom senaste tio åren och äger inte en skruvdragare.

ÅAS så skulle jag aldrig köpa ett precitionsverktyg som en momentnyckel på Jula heller...

Hylsnyckelsatser?

Jag är ju gammal som fan, och när jag växte upp kan jag inte minnas att någon hade något annat än 1/2" fyrkantstapp... (det kan bero på att dom flesta verktygsådor jag tittade i tillhörde bönder som skruvade traktor)
Visst det fanns någon fransk? tillverkare som hade sexkant tapp till sina hylsor, men det glömmer vi helst.

Nåväl, när man själv började skruva och köpa verktyg var det vanligt med en kombination av 1/2" och 1//4" i lådorna, så det införskaffades en sådan låda för 35 år sedan.
Dom flesta verktygen finns kvar, trots att plastlådan sedan länge spruckit sönder och två ungar har skruvat cyklar, moppar och A-traktorer med mina verktyg.

Någon gång i modern tid införskaffades en ny låda, och den hade även 3/8", kanske den mest mångsidiga storleken på verktyg, den dom flesta moderna bilmekaniker använder mest?
(utom till ugga-duggan, där är det 1/2" som används)

Trots att jag har dom, och att jag mest finskruvar bil/mc/annat smått där 3/8" är optimalt förblir dom oanvända, där en stor hylsa används tar jag 1/2" och tycker att den är klumpig, där en liten hylsa används tar jag 1/4" och är rädd för att dra sönder spärrskaftet.

Varför kan jag inte lära mig älska 3/8"?

Samma sak med lednycklar, jag har flera fulla uppsättningar (följde med båda lådorna bland annant), men jag använder dom nästan aldrig.
Ibland skruvar man med dom verktyg som finns till hands på traktorn, och där är det gott om lednycklar, och dom är ju faktiskt inte dumma, snabba att veva loss muttrar med sedan man har knäckt loss dom och har ju oftast två närliggande/användbara storlekar i ett.

Sen ska vi inte gå in på saker som bara gör en förbannad, som JIS skruvar, Robertson skruv och diverse "Safety" modeller av skruvskallar....

Förövrigt, hatade jag när man gick från 13mm till 12 på M8 skruv, och alla andra dimensioner som ändrades då.
Det är djupt rotat att ta 13mm hylsa.
Förvisso en bra ide att ha mindre skalle på skruv än på mutter, då man oftast bara har ett verktyg av varje sort/storlek i sin allt-i-ett låda så då är det ju praktiskt att använda olika ringnycklar på skruv/mutter

Back