Verktyg! R1

Stavfelet

Team KnubbSäl
Gick med
2 Aug 2003
Ort
Umeå.
Hoj
R1
Är det special-verktyg för att kunna genomföra en ventiljustering på R1 -03?
Om det är det, vad kan ett sådant verktyg kosta och hittar man sådant till salu i en yamma-butik?

Ska få hjälp att justera, men också fått frågan om det är specialverktyg för att genomföra det. Hojen ska in på en bilverkstad så jag tänkte att det kanske finns tillräckligt med verktyg där för att det ska gå bra!
 
Ska du verkligen låta en bilverkstad utföra ett jobb som äventyrar din garanti?
 
McB skrev:
Ska du verkligen låta en bilverkstad utföra ett jobb som äventyrar din garanti?


Det är min bror som ska göra det, och jag vill att det ska vara tätare & billigare service-intervaller och inte få & dyra!

Om det Skulle vara något som gör att jag ska ha på garanti så borde det ha hänt för länge sedan!
 
en bilverkstad har troligen inga problem att shimsa in lite ventiler, det systemet finns på bilsidan med i viss mån.

Det är 4000 mils intervall på den justeringen baar så att du vet.
 
Silwer skrev:
Det är 4000 mils intervall på den justeringen.

Så det är dumt att göra det efter 1K mil?
Tycker att den 'tickar' som en dieselmotor, fast det kanske är jag som e känslig då...!
Eller så kanske jag ska handla ett effekt(ljud)system så jag inte hör annat än vrålet från motorn. :4skrika
 
Stavfelet skrev:
Så det är dumt att göra det efter 1K mil?
Tycker att den 'tickar' som en dieselmotor, fast det kanske är jag som e känslig då...!
Eller så kanske jag ska handla ett effekt(ljud)system så jag inte hör annat än vrålet från motorn. :4skrika

En Yamaha ska ticka. Det är när den slutar ticka som man ska börja undra vad som är fel.

Ventiljustering efter 1000 mil är onödigt.
 
Stavfelet skrev:
Så det är dumt att göra det efter 1K mil?
Tycker att den 'tickar' som en dieselmotor, fast det kanske är jag som e känslig då...!
Eller så kanske jag ska handla ett effekt(ljud)system så jag inte hör annat än vrålet från motorn. :4skrika

Mycket av det tickande ljud du hör kommer delvis från Exupmotorn... ibland har man trott att det varit läckage nånstans på systemet...

McB skrev:
Ventiljustering efter 1000 mil är onödigt.
Inte på en Ducce :rofl
 
Tackar för svaren, kanske ska lägga ner det där med ventilerna just nu och koncentrera mej på annat på cykeln...
 
Wiseguy skrev:
Det är väl efter 4000 mil eller 4 år som ventilerna skall justeras.
Vill du göra det oftare så gör det var 2000 mil eller med 2 års intervaller.
Låt grabben justera om han vill det, man kan väl inte justera för mycket eller?

å om du ändå får hjälp av broder.. det kan ju faktiskt va ventilknack du hör, du kan ju ha fått ett måndagsexemplar. Lycka till
 
Last edited:
priest skrev:
Låt grabben justera om han vill det, man kan väl inte justera för mycket eller?
....

Jo. Skruvar i alumumma bör man inte skruva fram o tebax för skojs skull.

Men att mäta spelet är ju inget större ingrepp, SEN kan man diskutera justering.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top