Verktygslåda?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Tja!

Har vuxit ur min verktygslåda, och insett att det inte funkar att stampa igen den, och ändå ha en massa grejer löst. Dessutom har jag en sån där plastig sak med löst tråg, och allt viktigt alltid ligger underst i det stora hålet.
Dvs, jag är nu på jakt efter en ny låda. MEN, vad ska jag köpa? :confused:
Några krav är rymlig, många småfack, lätt och inte allt för dyr. Jättelådor med bara ett stort hål går bort! :huvet
Har kollat lite på den här:
http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=524697382&pf_id=SE-460033&dept_id=SE-662
Någon som har några erfarenheter?

Du har vuxit ur din låda, och ska byta upp dej till den lilla? :va
Köp en rejäl låda och lite verktyg!

Rusta hade någon stor sak nu som jag blev lite intresserad av. Jag har för mig att priset var ganska bra också. Jag gillar stora lådor som rymmer allt man har.

Men det känns som att det inte spelar så särskilt stor roll hur stor verktygslåda man köper. För antingen så växer man ur den, eller så blir den så tung att man måste skaffa en till låda att fördela ut vikten på.

Köp en med hjul!
Många fack och utdragbara lådor!
Verktygssskåp på hjul är oxå funkis men jobbiga att ta med i bilen... :hihi

*drömmer lite*
- Hello Dr.Bike! This is The Vice President of Snap On tools!
- We have decided to sponsor You with tools of Your choice for the rest of your life!
- What about that? *huh*?

*fling!* Och så vaknade jag med min skruvmejsel i handen med klinga av bly, direkt från Ö&B tillverkad i China...

Sätt upp en stor verktygstavla i garaget=lättjobbat :tummenupp
Tyvärr så är det väl lättjobbat för tjuven om man får
inbrott oxå men pepar,peppar än så länge har man fått
ha prylarna i fred :)

.

Dr.Bike skrev:
Köp en med hjul!
Många fack och utdragbara lådor!
Verktygssskåp på hjul är oxå funkis men jobbiga att ta med i bilen... :hihi

Jo, jag har klurat på det också. Haken är bara att dom bärs omkring mycket, det är en km till garaget, blir lätt jobbigt att rulla omkring såna väskor då. Men många fack är funkis! :) Sen ska den ju som sagt funka bra i bilen också, som är en Skoda Fabia och inte en VW LT35... :rolleyes:

xrperra skrev:
Sätt upp en stor verktygstavla i garaget=lättjobbat :tummenupp
Tyvärr så är det väl lättjobbat för tjuven om man får
inbrott oxå men pepar,peppar än så länge har man fått
ha prylarna i fred :)

.

Hade jag bara haft ett garage som var mitt alldeles eget så hade det funkat! :) Men nu måste den vara mobil...

Gud hör bön?

Har just bytt till en annan avdelning på jobbet, och ny värstingdator i all ära, det är inget som får min puls att gå upp speciellt... Men håll i er:
jag får ta ut VILKA verktyg jag VILL! Och hur mycket jag behöver!
Jo det är sant! Och jag är lika rådvill som en alkis som av misstag blivit inlåst på bolaget efter stängningsdax! :hihi

Så kom med förslag!! Vad behöver jag!? :lol

Sittermed Ahlsells och Elfas kataloger nu... *dräggel*

ESD-kit klart!
Ringnycklar klart!
Multimeter klart!
IR-termometer klart!
Men sen.... ge förslaag!

Dr.Bike skrev:
jag får ta ut VILKA verktyg jag VILL! Och hur mycket jag behöver!
Jo det är sant! Och jag är lika rådvill som en alkis som av misstag blivit inlåst på bolaget efter stängningsdax! :hihi

Drägg! :tungan

Jag skulle handla såna där ringnycklar med spärr, otroligt fiffiga!
Multimetrar i överflöd?

Hoztic skrev:
Drägg! :tungan

Jag skulle handla såna där ringnycklar med spärr, otroligt fiffiga!
Multimetrar i överflöd?

Belzers ringnycklart med spärr fick jag av en vän och jag äääälskar dem!
de kan te sig lite klumpiga då ringen är lite tjock men i 99% av fallen kommer man åt, så det är mer en vanesak.
Super e dom iaf!

En lösning är att skänka alla dina verktyg till mej :tummenupp Då slipper du platsbekymmret och jag kanske kan ha lite mer verktyg än hylsnyckelsats.

Någon jäkel lånade alla mina verktyg utan att jag visste om det eller blev informerad. :mad: Så jag har topp delen till en liknande verktygsväska som du har, alla gammla utrancherade skiftnycklar, dom fina låg ju i lådan. Inga specialverktyg. Nästa inga insex.

Har köpt mej en sats med ringnycklar 10-19mm har hylsnyckelsatsen kvar. Nästan inga skruvmejslar har jag. Har köpt mej några nya men det blir efter plånbok och när jag saknar något som jag handlar. Insexnycklar står nu högst upp på önskelistan. Sen hade jag ett gäng skitfina avdragare, sånna jag ärvt av pappa och som är gudomligtbra, sånna kan inte köpas idag och jag saknar dom.

Qwerty skrev:
En lösning är att skänka alla dina verktyg till mej :tummenupp Då slipper du platsbekymmret och jag kanske kan ha lite mer verktyg än hylsnyckelsats.

