Verktyg till kamkedjespännare Ktm Rc8 -08 / Lc8 motor?????

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Håller på att bygga ihop motorn till min Rc8 -08 med en Lc8 motor i.

Enligt Ktm manualen ska man ha ett speciellt verktyg art: 61229021000 UNLOCKING TOOL...

Nr. 15 på den här bilden:

http://www.ktmshop.se/index.php?parts=y&hideleft=y&id=586&c=C086122910#

Är lite för snål och bekväm av mig för att köpa det bara för att använda en gång.

Finns det nån möjlighet att frigöra de hydraliska kamkedjespännarna utan det här verktyget? Kan jag göra ett eget?

Kanske nån i Sthlm har ett jag kan hyra / ta mått på och svarva ett eget?

Tacksam för svar!
 
Jo, du kan ta ut hela spännaren från toppen men problemet kvarstår att den är ihopkomprimerat "monteringsläge".

I manualen står det (fritt översatt).

Montera kamkedjespännaren.
Montera pluggen M24 med moment XX Nm.
"Use the Unlocking tool so the cam chain tensioner relases against the cam chain."

Kanske är så att Lc8 990 skiljer sig från Lc8 1190?

Kollar man info om verktyget så specar de inte 950 / 990 på samma???

På en LC8 går det väl bara öppna pluggen och få ut spännaren med en magnet?

/Johan
 
Såhär ser spännarna och muttrarna ut.

http://www.ebay.co.uk/itm/2008-08-K...pt=UK_Motorcycle_Parts_13&hash=item417263f9b3

På bilden är de i fullt utdraget läge alltså och går inte att montera.

Man trycker ihop dem i botten och så klickar det till.

Efter det monterar man dem i toppen med muttern och sist av allt använder man "Unlocking tool".
Ser ju precis ut som hydraulsträckarna till mx/enduro.Montera stora muttern med sträckaren komprimerad och sen tar du en dorn eller skruv eller vad som finns till hands och trycker ihop sträckaren till den bottnar.Då släpper spärren och den fjädrar ut igen.Skruva tillbaka den lilla pluggen och sen är det klart.
 
Ser ju lite annars ut på -04 LC8



Man får trycka ihop dom lite samtidigt som man skruvar fast, tror inte dom går "låsa" på nått sätt men blir osäker.

/Johan
 
Ser ju precis ut som hydraulsträckarna till mx/enduro.Montera stora muttern med sträckaren komprimerad och sen tar du en dorn eller skruv eller vad som finns till hands och trycker ihop sträckaren till den bottnar.Då släpper spärren och den fjädrar ut igen.Skruva tillbaka den lilla pluggen och sen är det klart.
Har googlat lite och Mx spännarna är väldigt lika. Inte identiska dock.

Har provat med mejsel men spärren vill inte släppa.....

På kortsidan av tryckarn där man ska trycka med verktyget är det en fjäderbelastad bricka med en liten stålkula i mitten. Backventil för oljetrycket???
 
1. Innan du sätter in den i motorn: tryck ihop den till sista klicken innan den fjädrar ut igen.
2. Skriva in den i motorn.
3. Tryck ihop spänsten det sista kläcker med en mejsel ( så bred som passar i hålet)
4. Efter detta så har spänsten fjädrat ut till sitt normala läge.
5. Man kan känna efter med mejseln om spänsten fjädrat ut.

PS. Man måste ta bort kylet för att kunna använda en mejsel till den främre kjedjesträckaren!

/PT

Jävla autocorrect.... Ni fattar...
 
Okej! Ska prova idag. Jag hade nämligen tryckarn löst i skruvstycket och laborerade lite. Fick den nämligen inte att släppa. Är det snora mycket tryck som krävs med mejseln? Vore ju skönt att slippa gynna Ktm med deras super dyra verktyg....

Den lilla stålkulan i mitten ska jag inte göra någonting med alls?

Motorn står på bänken så det gör inget i mitt fall.

Tack för hjälpen, ska bli intressant å se om jag lyckas..
1. Innan du sätter in den i motorn: tryck ihop den till sista klicken innan den fjädrar ut igen.
2. Skriva in den i motorn.
3. Tryck ihop spänsten det sista kläcker med en mejsel ( så bred som passar i hålet)
4. Efter detta så har spänsten fjädrat ut till sitt normala läge.
5. Man kan känna efter med mejseln om spänsten fjädrat ut.

PS. Man måste ta bort kylet för att kunna använda en mejsel till den främre kjedjesträckaren!

/PT

Jävla autocorrect.... Ni fattar...
 
Det är en del kraft man får använda. Ta ut den och tryck ihop den med handen mot bänken några ggr så oljan pumpas ut ur tryckaren. Den blir då lättare och du känner hur mycket du behöver ta i. Spänsten fastnar i "klick" och trycker man ihop den mer än till sista klicket så fjädrar den ut till maxlängden. Du skall ha tryckt ihop den till "sista" klicket innan du stoppar in den i motorn så du bara behöver trycka ihop den ett klick med mejseln.
Ja kulan är troligtvis en backventil för oljan. Men den är inte ömtålig. Tryck med en insexnyxel eller dyl om du vill använda ngt med större "tryckyta".
 
Förresten är ktm's specialverktyg en "böjd" skruvmejsel så man skall komma åt att trycka på exakt samma sätt som du skall göra. Fast med kylaren kvar på plats.
 
Tack för svaren!

Jag figurerade lite efter lite mer sömn och kom fram till att hela spännaren ska ju tryckas ihop och att inte låsningen är i mitten på kulan så att säga.

Ska montera ihop ikväll och prova.

Har tillverkat en böjd "mejsel" med diameter att passa lagom där. Kanon kanon! =)
 
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Back
Top