Verktyg för styrlager

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FZR 1000T -91
...jag behöver dra åt styrlagret på min FZR.
Vad behövs det för verktyg?

..och finns det ett sådant på Biltema..? :rolleyes:

Hakverktyg är ju det enda som e lite special... men det brukar gå lika bra med en liten hammare och ett drivdorn.
Biltemas hakverktyg som är tänkt för en trampcykel kan mycket väl fungera

Hylsa till bulten har de.

Frågan är om du måste lyfta hojjen så framgaffeln är fri så du känner när du har dragit färdigt...

Misstänker att det ser likadant ut som på min hoj, ett mässingdorn och en hammare funkar bra istället för c-nyckeln

UltraMarine skrev:
Hakverktyg är ju det enda som e lite special... men det brukar gå lika bra med en liten hammare och ett drivdorn.
Biltemas hakverktyg som är tänkt för en trampcykel kan mycket väl fungera

Hylsa till bulten har de.

Frågan är om du måste lyfta hojjen så framgaffeln är fri så du känner när du har dragit färdigt...
Biltemas haknyckel passade utmärkt... nu ska vi bara se om det går att dra åt också, eller om jag måste h depåstöd.

Hur kan man annars lyfta framhjulet..?

John skrev:
Biltemas haknyckel passade utmärkt... nu ska vi bara se om det går att dra åt också, eller om jag måste h depåstöd.

Hur kan man annars lyfta framhjulet..?

Spännband med sån där pump-lås-mojäng på funkar för mig. Brukar hänga upp den i en balk i garaget. Tror dock du ska kunna dra åt som den står.

PacMan skrev:
Spännband med sån där pump-lås-mojäng på funkar för mig. Brukar hänga upp den i en balk i garaget. Tror dock du ska kunna dra åt som den står.

Garage? :va :va

Garage har jag tillgång till från 1:a juni...
Vad kostar ett depåställ? Gärna ett über-gay-rosa. :rofl :D

John skrev:
Garage? :va :va

Garage har jag tillgång till från 1:a juni...
Vad kostar ett depåställ? Gärna ett über-gay-rosa. :rofl :D

Häng den i en kork-ek eller nåt då, om du tvunget måste hänga upp den nånstans. :hihi

PacMan skrev:
Häng den i en kork-ek eller nåt då, om du tvunget måste hänga upp den nånstans. :hihi
Äh. Det är nog lättare att hänga sig själv.

..eeh. Okej. Nu ska jag ut och försöka utan att hänga vare sig mig eller hojen. :pangihuve

Enklast är av med kåpor (lätt faktiskt) och in med biltemas domkrafter / pallbockar (lite svårare än domkrafter) för styret måste gå att röra.
När det är lagom draget med haknyckel så drar du åt bulten och då ska det fortfarande :) gå att vrida på styret... annars loss med bulten och släpp upp med haknyckeln och på med bulten igen - GLÖM inte att lossa bultarna på övre delen av gaffelbenen.

Ingen ide att kolla utan att ha dragit låsmuttern (som UltraMarine var inne på).
Låsmutter sätter an lagret mer i nästan alla fall.
/u

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...