Verkstadstrassel - Vad gäller?

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
I söndags när jag körde hem efter en längre tur kände jag att hojjen skakade vid kraftig inbromsning. Kändes precis som att skivorna fram var skeva. Eftersom cykeln endast rullat 450 mil och köptes i slutet av maj i år tyckte jag att det nog kunde röra sig om ett garantifel och kontaktade därför en märkesverkstad. Detta gjorde jag på måndagen.

Verkstaden höll med om att det lät som ett garantibyte av framskivorna och tog sig an hojjen. Jag förklarade noggrant för verkstadskillen att cykeln skall gå till Norge veckan efter, så det var av yttersta vikt att reparationen var klar på fredag. Om de ansåg att de inte skulle hinna var jag tvungen att få veta det så att jag kunde ta den till en annan verkstad. Inga problem sade de.

Idag åkte jag dit, eftersom ingen svarade i deras telefon, och får höra att de nya bromsskivorna inte har levererats ännu. Trolig leverans på måndagen eller tisdagen. Jag undrar hur detta kan vara möjligt, varför jag inte blivit meddelad (Hade en annan verkstad som hade kunnat ta sig an den på onsdagen, men den verkstaden låg 15 mil bort!). Verkstadsmottagaren rycker bara på axlarna. Jag föreslår att de tar skivor från någon annan cykel de har i lager, och sätter de beställda skivorna på den när de kommer. Så kunde de inte alls göra, så fungerade det tydligen inte fick jag veta.

Jag nödgas påpeka att jag står inför ett väldigt stort problem som de faktiskt har en viss del i. Vi kommer fram till att OM skivorna kommer måndag morgon så slänger de på dem och har hojjen körklar klockan 10, 3 timmar efter min planerade avresetid. Om skivorna inte kommer så sätter de på de gamla skivorna, och jag får köra 250 mil med vibrerande framgaffel och sämre vägegenskaper vid kraftig inbromsning.

Nu får man ju hoppas på det bästa, men faktum är att semestern redan blir föskjuten några timmar vilket skapar problem längs vägen. Skulle det vara så att jag får köra med gamla skivor så blir det ännu värre.

Hur skall man förhålla sig till sin verkstad i sådana här lägen? Självklart har ingen av dem med vilje ställt till det för mig, men borde de inte som affärsidkare få bära ett visst ansvar för komplikationer som kommer ur deras oförmåga att leverera på utsatt tid, oavsett orsak? Hur hade ni gjort? Har ni varit med om liknande händelser?

Nu lägger jag in en bananjävel, bara för att jag är så förbannad på livet! :banana

Jag är osäker men om de har brytit deras avtal om att den ska vara klar senast fredag, så borde du väll ha rätt att bara gå därifrån även om de beställt saker osv... Det är upp till dom att sköta deras del av avtalet (oavsätt om det är muntligt eller ej)

Jag kan ha fel men jag har för mig att det fungerar så?!

Själv skulle jag för att rädda semestern be dom att plocka ihop hojen med dom gamla skivorna och ta hem den idag.

Om dom sen ringer på måndag morron och har tid att byta då svänger du förbi annars åker du som planerat.

Så länge du kör vibrerar det väl inte? Och bromsa kan man ju göra trots att det vibrerar.

Tror fö inte att det finns en chans att delarna kommer på måndag, Murphy du vet....

Sen är det ju bara byta när du kommer hem igen, då ligger ju garanterat nya skivor och väntar :)

Johan skrev:
Själv skulle jag för att rädda semestern be dom att plocka ihop hojen med dom gamla skivorna och ta hem den idag.

Om dom sen ringer på måndag morron och har tid att byta då svänger du förbi annars åker du som planerat.

Så länge du kör vibrerar det väl inte? Och bromsa kan man ju göra trots att det vibrerar.

Tror fö inte att det finns en chans att delarna kommer på måndag, Murphy du vet....

Sen är det ju bara byta när du kommer hem igen, då ligger ju garanterat nya skivor och väntar :)

Sant, det är ju endast vid inbromsning det märks. Men eftersom jag är naiv som en skolflicka så hoppas jag ändå att grejjorna kommer måndag morgon, så den får stå nedmonterad på verkstaden över helgen. Men, precis som du säger så skall man ju räkna med ett redigt straffknull av Hr Murphy så fort man sänker garden.

Last edited:
UrbanTiger skrev:
Du ska vara skadeslös i det här läget.
Dom har åtagit sig att fixa din hoj tills i eftermiddag för att du ska på semester.
Blir du det minsta lidande på grund av detta så ska dom ersätta dig.

Bästa är väl att dom skruvar på ett lånehjul från en annan hoj och låter dig sticka på din semester.

Accepera inte att vänta och se tills på måndag för då fuckar dom dig en gång till.

Prata gärna med konsumentvägledaren i din kommun.

Konsumenttjänstlagen :fakta

Har skrivit ett fint brev till min Konsumentvägledare nu så får vi se vad som händer! Tack för tipset! :tummenupp

Jag hade inte gått ifrån verkstaden förän de gett mig nya skivor, sen skiter jag fullständigt vart de får dem från, har de sagt att de ska fixa det så får de banne mig göra det! Har man betalat för något // beställt ett jobb då ska det fan gå rätt till! Stå på dig! Fixar de inte hojen kan du ju kräva att få en lånehoj eleler någe, säger de att de inte har någon kräver du att få mekanikerns hoj eller vad sjutton som helst...

Otroligt dålig service att inte ta dom från en annan hoj om dom har en sån hemma! :mad:

Hoppas att det löser sig iallafall..

(du lär väl inte anlita DEN verkstaden/butiken igen?)

Så här gör du: vänta till måndag. Och när jobbet är färdigt och du ska betala säger du: Jag trodde jag skulle ha pengar idag men de har inte kommit så i bästa fall kan jag ha dem när jag kommer hem från semestern.

Eller så hänger du ut dem här så alla vet att de inte är att lita på!

Rikkard skrev:
Så här gör du: vänta till måndag. Och när jobbet är färdigt och du ska betala säger du: Jag trodde jag skulle ha pengar idag men de har inte kommit så i bästa fall kan jag ha dem när jag kommer hem från semestern.

Eller så hänger du ut dem här så alla vet att de inte är att lita på!

Kurt skrev:
Verkstadstrassel - Vad gäller?
.......
Verkstaden höll med om att det lät som ett garantibyte av framskivorna och tog sig an hojjen.

Tror inte han skulle betala något för reparationen?

Kan de inte beställa skivorna från firman 15 mil bort och slänga på dom i helgen?

När det är ett garantijobb tycker jag det är än viktigare att man smörar för kunden. Mussen har varit inne flera gånger och det har aldrig varit nåt snack utan lånebilen står klar när man kommer.

Ringde du och pratade med BMW? Deras kundtjänst alltså? Brukar kunna få lite fart på verkstäder som inte vill jobba...

Hoppas allt löser sig och att du får en trevlig semester! :tummenupp

Lugn skrev:
Ringde du och pratade med BMW? Deras kundtjänst alltså? Brukar kunna få lite fart på verkstäder som inte vill jobba...

BMW satsar väl ganska mycket på att få kunder märkeslojala, och hojsatsningen verkar ju ganska viktig, så det kan nog ge en hel del att ringa till deras kundtjänst och säga att man har blivit dåligt bemött! Lite sent på måndag dock...

Hoppas det löser sig iaf! :)

Det är ju inte verkstaden som står för garantin utan det är generalagenten. Verkstaden utgör bara generalagentens förlängda arm i detta läget.

Anledningen till att man inte tar skivor från en hoj på lagret kan vara flera. Ofta är det inte ens egna maskiner som står där, dom tillhör kanske ett finansbolag eller generalagenten.

Dessutom "hatar" alla handlare att ta delar från nya hojar, dom skall ju säljas...

Jag vet ju inte hur din verkstad jobbar, men själv hade jag beställt skivorna asap och förmodligen kunnat få ett leveransbesked om när dom kan antas anlända. Det kan vara trixigt att få fram delar ibland, jag lovar...

Hoppas att allt löser sig i alla fall!

Magnus (mc-handlare)

Nyheter
Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda