Verktyg!

freddan83

Medlem
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
Triumph TT 600 -01
Säsongen är igång och det börjar bli bråttom att få iordning hojen.. Behöver byta en framgaffelpackning och fastna direkt, får ju inte av framhjulet.. Behöver tydligen nån adapter till detta som naturligtvis säljs på biltema, får väl ta mig dit imorrn och handla lite. Vad finns det mer man behöver? Har förstått att det är lite krångligt att ta isär gaffelbenet och att man behöver nån specialskit till det med, finns det där med?

Ska du bara byta packboxar behöver du inte någon mutterknackare, det behöver du bara om du ska plocka bort innanmätet, vilket du inte behöver för att byta packboxar. När jag skulle ha loss innanmätet tillverkade jag ett verktyg av ett rör och en mutter som jag kunde hålla emot med och behövde ingen mutterknackare.
För att banka packboxarna på plats går det att en tjock papprulle, det funkade för mig. Inte nödvändigt att köpa något dyrt verktyg.
Det du antagligen behöver för att få bort framhjulet är en stor insex. Biltema har en adapter med 19, 22 och 24mm. Jag vet inte vilken storlek det ska vara till en Trajja.

Edit: Hmm, enligt DrBike så måste muttern i botten bort, det behövdes inte på min hoj. Jag föreslår att du kollar upp om den måste bort eller inte. Du sparar en del jobb om den inte måste bort. Jag plockade bara bort dammskyddet och under den satt en låsring och sen var det bara att dra isär gaffeln.

Last edited:
Om du behöver lossa muttern under går det troligen göra för hand också. Då får du köra i ett kvastskaft för att hålla emot på insidan. På min fazer räckte inte det utan jag var tvungen att sätta hela kitet med kvastskaft och allt i snickarbänken innan muttereländet lossnade.

/Anders

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back