Jag är mitt uppe i att jag håller på att landsvägsregistrera min husaberg. Det började med att jag åkte till bilprovningen enbart med COC intyg och fick avslag, fick förklarat av besiktningsmannen att jag behövde ett intyg på att hojen var återställd till sitt originalutförande. Vad han direkt kunde säga mig var den nämnvärda effektskillnaden samt att jag saknade instrumentering och parkeringsljus. Jag ringde till en Husaberg verkstad i Jönköping och förklarade situationen för telefonisten och berättade då för henne att jag var tvungen att få ett intyg på att hojen var återställd till sitt originalutförande och om de kunde utföra arbetet. Jag sa även till henne att i min vetskap så var det strypningarna, hastighetsmätaren och parkerinljuset som saknades för att hojen skulle vara återställd men att dom skulle kolla cykeln och eventuellt åtgärda fler avikelser. Hon sa att det inte skulle vara några problem alls och vi hördes av oss emellanåt för att se om strypningarna hade kommit fram, under tiden så fixade jag på egen hand hastighetsmätaren och parkeringsljuset. När strypningarna hade kommit så ringde dem från verkstaden och sa att jag kunde komma upp med hojen. Jag lämnade hojen hos dem och de strypte ner den enligt anvisningar ifrån Husaberg. Jag och min far var mycket skeptiska min till det intyg vi fick när vi lämnade verkstaden och vi ifrågasatte om de inte skulle kolla resten av hojen men de menade på att intyget skulle räcka inför bilprovningen och jag satte min tillit till deras ord trots min tveksamhet om att intyget de gav mig skulle motsvara ett återställningsintyg.
Jag var sedan hos bilprovningen igen och där säger de att papperet inte betyder något mer än att hojen är strypt på något sätt, de säger inte dem mer än att den på något sätt är ändrad i motorn. Jag ringer upp dem på verkstaden och vi tjabbar fram och tillbaks på hur detta ska lösas vilket det inte verkar göra och jag blir upprörd över detta såklart då jag har betalat för jobbet. Han som utfört arbetet säger då att verkstaden inte har behörigheter att referera till varken COC intyget eller CE typgodkännandet.Jag menar då på att om de inte fixar fram ett värdigt intyg så vill jag ha mina pengar tillbaka. Får då till svar att "det kan du bara glömma".
Jag kom alltså överäns med verkstaden om vad som skulle göras, lämnade in hojen men fick inte vad vi hade kommit överäns om. Jag har försökt vara logisk och trevlig i mitt bemötande mot dem. Jag utgick ifrån att de kommunicerade med varandra och att han som strypte hojen visste vad som skulle göras. Anledningen till att jag lät en verkstad göra detta var just av den anledningen att jag ville ha ett giltigt intyg, och detta var klart och tydligt när jag beställde jobbet via telefon.
Jag var sedan hos bilprovningen igen och där säger de att papperet inte betyder något mer än att hojen är strypt på något sätt, de säger inte dem mer än att den på något sätt är ändrad i motorn. Jag ringer upp dem på verkstaden och vi tjabbar fram och tillbaks på hur detta ska lösas vilket det inte verkar göra och jag blir upprörd över detta såklart då jag har betalat för jobbet. Han som utfört arbetet säger då att verkstaden inte har behörigheter att referera till varken COC intyget eller CE typgodkännandet.Jag menar då på att om de inte fixar fram ett värdigt intyg så vill jag ha mina pengar tillbaka. Får då till svar att "det kan du bara glömma".
Jag kom alltså överäns med verkstaden om vad som skulle göras, lämnade in hojen men fick inte vad vi hade kommit överäns om. Jag har försökt vara logisk och trevlig i mitt bemötande mot dem. Jag utgick ifrån att de kommunicerade med varandra och att han som strypte hojen visste vad som skulle göras. Anledningen till att jag lät en verkstad göra detta var just av den anledningen att jag ville ha ett giltigt intyg, och detta var klart och tydligt när jag beställde jobbet via telefon.