Verktyg för att komprimera gaffelfjäder?

Maranello

Bandagoman
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph T120R & 765RS + GSXR750 + Vitpilen 701 + 959 Corse
Hej!
Var kan man hitta ett prisvärt verktyg för att komprimera en gaffelfjäder?
Verktyget ska passa in i en distans med ett hål på vardera sidan. (Kanske ser ut så på det flesta gaffelben?)
Misstänker att Suzukis egna kostar fläsk och att det borde finnas billigare universalvarianter.

Men! Om någon i Stockholmstrakten har ett verktyg att låna ut över helgen så vore ju det ännu bättre :Bugar

(Jag vet att man kan snickra ihop ett eget i stil med det som finns på bifogad bild men nu vill jag hellre handla eller låna ett.)

Bifogat

• fjäderkomp.JPG
    fjäderkomp.JPG
    56.5 KB · Visningar: 227
Men egentligen behöver du det bara i 5 sekunder. Medan du petar in blecket som håller ner fjädern så du kommer åt muttern. Det är nog blecket som är viktigast Verktyg B på bilden

Bifogat

• untitled.JPG
    untitled.JPG
    31.1 KB · Visningar: 230
Men egentligen behöver du det bara i 5 sekunder. Medan du petar in blecket som håller ner fjädern så du kommer åt muttern. Det är nog blecket som är viktigast Verktyg B på bilden

Det är just de 5 sekunderna jag behöver hjälp med :)
Låsblecket är ett mycket mindre problem, det tar 5 minuter att tillverka.

I min manual står det "Install the special tool to the holes on the spacer"
dvs det borde räcka med två lämpliga bultar i hålen pressa ner och en tredje hand som stoppar in blecket. Men det kanske inte är lika på din.

I min manual står det "Install the special tool to the holes on the spacer"
dvs det borde räcka med två lämpliga bultar i hålen pressa ner och en tredje hand som stoppar in blecket. Men det kanske inte är lika på din.
Har du lyckats med den metoden? :va
Eftersom jag är klen så känns det som att det krävs något stadigare än två lösa skruvar som vinglar omkring.
Fjädern är trots allt en smula hårdare än den i min bläckpenna :)

Tag en tång eller liknande med gummibeklädda skänklar. Kör in ena skänkeln i ett av hålen på hylsan. Sedan måste man vara två: En som trycker ner fjädern med hjälp av skänkeln och en som stoppar in brickan. Funkade bra på min gixxer med öhlinsfjädrar som är lite hårdare än original.

Tag en tång eller liknande med gummibeklädda skänklar. Kör in ena skänkeln i ett av hålen på hylsan. Sedan måste man vara två: En som trycker ner fjädern med hjälp av skänkeln och en som stoppar in brickan. Funkade bra på min gixxer med öhlinsfjädrar som är lite hårdare än original.

Tack för tipset! Ska testas.

Har tillverkat ett liknande verktyg, ett rör, borra två hål, svetsa två muttrar, sen två bultar. Fjädern är så pass hård att jag fick ta till spännband för att komprimera fjädern, ett jädra pickel var det iallafall.

Tack för tipset! Ska testas.

buntband igenom hålen. spännband ner. klart. då behöver man inte det andra verktyget :P

Jag tar inget ansvar över metoden men gjort så med mina usd gafflar...

ps biltemas stora får man ta två annars går dem sönder

Last edited:
På både min gamla Fireblade, samt min nuvarande mille med Öhlinsgaffel, är det bara att lirka in en öppen 12- eller 13-nyckel ovanför fjädern för att komma åt muttern, fjädern är inte särskilt stark i såpass utsträckt läge. Antar iaf att du vill komma åt att hålla muttern som håller dämpstången vid aluklumpen med förspänningsjusteringen i?

På mina gixxrar har fjädern varit aningens stark att hålla emot med handkraft imo.

muttern sitter kanske lite längre ner?
har ios haft öhlinsfjädrar på bägge tror jag.

På både min gamla Fireblade, samt min nuvarande mille med Öhlinsgaffel, är det bara att lirka in en öppen 12- eller 13-nyckel ovanför fjädern för att komma åt muttern, fjädern är inte särskilt stark i såpass utsträckt läge. Antar iaf att du vill komma åt att hålla muttern som håller dämpstången vid aluklumpen med förspänningsjusteringen i?

Tyvärr är det en bra bit längre ner till låsmuttern på en gixxer. Man får ta i ordentligt om man skall komprimera fjädern tillräckligt för att komma åt.

buntband igenom hålen. spännband ner. klart. då behöver man inte det andra verktyget :P
Det fungerade alldeles perfekt :tummenupp
Använde Biltemas fetaste buntband utan problem.
Återstår att se om det går lika bra att montera tillbaka fjädern.

Det fungerade alldeles perfekt :tummenupp
Använde Biltemas fetaste buntband utan problem.
Återstår att se om det går lika bra att montera tillbaka fjädern.

det gör de. bara ta ett lugnt. Fyll på olja genom att mäta i mm.
Titta inte på ml måttet, då jag skulle haft 481ml enligt manual men när jag mätte 100mm luftspalt utan fjäder med bägge benen som är det viktigaste måttet... vart det ca 440ml.

Normalt på en usd gaffel är 80-120mm beroende på kvallesort.

Fick väl 20mm med 481ml.... *host*

Gaffeln gick aldrig ihop mer än helften.... :P Gör om gör rätt *urk*

Last edited:

Jag tar inget ansvar över metoden men gjort så med mina usd gafflar...

ps biltemas stora får man ta två annars går dem sönder

Verkar vara bra tips, ska provas vid nästa tillfälle.:tummenupp:Bugar

Fyll på olja genom att mäta i mm.
Titta inte på ml måttet.
Självfallet, det är därför jag tar bort fjädern.

Blev inspirerad av att göra en gaffelservice pga en annan tråd. Tur var nog det eftersom den gamla oljan inte var någon vacker syn. Ska passa på att höja nivån en aning för att öka progressiviteten.

Jag lekte med nivån fram och tillbaka nyligen.
95mm luftspalt så vart det rätt stor skillnad mot 103mm och enligt manual skullde det vara 100.

Enligt öhlins hade jag gränsfall för mjuk fjäder då ölmagen bara växer så jag blanda ut till 8-9w istället för 5w. + började med 95mm som sagt. Resultatet blev att den blev för hård mot botten.

spädde ut den mer så kanske 6-7w och 103mm. till och med 3mm mer luftspalt än original och där vart den perfa. aldrig i botten men ändå använder stor del av sin slaglängd.

Då stod fjäderförspänningen ändå på mjukast och retur och komp på 180grader från "mjukast".

Enda jag kan klaga på är att den eventuellt känns lite undestyrd ibland vid ingång kurvor. Innan gaspåslag.

Inställningstips oavsett dämpare:
http://www.ohlins.com/Checkpoint-Ohlins/Setting-Up-Your-Bike/Underrubrik_1/

Lite osäker varför men skall testa vidare. Ksnske lite mjukare retur?
Det jag ville ha sagt var nog mest. Gör jäkligt små förändringar då det verkar inte behövas mycket för förändring. ;)

Blev inspirerad av att göra en gaffelservice pga en annan tråd. Tur var nog det eftersom den gamla oljan inte var någon vacker syn. Ska passa på att höja nivån en aning för att öka progressiviteten.

Last edited:
Vid montering/ komprimering av fjädern...

Hehe just.

Jag har en skruvmejsel (stjärn) som passade precis i hålet. Andra rör går självklart bra men ju bättre passform destå bättre. egentligen borde man väl gänga ett rör och skuva på där muttern är. Men fulmek är väl min grej... *host*

Innan du spänner spännbandet och buntband drar du upp mittenkolven med ditt: rör / mejsel / gängade rör.

Du kommer presis få det förbi buntbanden...
I takt med att du nu kompirmerar fjädern med spännbandet får du hela tiden lirka upp mittenkolven.
Det är i detta moment mina biltema buntband går av om jag inte kör dubbla ;)

I mitt fall skruvar jag på mutter det sista och drar med en tång eller liknande. Då det blir rätt trögt det sista. blir ju annorlunda om man har ett "lyxigt" gängat rör ;)

Sedan äre bara att skruva fast. skära av buntband. Tuta och köra!

Nå, hur gick det då frågar sig vän av ordning?
(....eller förmodligen inte.)

Buntbandsmetoden fungerade kalasbra vid demonteringen, men när pryttlarna skulle ihop blev det på tok för pilligt för min smak. Jag fick krypa till korset och ta mig besväret att snickra ihop ett verktyg för att komprimera fjädern + ett låsbleck (som egentligen är onödigt).

Med detta gjort gick allt som en dans :banana

Oljan ser helt klart ut att ha gjort sitt efter 4 år och drygt 1000 mil.
Med ny fin olja borde varvtiderna automagiskt finslipas till det bättre med ett par sekunder. Visst måste det väl vara så?

Bifogat

• DSC_1607_small.jpg
    DSC_1607_small.jpg
    85.8 KB · Visningar: 109
  • DSC_1600_small.jpg
    DSC_1600_small.jpg
    131.6 KB · Visningar: 120
  • DSC_1596_small.jpg
    DSC_1596_small.jpg
    83.4 KB · Visningar: 106
Kul att det gick bra. Ja buntbandsmetoden är pilligt de 2 första gångerna men sen så ;) Fördelen är väl att de passar flera usd gafflar ;)

Jag skall också snickra ihop något vättigare till nästa gång. Bör gå snabbare vid service då. Jag tänkte som du men med möjlighet att dela på ringen. 2 halvmånar som man skruvar ihop.

Kapa tider? jojo flera minutrar minst ;)

Nå, hur gick det då frågar sig vän av ordning?
(....eller förmodligen inte.)

Buntbandsmetoden fungerade kalasbra vid demonteringen, men när pryttlarna skulle ihop blev det på tok för pilligt för min smak. Jag fick krypa till korset och ta mig besväret att snickra ihop ett verktyg för att komprimera fjädern + ett låsbleck (som egentligen är onödigt).

Med detta gjort gick allt som en dans :banana

Oljan ser helt klart ut att ha gjort sitt efter 4 år och drygt 1000 mil.
Med ny fin olja borde varvtiderna automagiskt finslipas till det bättre med ett par sekunder. Visst måste det väl vara så?

Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back