Verktygstråden

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
Har hittat den Retta:)
Skapar en tråd där man kan ge varandra tips angående bra/dåliga verktyg, både för villa och meckande och vart kan man få ta i verktyg med bra kvalitet och för ett rimligt pris?

Sitter själv och funderar på vilka verktyg som man ska inhandla till garaget. Ska främst ha en gersåg, cirkelsåg och skruvdragare för renovering av huset.

Är det någon som har bra erfarenheter/mindre bra erfarenheter angående olika märken på skruvdragare och stationära sågar?

Black&Deckers grejer ska ju funka bra.

Annars har du ju... Makita tror jag dom heter, farsan har en sån. Funkat hur länge som helst.

Ett dåligt verktyg är alltid för dyrt och ett bra verktyg är alltid för billigt baserat på nyttan man har av det.

Bosch blå, Makita, Hilti, eller annat, samtliga kan dock anses aningen dyra för hemmabruk.
Klämm o känn på grejerna, det kan faktiskt finnas fynd bland de billiga grejerna också, personliga favvon bland mina grejer är en kap o gersåg från ÖoB, den har byggt en hel övervåning på huset med panel i taket, ett garage och 100kvm altan.
Känns grejerne vettiga att hålla i så duger de oftast, ÖoB lämnar ju faktiskt 2års garanti på sina pryttlar, fast de mesta de säljer håller leksakskvalitet.
Jula är annars ett hett tips, undvik de billigaste varianterna bara.

Hitachi cirkelsågar tycker jag är suveräna, lite dyra kanske men du har den troligtsvis en lång tid framöver.
'hade jag varit som dig hade jag köpt mig en sticksåg med. Bosch har en enkel och relativt billig i deras proffserie (Blå maskiner ej gröna) som är en riktig slitvarg. Håller med Westfield om gersåg, känn på grejerna. så enkel konstruktion som möjligt och plast spricker lätt när man råkar stöta en regel mot det.

På jobbet har vi en batteridriven Dewalt tigersåg 36 volt, den vibrerar satan när man sågar!
Vi har den i huvudsak till att såga rör vid rörläggning, det går bra.
Men förra veckan sågade jag rostfritt rör ca 15 cm i diameter, 3-4 mm tjockt. Det var inte kul!

Sitter och funderar på om man kanske ska lägga lite extra på att få "bra" maskiner såsom Dewalt, Makita eller liknande. Bosch är väl relativt billiga med bra kvalitet? Ska nog ta en tur till Bauhaus och ÖoB och se om man kan göra några fynd.

Last edited:
För några år sedan så köpte Black n Decker upp DeWalt och många hoppades då att Black n Decker skulle komma upp något i kvalité, vad jag hört så har det blivit tvärtom.

Själv kör jag i stort sett uteslutande Makita. Batterimaskinerna är köpte från USA, med tull och moms och allt vad det blir så är det fortfarande halva priset.
Köpte nyss en gerkap på K-Rauta, de hade 20% på allt lagerfört Makita så den gerkap jag var ute efter som kostade 5995:- kostade då helt plötsligt 4800:- och om man handlade för 5000:- så fick man ett presentkort på 1000:- (som husköpare så är det inga problem att använda det presentkortet) så med andra ord kostade sågen 3800:-.

Som husägare så behöver du i alla fall vissa basgrejer: Sticksåg, cirkelsåg, skruvdragare, om det är stenhus/betonghus så är en slagborr en bra investering.
Sen kan du komplettera i evigheter.

Är du osäker på om du kommer använda verktyget så kan du ju köpa CoCraft eller Best Tools eller nåt annat skit. Kör du sönder verktyget så behöver du en bra variant och kan du ersätta med Blå Bosch, Makita eller what ever.

Sen kan jag rekommendera www.byggahus.se också, toppensida med bra tips och sånt i forumet.

Ja just det, ett bra ställe att handla ifrån är www.toolking.com. Tog 4 dagar för mitt paket att komma fram, samma paket som jag köpte skulle i Sverige gå på nånstans runt 12-13000:- medans jag betalade 6000:- i slutändan.
Visst, du har ingen garanti i Sverige men du kan å andra sidan ersätta allt en gång innan du kommer upp i samma pengar.

Last edited:
Jag kör Cotech från Clas Olsson. Halvdan kvalitet men de gör jobbet. Skitbilliga dessutom, så man kan kasta dom och köpa nytt när de lägger av. Blir billigare i längden inbillar jag mig.

Vore jag proffs och var tvungen att jobba med grejjerna dagligen skulle mitt val förmodligen se helt annorlunda ut.

För några år sedan så köpte Black n Decker upp DeWalt och många hoppades då att Black n Decker skulle komma upp något i kvalité, vad jag hört så har det blivit tvärtom.

Själv kör jag i stort sett uteslutande Makita. Batterimaskinerna är köpte från USA, med tull och moms och allt vad det blir så är det fortfarande halva priset.
Köpte nyss en gerkap på K-Rauta, de hade 20% på allt lagerfört Makita så den gerkap jag var ute efter som kostade 5995:- kostade då helt plötsligt 4800:- och om man handlade för 5000:- så fick man ett presentkort på 1000:- (som husköpare så är det inga problem att använda det presentkortet) så med andra ord kostade sågen 3800:-.

Som husägare så behöver du i alla fall vissa basgrejer: Sticksåg, cirkelsåg, skruvdragare, om det är stenhus/betonghus så är en slagborr en bra investering.
Sen kan du komplettera i evigheter.

Är du osäker på om du kommer använda verktyget så kan du ju köpa CoCraft eller Best Tools eller nåt annat skit. Kör du sönder verktyget så behöver du en bra variant och kan du ersätta med Blå Bosch, Makita eller what ever.

Sen kan jag rekommendera www.byggahus.se också, toppensida med bra tips och sånt i forumet.

Ja just det, ett bra ställe att handla ifrån är www.toolking.com. Tog 4 dagar för mitt paket att komma fram, samma paket som jag köpte skulle i Sverige gå på nånstans runt 12-13000:- medans jag betalade 6000:- i slutändan.
Visst, du har ingen garanti i Sverige men du kan å andra sidan ersätta allt en gång innan du kommer upp i samma pengar.

Det verkar vara en bra sida, kanske ska satsa på att köpa ett paket. Är det säkert att handla på dessa sidor?? Återkommer snart.

Jag kör Cotech från Clas Olsson. Halvdan kvalitet men de gör jobbet. Skitbilliga dessutom, så man kan kasta dom och köpa nytt när de lägger av. Blir billigare i längden inbillar jag mig.

Vore jag proffs och var tvungen att jobba med grejjerna dagligen skulle mitt val förmodligen se helt annorlunda ut.

Sure, det gäller många saker... men samtidigt så har jag verktyg som inte vibrerar lika mycket (förstör händer och leder), håller längre, väsnas mindre och har klart bättre precision.

Det verkar vara en bra sida, kanske ska satsa på att köpa ett paket. Är det säkert att handla på dessa sidor?? Återkommer snart.

Sure, har inte hört om någon som haft problem med ToolKing... finns fler bra siter. Men kolla på byggahus.se, de har en hel tråd om att handla från utlandet.

Sure, det gäller många saker... men samtidigt så har jag verktyg som inte vibrerar lika mycket (förstör händer och leder), håller längre, väsnas mindre och har klart bättre precision.

Absolut, man får vad man betalar för. Men jag använder inte mina verktyg jättemycket, så om de vibrerar gör mig inget.

Absolut, man får vad man betalar för. Men jag använder inte mina verktyg jättemycket, så om de vibrerar gör mig inget.

Precis, man får se till hur mycket man använder grejerna. Bor man i hyresrätt så har man säkerligen ingen användning för skruvdragare som kostar 3500:-.
Bor man i villa så kan priset bli rätt bra helt plötsligt.

Don efter person... eller behov. :)

Sitter o kikar på en gersåg Metabo 216, är det ett märke som är hyffsad i kvalitet. Hornbach säljer dom 2200:-
Nån som har erfarenhet om detta märke?

Jodå, jag har en mögig sticksåg som hållt ett tag nu faktiskt. Och en vinkelkap.

Verktyg jag använder ofta (tigersåg, borrgammare mfl) är av helt annan kvalitet..........

Det slog mig att jag har skrivit fel hela tiden... CoTech heter skiten.

Och en vinkelkap skall man aldrig köpa billigaste skitet, där har du ett farligt verktyg som är ihopmonterat av sämsta kvalitet... accident waiting to happen.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!