Verktyg pris kontra kvalitet

Skall man verkligen använda spärrskaft till sådana hård-dragningar som folk verkar göra som drar sönder dem? Själv har jag fått lära mig att man inte bör göra det.

Skiten ska ju håller för hårddragningar, vem har tid att byta verktyg mitt upp i allt!? :mad:
Som sagt, Bacho på spärrskaft och hylsor (och en del Kamasa och nåt mer märke jag ej kommer ihåg) och Biltema på fasta nycklar.

Nej, man ska inte lossa fastrostade bultar med spärrskaft, det är det man har det fasta dragskaftet till, då kan man sparka/hoppa på det och förlänga med järnrör om man vill.

Ett modernt fintandat spärrskaft oavsett märke ska man nog inte ens dra M10 till föreskrivet moment med om man läser instruktionerna.

Med det sagt, jag har våldat mitt Kamasa och det har hållit.

Tänger vill jag helst ha Knipex, rörtång har jag en jävulsk stor Rigid som är oslagbar på grova rör.

Det var ett exempel Helge. Chilla! jag har stött på det fler ggr på både bil och mc också. Säkert så med iofs att en del verkstäder har specialverktyg för all del... Nåja, det jag ville ha sagt är att man skall ha det i åtanke, då man kan slippa ha en drös extra specialverkyg med tunngodsiga lösningar.

Vevaxelbulten är special, där har även cykelverkstäder specialverktyg för att det är trångt, men vissa riktigt tunnväggiga hylsor/lednycklar funkar...

Bahco verkar tappat kvalite något grymt på mekanismen i sina spärrskaft till hylsor. Både jag och ett par polare har tröttnat på dem. Mekanismen ger upp långt tidigare än tex Biltema. Om vi kommit över ett gäng måndagsex kan ju vara möjligt men inköpt vid olika tillfällen osv så... 1/2" i alla fallen dock så om det gäller alla dimensioner låter jag vara osagt. Hylsorna har varit förträfliga dock.

Biltemas är bra mkt klumpigare och man får sätta åt skruvarna till mekanismen med ickepermanent loctite men sedan så har vi inte gjort sönder någon ;) (en del skruvar skruvarna upp sig efter hand till mekanismen och när det glappar pajjar man skiten, man kan dra åt men har de väl en gång börjat skruva upp sig bör man ha någon gänglåsning)

Jag använder mestadels Biltema prylar. De är inte bäst någonstans men så fruktansvärt bra bang for the buck. Undantag tänger, bits och mejslar när det gäller verktyg. Flera tänger har spruckit vid våld och bitsen är OK... Men väljer hellre något med lite bättre kvalite då bitsen går rätt ofta som det är ändå. Mejslar har jag en del bahco som överlevt det mesta...

Skiten ska ju håller för hårddragningar, vem har tid att byta verktyg mitt upp i allt!? :mad:
Som sagt, Bacho på spärrskaft och hylsor (och en del Kamasa och nåt mer märke jag ej kommer ihåg) och Biltema på fasta nycklar.

Last edited:
Väljer man Gedore och liknande vet man att det är verktyg som pallar mycket stryk och inte sviker en. Även om Biltema har generös reklamationspolitik och till synes bra grejer så vet man inte.

Att det bara är att åka och byta en sprucken hylsa väger lätt när man står till knäna i gegga i skogen och lagar skogsmaskinen.

Det är den stora skillnaden bortsett från oftast bättre utförande och kvalitetskänsla.

Vad gäller skruvmejslar vill jag varmt rekommendera Wiha.

Kvalitetsskruvare hårddrar inte med spärrskaft. De gör amatörer och sen gråter dem ut att de inte håller.

Ledhandtag använder proffsen när de ska efterdra till rätt.

Här fanns gedore ganska billigt.

http://shop.otdtools.se/Shop/Index.php?sArtModelId=50210811

Någon som vet en återförsäljare i Göteborgsområdet för hazet, gedore eller liknande märke?

Känns som jag hellre lägger dubbla priset än åker och byter hälften av verktygen på biltema. :va

Började idag iaf att byta ut min gamla knipex polygrip mot en ny knipex smartgrip =) 500kr fattigare men fan va bra den känns.

För er som vill ha ett spärrskaft som tål kraft:

http://shop.conrad.se/websale7/OMKO...p1}{md5/32ade19b9137fbc5d7b1e211dc95c19d/md5}

Ska klara 600Nm om jag inte minns fel.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...