En smart lösning, men... alla mina specialmejslar då? *börjar gråta när jag tänker på hur det känns när de är borta*
Man måste ju ha MINST 4 av NÄSTAN samma utförande, för det kommer ALLTID ett läge dä den ena inte passar men den andre var perfekt!
Och alla avkortade stubbmejslar för att komma åt munstycken underifrån utan att ta bort förgasarna? Hur klarar jag mig utan dem?

Ja jag tror inte ens den gamla snea hovtången kan lämna båten, för den kommer tillpass på de mest oväntade ställen, men aldrig som hovtång! :lol

Nja, det tar et par decennier att bygga upp en bra verkstad, så BARA nya verktyg går ju inte... det blir ju helfel/stegfel.
Ungefär som när reservofficerarna kom ut på repövningar: All utrustning splitterny, och inget funkade! :hihi

Ja vad ska jag svara...... Hur tror du det känns?

Inga spec verktyg finns kvar. Inga böjda ringnycklar som va bra till en enda sak. Äger just nu kanske 3st stjärnmejslar varav en Pz2a. Tre eller fyra vanliga spår, alla konstant i fel storlek. Inte någon stubbmejsel. Hade fina verktyg att justera trumbromsar på en bil tre fyra st olika fanns. Inte ett enda omslipat verktyg finns.

Gråter nästan när jag skriver om min förlust. Har frågat alla jag känner om dom sett den eller så.

Dr.Bike skrev:
ESD-kit klart!
Ringnycklar klart!
Multimeter klart!
IR-termometer klart!
Men sen.... ge förslaag!

Micrometrar för både utvändig och invändig mätning

Bladmått i alla smådimensioner (för att avgöra om ventilspelet verkligen är 0,12 och inte bara en lös 0,10) :banana

Ultraljudstvätt

Momentnyckel som spelar en melodi och blinkar när rätt moment är uppnått

Pincett (av titan finns som tillval)

Fiberoptik kamera så du kan sticka in fiberoptiken i växellådan när den rasat och inspektera innan du klyver

En Yberfin lödstation med termostat

Eller skulle det vara verktyg relevanta i arbetet? :rolleyes:

Last edited:
Qwerty skrev:
Ja vad ska jag svara...... Hur tror du det känns?
Gråter nästan när jag skriver om min förlust. Har frågat alla jag känner om dom sett den eller så.

Ja stackars dig! Jag lider med dig... och det är ju värre att bli av med sina favvoverktyg än sin tjej! *duckar* (:hihi hon kom upp och stod bakom mig, så ja g spelade tuff. Men det får jag äta upp senare!)

Men nästan så illa är det ju!
En man är ju inte hel utan sina verktyg!

Nån som vet skillnaden på en riktig karl och en vanlig man? :hihi

Svaret kommer sen

Tack Borsiin för tipsen. Var hittar jag den där momentnyckeln? :lol
I övrigt var de flesta grejerna relevanta.

På jobbet är man rustad till tänderna ang verktyg, bara snap-on :tummenupp i sånadäringa fina röda boxar med hjul på.

OT

Snap-ons stubbmejslar är överlägsna.

www.snapon.com Har en momentnyckel som man kan koppla till datorn och programmera med sina favoritmoment så man slipper slå upp i momenttabellen, dessutom blinkar den men desvärre kan man inte få den att spela rule britannia utan får nöja sig med ett enkelt pip. :gråta

Dessutom så säljer snapon massor av andra fina highend verktyg är det någon annan som betalar så är det bara att shoppa.

Sen behöver du givetvis en komplett uppsättning av insatsgängor i både mm och tum.

Vad har du för förstående arbetsgivare?
Har ni jobb över så hoppar jag av läkarutbildningen direkt :banana

Det viktiga om man ska pyssla på jobbet är ju att man har bra kvalite` på grejerna. Ringnycklar och lednycklar tycker jag att belzer är klart överläsen på och luftverktyg är desutter kung på . Jag tror nästan att min chef börjar tröttna på mina verktygskostnader (gissar 20 lök i år). Slutsats: det är alltid trevligt när nån annan betalar :)

När det gäller moment nycklar så är det bara ett märke som är bäst. Små adaptras som ansluts på ditt normala spärrskaft och sen till dein normala multimeter. Används av NASA och har någon mumbojumbo stämpel om att det är godkännt där. Extremt låg fel marginal mm.
Minns inte vad dom heter men Tillquist säljer dessa. Dom har för övrigt många avancerade mätverktyg. Hemsidan heter Tillquistelteknik

Nu vet jag att detta egentligen inte är rätt tråd för detta, men stark relaterat!
Jag har ganska nyligen flyttat hemifrån och från ett garage som har det mesta i nyckelväg, spärrskaft osv. Det jag funderar på är vad är det egentligen som "behövs" för att kunna skruva lite på cykeln?
Inte för att splitta en låda eller motor. Detta lär jag inte ge mig in på men saker som att lufta bromsarna, byta bromsklossar, byta blinkers, styre osv. Dvs standard småpill!

Vad behövs? :) tänkte storlekar på nycklar och så främst, har en ny hoj på ingång (dax att uppgradera från lätt till begränsad effekt) vet inte om det finns med verktyg till den. (honda hornet 600)
Om någon vill rekommendera någon sats som täcker de flesta behoven hade det varit underbart, gärna hyfsat billigt (biltema?) vill kunna tanka hojen och det är jobbigt som det är som student :tuttar:krama

Nyheter
Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort