Verktygslåda?

Tjena!
Genom åren har jag har klarat mig bra med en Kamasa 87-delar 1/4-1/2 tumsats. Jag vet inte hur man klyver motorer/vxlådor, men för just den typen av vanligt "knuttemek" man normalt råkar ut för räcker den bra. Visst har jag köpt till några tänger, polygrip, plasthammare, mejslar och sånt, men inget stort.

Frågan är om man verkligen behöver en större sats (om vi nu håller oss till hylsnyckelsatser), vad ska man t.ex. med 3/8-tumsskaftet till som ingår i många stora lådor? Eller hundra olika bits till allt möjligt oviktigt man aldrig kommer att träffa på?

Kom ju på att en viktig sak jag köpt till var 19mm insex till framhjulsaxeln på R6:an.

Last edited:
Nu vet jag att detta egentligen inte är rätt tråd för detta, men stark relaterat!
Jag har ganska nyligen flyttat hemifrån och från ett garage som har det mesta i nyckelväg, spärrskaft osv. Det jag funderar på är vad är det egentligen som "behövs" för att kunna skruva lite på cykeln?
Inte för att splitta en låda eller motor. Detta lär jag inte ge mig in på men saker som att lufta bromsarna, byta bromsklossar, byta blinkers, styre osv. Dvs standard småpill!

Vad behövs? :) tänkte storlekar på nycklar och så främst, har en ny hoj på ingång (dax att uppgradera från lätt till begränsad effekt) vet inte om det finns med verktyg till den. (honda hornet 600)
Om någon vill rekommendera någon sats som täcker de flesta behoven hade det varit underbart, gärna hyfsat billigt (biltema?) vill kunna tanka hojen och det är jobbigt som det är som student :tuttar:krama

Det du kan göra är att fundera ut vad du kommer att vilja fixa själv på hojen; Byta drivpkt? Byta bromsvätska? Byta kopplingslameller? Ta bort fälgarna? Ta bort tank-luftbox-ventilkåpa för att kolla ventilspel? Byta tändstift?

Till de förhållandevis enkla jobben har jag klarat mig med den 87-delssatsen jag yrade om. Dock fyllde jag som sagt på med lite insexnycklar och bladmått + det jag tidigare nämnde, när behovet uppstod. Så köp extra verktyg när du märker att du behöver dem, ingen idé att ha en komplett verkstad bara för att du KANSKE kommer att behöva en konstig mejsel nån gång om tjugio år.
Biltema har den här: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Ha...ckelsats/Hylsnyckelsats-1412-104-delar-71017/ 1400:- måste va rätt okej för den lådan.
Kör hårt!

Nu vet jag att detta egentligen inte är rätt tråd för detta, men stark relaterat!
Jag har ganska nyligen flyttat hemifrån och från ett garage som har det mesta i nyckelväg, spärrskaft osv. Det jag funderar på är vad är det egentligen som "behövs" för att kunna skruva lite på cykeln?
Inte för att splitta en låda eller motor. Detta lär jag inte ge mig in på men saker som att lufta bromsarna, byta bromsklossar, byta blinkers, styre osv. Dvs standard småpill!

Vad behövs? :) tänkte storlekar på nycklar och så främst, har en ny hoj på ingång (dax att uppgradera från lätt till begränsad effekt) vet inte om det finns med verktyg till den. (honda hornet 600)
Om någon vill rekommendera någon sats som täcker de flesta behoven hade det varit underbart, gärna hyfsat billigt (biltema?) vill kunna tanka hojen och det är jobbigt som det är som student :tuttar:krama

Vinkelslip och svets.

Den här lilla rackaren är väldigt underskattad, en däck/hjullåda, en ellåda, en tisdagsträningslåda, en smörjmedelslåda, den är stapelbar och väldigt billig.
Att tänka på också om man nu köper en stor sats med mejslar, hylsor och blocknycklar,,,, hur många storlekar på skruvar och muttrar har du på din hoj t,ex. På min R1:a klarar jag väldigt mycket småpyssel med lite torx, 2 lednycklar, några blocknycklar, 3 dim, insex, en stjärnmejsen och eltajep

http://www.jula.se/oppen-verktygslada-661047

Last edited:
Nyheter
Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort