Verktygsfråga - Momentnyckel - Vad skall man ha?

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Tjabba,

Efter ett dyrt haveri efter att ha använt min iofs idag rätt gamla och välanvända Biltema momentnyckel, så har jag kommit fram till att jag behöver investera i nytt.

Men då är frågan, vad är bra, och vad är nä?
Hur vet man att det man köper håller måttet?
( ja, det går att mäta sig till, men det är som lite sent när man sitter med verktyget i verkstaden )

Det är ju ändå en relativt stor investering som en vanlig dödlig, och budgeten säger så billigt som möjligt egentligen.

Har tittat lite på Wera då de ligger relativt bra i pris, specifikt C4 då behovet just nu spelar i 100-200nm området.
Men då är ju den klassiska frågan, bra skit eller bara skit?
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Äntligen!!1

Jag tror mycket duger men skulle gärna få veta var/erfarenhet av där dom kalibrerar för lite lugn o ro bland skruvförbanden.
 

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Kör inte med momentnyckel från Biltema. Då skär den ihop direckT.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
NEEEJ, ännu en tråd! Sorry för mig häftiga reaktion, men nya "oljetrådar" om momentnycklar är bara så himla tråkiga. :whip

Utan repetition dör internet.
Tänk om det bara fick finnas en bild på en katt? Eller endast en rövknullningsvideo?
Trist, inte sant? :va
Kör inte med momentnyckel från Biltema. Då skär den ihop direckT.
Ja, du skämtar, men det är ju precis det som hänt. :gråta

Den jag har är konstig, verkar kärva på något sätt, klickar direkt på vissa moment, men sedan inte alls på varken 10nm över eller Under. Wierd. Någonting måste vara trasigt på insidan.

Visserligen kan det ha hänt lika bra med något annat märke, men då det är svårt att veta innan någonting dyrt går sönder så kunde det ha varit schysst med lite kött på benen angående vad som brukar vara bra grejer och vad som inte brukar vara det.
Det kan ju finnas någon som jobbar med sådana grejer som har byggt på sig en större erfarenhet än vad jag har råd att prova mig fram till. Till exempel.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Utan repetition dör internet.
Tänk om det bara fick finnas en bild på en katt? Eller endast en rövknullningsvideo?
Trist, inte sant? :va
Håller med. Jag är inte intresserad av vare sig kattbilder eller nämnda videor så jag undviker dem...
Så jag undrar vad det är som får folk att inte bara läsa utan även kommentera i trista trådar? :va

När det gäller momentnyckel har jag tyvärr inget bra svar mer än att det finns en anledning att momentnycklar kalibreras. Men å andra sidan används en gördetsjälvares momentnyckel inte på samma sätt som i ett företag.
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
Håller med. Jag är inte intresserad av vare sig kattbilder eller nämnda videor så jag undviker dem...
Så jag undrar vad det är som får folk att inte bara läsa utan även kommentera i trista trådar?
. Men å andra sidan används en gördetsjälvares momentnyckel inte på samma sätt som i ett företag.
okay kan man använda en moment nyckel på mer än ett sätt, typ spänna fast grejor :va:va
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
okay kan man använda en moment nyckel på mer än ett sätt, typ spänna fast grejor :va:va
F,låt, tänkte inte på att det naturligtvis går att misstolka... :rodnar

Ja, man kan lossa något som sitter för hårt med en momentnyckel så den böjs som en banan! :fakta
Ja, man kan använda den att slå med! :fakta

Det jag menade var naturligtvis att yrkesmässigt används ett verktyg betydligt oftare än det används hos mig i garaget.
Men yrkesmässigt betyder naturligtvis inte alltid att det kalibrerade verktyget används rätt.
Att snärta sista biten ger fel moment.
Att dra flera gånger så det klickar för "att vara säker på att det är rätt draget" ger fel moment.
Att inte veta om gängan ska vara torr eller våt ger fel moment.
Om gängan på skruv eller mutter är dålig ger det fel moment.

Det går nog att hitta något fel här också men det bjuder jag på ! :krama
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jag kör med tengtools, har ännu inte sabbat en gänga eller att något lossat.
Har inte kalibrerat, har testat mot en annan en gång för några år sen och de verkade nära nog för mina behov då alternativet är att gissa, vet ju inte vilken som var rätt(om någon)så jag kör nog bara vidare som de är sålänge jag inte stöter på problem.

Är de bara avlastade mellan användningarna så ska det nog mycket till om de ska ändra sig så mycket att det blir ett problem gissar jag.

Bra priser, service och snabb lev. från lathis. :tummenupp



 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
F,låt, tänkte inte på att det naturligtvis går att misstolka... :rodnar

Ja, man kan lossa något som sitter för hårt med en momentnyckel så den böjs som en banan! :fakta
Ja, man kan använda den att slå med! :fakta

Det jag menade var naturligtvis att yrkesmässigt används ett verktyg betydligt oftare än det används hos mig i garaget.
Men yrkesmässigt betyder naturligtvis inte alltid att det kalibrerade verktyget används rätt.
Att snärta sista biten ger fel moment.
Att dra flera gånger så det klickar för "att vara säker på att det är rätt draget" ger fel moment.
Att inte veta om gängan ska vara torr eller våt ger fel moment.
Om gängan på skruv eller mutter är dålig ger det fel moment.

Det går nog att hitta något fel här också men det bjuder jag på ! :krama
bara skojar lite med dej :krama:krama
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag kör med tengtools, har ännu inte sabbat en gänga eller att något lossat.
Har inte kalibrerat, har testat mot en annan en gång för några år sen och de verkade nära nog för mina behov då alternativet är att gissa, vet ju inte vilken som var rätt(om någon)så jag kör nog bara vidare som de är sålänge jag inte stöter på problem.

Är de bara avlastade mellan användningarna så ska det nog mycket till om de ska ändra sig så mycket att det blir ett problem gissar jag.

Bra priser, service och snabb lev. från lathis. :tummenupp




Jag har likadan och säger ungefär samma sak.
 

Ucklahoma

Medlem
Gick med
2 May 2013
Ort
Borås
Hoj
Affar
Jag kör med tengtools, har ännu inte sabbat en gänga eller att något lossat.
Har inte kalibrerat, har testat mot en annan en gång för några år sen och de verkade nära nog för mina behov då alternativet är att gissa, vet ju inte vilken som var rätt(om någon)så jag kör nog bara vidare som de är sålänge jag inte stöter på problem.

Är de bara avlastade mellan användningarna så ska det nog mycket till om de ska ändra sig så mycket att det blir ett problem gissar jag.

Bra priser, service och snabb lev. från lathis. :tummenupp



Instämmer i kören, funkar kanon.

/A
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top