Verktyg till den här ?

Lidbrandt

utrustad
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
Kawa Ztusen
Håller på att försöka få loss framdrevet som sitter som berg, det är inte det som är problemet utan att hitta rätt verktyg.

det finns 3 st olika "sidor" ( i brist på bättre ord ) som man kan dra på.
Den minsta uppskattar jag till runt 25 mm den i mitten är runt 28 och den sista är ca 29-30 mm. Det ser ut som om den minsta är den man ska dra på, men vad är det för verktyg ?

Finns det hylsor som ser ut som på min lilla bild ?

Tacksam för svar :Bugar :va

Bifogat

• HPIM1275.JPG
    HPIM1275.JPG
    117.6 KB · Visningar: 397
En vanlig hylsa funkar helt utmärkt. Men glöm inte att platta till låsbrickan. Annars blir det lite svårare.

Så här ser den ut, jag skulle köra med en vanlig hylsa.

Bifogat

• mutter.jpg
    mutter.jpg
    4.9 KB · Visningar: 542
Last edited:
Victor skrev:
En vanlig hylsa funkar helt utmärkt. Men glöm inte att platta till låsbrickan. Annars blir det lite svårare.

Du kan slipa av hylsan "i änden" en smula så att det inte finns några avrundningar eller liknande ytterst, dvs tolv/sexkanterna börjar direkct (tm).

tack för alla tips...

Jag har hållit på hela dan idag utan framgång. Jag tom drog ner hojen till en däckverkstad som försökte både med mutterdraggarn och ett spärrskaft på ca 1 m :mad: utan att det gick. Jag har en hylsa som passar den i "mitten" men likförbaskat vill den inte släppa.....

När vi drog med det stora spärrskaftet så låste vi bakhjulet mellan ekrarna...så bakhjulet snurrade inte, det blev inte märken hellre :)

Vad kan man mera prova med, värma med gas? förstör man ev. o-ringar som sitter bakom eller?

Tacksam för hjälp... :Bugar

Lidbrandt skrev:
tack för alla tips...

Jag har hållit på hela dan idag utan framgång. Jag tom drog ner hojen till en däckverkstad som försökte både med mutterdraggarn och ett spärrskaft på ca 1 m :mad: utan att det gick. Jag har en hylsa som passar den i "mitten" men likförbaskat vill den inte släppa.....

När vi drog med det stora spärrskaftet så låste vi bakhjulet mellan ekrarna...så bakhjulet snurrade inte, det blev inte märken hellre :)

Vad kan man mera prova med, värma med gas? förstör man ev. o-ringar som sitter bakom eller?

Tacksam för hjälp... :Bugar

Är du säker på att gängan är rättvänd? Kanske är så att du ska dra åt andra hållet.

ola_sandin skrev:
Är du säker på att gängan är rättvänd? Kanske är så att du ska dra åt andra hållet.

mm det sjuka är att jag haft bort den förrut...så jag vet att den är "rätt" gängad...

Anledningen till att du inte får loss det beror nog på att det flexar i kedjan och det bakre drevet för dig.

Prova att låsa det främre drevet direkt med en rörtång eller liknande.

asså..

jag har liksom tagit ett fett rör som jag dragit igenom bakhjulet...så att det inte rör på sig...kedjan har jag spänt rätt mkt (kanske inte är bra)

det känns ändå som om framdrevet liksom fjädrar...det är liksom inte stumt...jag vågar inte hålla på å dra längre...rädd för att förstöra nåt inne i växellådan.

Hjälper det att värma med gas direkt på bulten för att lättare får bort den, eller förstör man nåt då ?

Tacksam för hjälp nu..... :(

Stooor kraftig mutterdragare så att man får rätta "knixen".
Stort och snabbt rotationsvåld är alltid bra på dylika fall. :tummenupp

Eldstorm skrev:
Stooor kraftig mutterdragare så att man får rätta "knixen".
Stort och snabbt rotationsvåld är alltid bra på dylika fall. :tummenupp

var med hojen på en däckverkstad idag...finns det större mutterdragare än vad dom har ? isåf var?

:3freak

Ibland kan muttern sitta brutalt hårt. Har varit med om att det varken har fungerat med mutterdragare, kyla/värme eller dragskaft till traktorer. Oftast så knackar en mutterdragare loss muttern men inte alltid.

Anledningen till att ni inte fick lös muttern beror ganska säkert på att, som jag skrev tidigare, kedjan och drevet flexar när ni segdrar med spärrskaftet.

Jag tror fortsatt på att du ska låsa fast drevet med en rörtång eller liknande och sen ta hjälp av två till personer. En låser fast drevet, en tar spärrskaftet (modell större) och den tredje håller fast motorcykeln samt eventuellt knackar med en hammare på muttern medan ni drar.

Lidbrandt skrev:
mm det sjuka är att jag haft bort den förrut...så jag vet att den är "rätt" gängad...

Mitt tips e att du tar en järnstång å svetsar på en bit kedja som räcker om drevet, som du sen lägger om drevet å håller emot med, å så en krafthylsa å sen ett klonk med handsläggan så e den loss sen. :tummenupp
hoppas att det hjälper dig med.

lägg i ettans växel o be en kompis trampa på bakbromsen så mkt det går samtidigt som du kör in en kraftig träpåk mellan hjul och sving, nu flexar det inte längre och du kan vrida loss skiten, ta en krafthylsa 6kants, testa även o knacka lite försiktigt på drevet runt muttern, det rostar jävel där... min hade jag ett lite H*****e med att få loss lycka till

tack för alla tips...nu är skiiiten borta :banana

Jag blev faktiskt tvingad att lämna in den, så jag rullade bort den till en verkstad som ligger inte alls långt ifrån där jag bor. De tog ca 1 timme för dom att få bort den. Nåonting hade hänt, satt så enormt hårt sa dom...jag vet inte vad men. Kostade mig 600:- rätt så tråkiga pengar på en sån liten skit sak.

Iaf nu till nästa gång, visst behöver man inte dra den så hårt eftersom jag har en bricka jag viker över muttern????

Tack igen för alla tips :yoparty

Lidbrandt skrev:
tack för alla tips...nu är skiiiten borta :banana

Jag blev faktiskt tvingad att lämna in den, så jag rullade bort den till en verkstad som ligger inte alls långt ifrån där jag bor. De tog ca 1 timme för dom att få bort den. Nåonting hade hänt, satt så enormt hårt sa dom...jag vet inte vad men. Kostade mig 600:- rätt så tråkiga pengar på en sån liten skit sak.

Iaf nu till nästa gång, visst behöver man inte dra den så hårt eftersom jag har en bricka jag viker över muttern????

Tack igen för alla tips :yoparty
Ett litet tips, har du gängat på muttern löst på axeln?
Om den glappar på gängan så byt mutter!

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing