Verkstadsstrul, vad har jag för rätt?

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Jag är mitt uppe i att jag håller på att landsvägsregistrera min husaberg. Det började med att jag åkte till bilprovningen enbart med COC intyg och fick avslag, fick förklarat av besiktningsmannen att jag behövde ett intyg på att hojen var återställd till sitt originalutförande. Vad han direkt kunde säga mig var den nämnvärda effektskillnaden samt att jag saknade instrumentering och parkeringsljus. Jag ringde till en Husaberg verkstad i Jönköping och förklarade situationen för telefonisten och berättade då för henne att jag var tvungen att få ett intyg på att hojen var återställd till sitt originalutförande och om de kunde utföra arbetet. Jag sa även till henne att i min vetskap så var det strypningarna, hastighetsmätaren och parkerinljuset som saknades för att hojen skulle vara återställd men att dom skulle kolla cykeln och eventuellt åtgärda fler avikelser. Hon sa att det inte skulle vara några problem alls och vi hördes av oss emellanåt för att se om strypningarna hade kommit fram, under tiden så fixade jag på egen hand hastighetsmätaren och parkeringsljuset. När strypningarna hade kommit så ringde dem från verkstaden och sa att jag kunde komma upp med hojen. Jag lämnade hojen hos dem och de strypte ner den enligt anvisningar ifrån Husaberg. Jag och min far var mycket skeptiska min till det intyg vi fick när vi lämnade verkstaden och vi ifrågasatte om de inte skulle kolla resten av hojen men de menade på att intyget skulle räcka inför bilprovningen och jag satte min tillit till deras ord trots min tveksamhet om att intyget de gav mig skulle motsvara ett återställningsintyg.
Jag var sedan hos bilprovningen igen och där säger de att papperet inte betyder något mer än att hojen är strypt på något sätt, de säger inte dem mer än att den på något sätt är ändrad i motorn. Jag ringer upp dem på verkstaden och vi tjabbar fram och tillbaks på hur detta ska lösas vilket det inte verkar göra och jag blir upprörd över detta såklart då jag har betalat för jobbet. Han som utfört arbetet säger då att verkstaden inte har behörigheter att referera till varken COC intyget eller CE typgodkännandet.Jag menar då på att om de inte fixar fram ett värdigt intyg så vill jag ha mina pengar tillbaka. Får då till svar att "det kan du bara glömma".

Jag kom alltså överäns med verkstaden om vad som skulle göras, lämnade in hojen men fick inte vad vi hade kommit överäns om. Jag har försökt vara logisk och trevlig i mitt bemötande mot dem. Jag utgick ifrån att de kommunicerade med varandra och att han som strypte hojen visste vad som skulle göras. Anledningen till att jag lät en verkstad göra detta var just av den anledningen att jag ville ha ett giltigt intyg, och detta var klart och tydligt när jag beställde jobbet via telefon.

Gå till allmänna reklamationsnämden eller ring till konsumentombudsmannen i din kommun. Ge på stenhårt om du känner att du varit tydlig och klar över vad som skulle göras och vad som var överenskommet.

Joakim

Skulle ta kontakt direkt med verkstads/butiks chefen om inte han är resonlig så är det generalagenten jag skulle gå på direkt - bör lösa sig då - dåligt rykte vill ingen ha som vill vara kvar.//R

VR-8 skrev:
Gå till allmänna reklamationsnämden eller ring till konsumentombudsmannen i din kommun. Ge på stenhårt om du känner att du varit tydlig och klar över vad som skulle göras och vad som var överenskommet.

Joakim
Innebär inte det också massa ekonomiska utgifter? Är det ens lönt att vända sig dit. Hur långt kommer man gratis så att säga. Känner inte för att lägga ut ytterligare pengar på dethär, det är redan så surt det kan bli.

Det är gratis att anmäla till allmänna reklamationsnämden. Bara att ringa till din kommun och be dom skicka hem papper.

Ring och snacka med generalagenten. Kostar bara ett telefonsamtal och lite tid ;)

Drkosmos skrev:
Det är gratis att anmäla till allmänna reklamationsnämden. Bara att ringa till din kommun och be dom skicka hem papper.

Ring och snacka med generalagenten. Kostar bara ett telefonsamtal och lite tid ;)
På vilket sätt anser du att generalagenten är inblandad. Ifs är det bara generalagenten som kan utfärda de intyg jag behöver men inte ens de vill göra det. Så jag har lagt en beställning på något som är omöjligt att få.
Nu blev det så snurrigt för mig du får ursäkta.

Drkosmos skrev:

Jag pratade med en generalagent vid en annat tillfälle av en annan orsak och nu 1,5 år senare så har butiken förlorat märket. Vet inte om det jag hade att säga hade någon betydelse men jag gjorde vad jag kunde och upplyste dem om vissa oigentligheter.

VR-8 skrev:
Jag pratade med en generalagent vid en annat tillfälle av en annan orsak och nu 1,5 år senare så har butiken förlorat märket. Vet inte om det jag hade att säga hade någon betydelse men jag gjorde vad jag kunde och upplyste dem om vissa oigentligheter.

OK... jag hade gjort så här. Ring och skräm med följande argumentation...

Konsumenttjänstlagen 6§
Om en tjänst med hänsyn till priset,värdet av föremålet för tjänsten eller andra särskilda omständigheter inte kan anses vara till nytta för konsumenten,skall näringsidkaren avråda honom från att utföra tjänsten.Om det först sedan tjänsten har börjat utföras visar sigattt den inte kan anses vara till rimlig nytta för konsumenteneller att priset för tjänsten kan bli betydligt högre än konsumenten hade kunnat räkna med, skall näringsidkaren underätta konsumenten om förhållandet och begära hans anvisningar. osv.osv....

KTjL 7§
Har näringsidkaren åsidosatt vad som åligger honom enligt 6§ och finns det starka skäl att anta att konsumenten i annat fall hade avstått från att beställa tjänsten elller hade avbeställt den, har näringsidkaren inte större rätt till ersättning än han skulle ha hat, om konsumenten hade avstått från att beställa tjänsten eller hade avbeställt den.För kostnader som inte ersätts enligt första stycket har näringsidkaren dock rätt till ersättning i den mån konsumenten annars skulle gynnas på ett oskäligt sätt.

Om du kör på det tror jag nog att du kan skrämma dom till att ge tillbaks lite pengar... men du får nog aldrig tillbaks allt.

Du kan också köra på att tjänsten är felaktig enl. 9§ 3 pkt Vad som därutöver är avtalat---> och 11§ Förhållande som näringsidkaren borde känt till..

Sen måste du reklamera....

sen kan du kräva att prisavdrag, att tjänsten utförs eller skadestånd enl. 21§, 28§ eller 31§ framåt

Nu orkar jag inte skriva mer... Kan bara säga att jag hade väntat på att en handlare skulle hämta min hoj i två veckor mer än avtalat. Således lackade jag ur och skickade ett mail fyllt med paragrafer och skrämmande ord... då tog det 12 timmar så hade dom hämtat hojen.

Lycka till :tummenupp

Nypan83 skrev:

Konsumenttjänstlagen 6§
Om en tjänst med hänsyn till priset,värdet av föremålet för tjänsten eller andra särskilda omständigheter inte kan anses vara till nytta för konsumenten,skall näringsidkaren avråda honom från att utföra tjänsten.Om det först sedan tjänsten har börjat utföras visar sigattt den inte kan anses vara till rimlig nytta för konsumenteneller att priset för tjänsten kan bli betydligt högre än konsumenten hade kunnat räkna med, skall näringsidkaren underätta konsumenten om förhållandet och begära hans anvisningar. osv.osv....

KTjL 7§
Har näringsidkaren åsidosatt vad som åligger honom enligt 6§ och finns det starka skäl att anta att konsumenten i annat fall hade avstått från att beställa tjänsten elller hade avbeställt den, har näringsidkaren inte större rätt till ersättning än han skulle ha hat, om konsumenten hade avstått från att beställa tjänsten eller hade avbeställt den.För kostnader som inte ersätts enligt första stycket har näringsidkaren dock rätt till ersättning i den mån konsumenten annars skulle gynnas på ett oskäligt sätt.

Om du kör på det tror jag nog att du kan skrämma dom till att ge tillbaks lite pengar... men du får nog aldrig tillbaks allt.

Du kan också köra på att tjänsten är felaktig enl. 9§ 3 pkt Vad som därutöver är avtalat---> och 11§ Förhållande som näringsidkaren borde känt till..

sen kan du kräva att prisavdrag, att tjänsten utförs eller skadestånd enl. 21§, 28§ eller 31§ framåt

Nu orkar jag inte skriva mer... Kan bara säga att jag hade väntat på att en handlare skulle hämta min hoj i två veckor mer än avtalat. Således lackade jag ur och skickade ett mail fyllt med paragrafer och skrämmande ord... då tog det 12 timmar så hade dom hämtat hojen.

Mycket bra, det är precis sånthär jag behöver. :Bugar Vart hämtar du alla dessa texter, hade mer än gärna velat läsa de andra texterna du refererade till. pls

Nypan83 skrev:

Konsumenttjänstlagen 6§

KTjL 7§

philsson: bara att kopiera och skicka iväg så får du se vad som händer.

philsson skrev:
Mycket bra, det är precis sånthär jag behöver. :Bugar Vart hämtar du alla dessa texter, hade mer än gärna velat läsa de andra texterna du refererade till. pls

Det är direkt ur lagboken... Men du kan säkert hitta något om bara Konsumenträtt. Annars är det bara att gå til bibloteket och läsa.

Börja med att säga att det här är din reklamation.
Jag tycker inte att du ska ge för mycket info till handlaren så hinta honom bara med att säga: Enligt konsumenttjänstlagen 6,7§, skulle du ha avrått mig från att utföra tjänsten då du visste att den skulle inte skulle vara till rimlig nytta för mig. Således har jag rätt till ersättning eller prisavdrag.

( Ge honom inte allt... säger han nått drar du hela harangen om felaktig tjänst och att du kommer häva köpet---> kommer antagligen bli svårt men det vet ju inte han) :tungan

Invänta svar: Antagligen... öhhhhhhhhhhhhhhhhh........ Sen kommer dom ge med sig.

Var ödmjuk de kanske erbjuder dig lite avdrag eller extra grejer eller någonting man skall aldrig svina det får man inget för.

Nypan83 skrev:
Det är direkt ur lagboken... Men du kan säkert hitta något om bara Konsumenträtt. Annars är det bara att gå til bibloteket och läsa.

Jag tycker inte att du ska ge för mycket info till handlaren så hinta honom bara med att säga: Enligt konsumenttjänstlagen 6,7§, skulle du ha avrått mig från att utföra tjänsten då du visste att den skulle inte skulle vara till rimlig nytta för mig. Således har jag rätt till ersättning eller prisavdrag.

( Ge honom inte allt... säger han nått drar du hela harangen om felaktig tjänst och att du kommer häva köpet---> kommer antagligen bli svårt men det vet ju inte han) :tungan

Invänta svar: Antagligen... öhhhhhhhhhhhhhhhhh........ Sen kommer dom ge med sig.

Var ödmjuk de kanske erbjuder dig lite avdrag eller extra grejer eller någonting man skall aldrig svina det får man inget för.

:Bugar :Bugar :Bugar :Bugar

Nypan83 skrev:

Tack för tipset. :tummenupp Jag hittade föresten en sida på nätet med dehär lagtexterna

No problemo!!!
Det är bra mycket roligare att fixa med sånt här än att grubbla över sekretesslagen och förvaltningsrätt :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet

Håller på med ungefär samma sak fast med min xr 600. Skillnaden är väl att min xr har varit landsvägsreggad i tyskland och jag har farzugbrief.

Vad kostade bänkningen, antar att du stryper till under 25kw? Har ringt runt lite och blivit erbjuden 1000kr för enbart bänkning hos carlbarks.

Sen parkeringsljus, är detta ett måste? Har inget batteri på xr:en så det går ju inte så bra. Ska plocka med mig en ficklampa som jag kan tejpa fast på styret, detta borde väl bli godkänt?

Sen vad sa besiktningsmannen om crossdäcken som jag antar att du har på? Det står på vissa "not for road use" iofs inte på mitt cheng sin, men detta borde väl vara något dom kan klaga på.

Har du blinkers på din?

Hoppas att du får igenom hojjen, min ska förhoppningsvis vara igenom innan nästa månad om det inte är allt för långa köer eller något jävlas. Synd att du bor så långt bort annars skulle vi kunnat ut o sprätta snö, med våra nyreggade jordfräsar. :yoparty

Nypan83 skrev:
Och om man inte orkar gå dit så kan man hitta det mesta här :)
Notisum
Där finns hur mycket § tecken som helst :tungan

Bomanrd skrev:
Håller på med ungefär samma sak fast med min xr 600. Skillnaden är väl att min xr har varit landsvägsreggad i tyskland och jag har farzugbrief.

Vad kostade bänkningen, antar att du stryper till under 25kw? Har ringt runt lite och blivit erbjuden 1000kr för enbart bänkning hos carlbarks.

Sen parkeringsljus, är detta ett måste? Har inget batteri på xr:en så det går ju inte så bra. Ska plocka med mig en ficklampa som jag kan tejpa fast på styret, detta borde väl bli godkänt?

Sen vad sa besiktningsmannen om crossdäcken som jag antar att du har på? Det står på vissa "not for road use" iofs inte på mitt cheng sin, men detta borde väl vara något dom kan klaga på.

Har du blinkers på din?

Hoppas att du får igenom hojjen, min ska förhoppningsvis vara igenom innan nästa månad om det inte är allt för långa köer eller något jävlas. Synd att du bor så långt bort annars skulle vi kunnat ut o sprätta snö, med våra nyreggade jordfräsar. :yoparty
På reggbesiktningen kollar han bara att det sitter ett där, skitsamma om det funkar det är upp till bevis på kontrollbesiktningen sedan. Vad gäller däcken så gäller inte " not for highway use" i sverige.
Jag har kollat upp detta med däck mycket noga och det finns inget som säger att däcken inte får vara av typen crossdäck. Finns inga somhällst kriterier som skulle peka på att crossdäck inte är godkända. Nu har jag inte paragraferna framför mig men det lyder typ såhär:
§ Däckdimensionerna ska vara anpassade till hojens axeltryck, vikt och last.
§ Hjulomkretsen får inte avvika mer än 5% från de avsedda däckdimensionerna
§ Däcken skall vara anpassade till fordonets topphastighet
§ Om däcken är dubbade så skall det vara däck avsedd för dubb
§ Dubbade däck får enbart brukas om de inte skadar vägbanan
§ Mönsterdjupet får inte underskrida 1mm

Vad gäller blinkers så har jag det på min hoj, det är ju olika ifrån olika årsmodeller men på min skulle det definitivt sitta där, spec med tanke på EG typgodkännandet.

Har inte skickat några lagparagrafer ännu då jag väntar på svar, senaste 3 mailen bifogar jag här och något svar har jag ännu inte fått, skickade det sista tidigt igår morse.

Husaberg vill alltså ha bildbevis på att strypningarna är monterade för att kunna skicka ut ytterligare intyg.
Skickar här en kopia på mailet ifrån husaberg, tydligen kan inte ens de skriva ut de intyg jag beställde ifrån Verstaden, och de garanterade att de kunde skriva ut de. Sitter i kläm här helt änkelt.
Jag tror att det blir mycket svårt desvärre, synd att denna kund har jobbat
så hårt med detta.

De strypningar som satt original på denna MC var:
- svetsade strypbrickor i bakändan på avgaskrökarna
- svetsad bricka på den bakre snabeln innanför bakgaveln på ljuddämparen
- trottelstopp
- stryp/ljuddämpar hölje över luftfiltret med slang för luftintaget.
Om ni skickar digitalbild eller visar upp MC'n här så kan vi kontrollera att
dessa är monterade enligt standard produktion på den modellen och det är
isåfall det enda vi kan skriva. Men vi kan inte på något vis göra utlåtanden
om denna MC idag skulle uppfylla de krav som fanns på CoC dokumentet. Jag
vet inte om det skulle fungera då de teoretiskt skulle kunna fråga efter
både bullerprov, effektprov osv...

Mvh
Och vad är problemet med att DU skulle kunna intyga för dem att de sitter monterade? Vad över huvudtaget gjorde du med cykeln när jag hade den inne hos er? Är ett intyg av dig inte värt något inför husaberg? vad försökte du egentligen lura mig på när jag först lämnade in cykeln hos er i så fall. Vad betyder ditt arbete och ditt intyg egentligen om de inte ens är så att husaberg själva litar på ditt ord. Jag kan skicka dem det "intyg" du skrev ut till mig med alla dessa artikelnummer, inför dem så betyder det att hojen är strypt med de grejer som skall sitta där original till skillnad från bilprovningen där de inte säger mer än att hojen är strypt på något sätt.
Jag kan fixa bilder på grejerna monterade om det är det som behövs, du behöver inte bli arg för att det sker missförstånd, jag trodde åter igen att det arbetet du utförde som den certificierad husaberg verkstad jag vet att ni är skulle räcka inför husaberg som bevis på att dessa delar är monterade. Sen att jag skickar upp ytterligare bildbevis på blinkers, backspeglar och instrumentering det är förståss mitt ansvar.
Hej,

Du ifrågasätter vad jag gjorde med cykeln på verkstaden, du ifrågasätter Husabergs förtroende för **** MOTOR, du påstår att mitt intyg inte är värt något för någon och du påstår dessutom att jag skulle försökt lura dig på något sätt när jag utförde ett jobb som du beställt, på rätt tid och för rätt ersättning. Därefter har jag spenderat ytterligare tid på att försöka hjälpa dig på något sätt.
Dina påståenden och din "ton" gör mig faktiskt arg.
Jag har vidarebefodrat det mail jag fick från Husaberg där det framgår tydligt vad de kan tänka sig att ytterligare hjälpa till med, om du tycker det är förjävligt att de måste se cykeln eller att EJFA MOTOR tar digital bilder av de monterade strypningarna för att de ska skriva ytterligare intyg, så är det inget jag kan göra åt det.
Det intyg du vill ha där det står att hojen är "återställd till sitt grundutförande" kan inte Husaberg skriva för att hojen är inte i sitt grundutförande, det har dom ju förklarat för både dig och mig. Det räcker att ljuddämparen är omstoppad för att den inte är i grundutförande eller att en avgasskarv läcker pga ålder osv.
Eftersom förtroendet för mig och **** MOTOR är skadat hänvisar jag dig vidare till Husaberg där jag hoppas ni kan finna lösning på ditt problem.

Mvh,
.....................Jag tycker det är en ganska logisk reaktion av mig att undra vad ditt intyg egentligen betyder, jag ber återigen om ursäkt om du upplever mitt eviga tjat som något irationellt. Jag kom överäns med er (**** motor) om vad som skulle göras, lämnade in hojen men fick inte vad vi hade kommit överäns om. Jag har försökt vara logisk och trevlig i mitt bemötande mot dig. Jag utgick ifrån att ni kommunicerade med varandra och att du visste vad som skulle göras. Ödmjukast frågar jag dig vad intyget du skrev ut till mig egentligen betyder eller innebär, anledningen till att jag lät en verkstad göra detta var just av den anledningen att jag ville ha ett giltigt intyg, och detta var klart och tydligt när jag beställde jobbet via telefon.
Som sagt inte fått något svar på detta mail.

Det är ju jobbigt när det är fler än två parter inblandade oxå...

Hur mycket fick du pröjsa?? Du kommer troligtvis aldrig få tillbaks pengarna för brickorna och dyl. utan kan nog endast gå å om avgifterna för arbetet.

4§ Näringsidkaren skall utföra tjänsten fackmässigt. Han skall vidare med tillbörlig omsorg ta till vara konsumentens intressen och samråda med denne i den utsträckning som det behövs och är möjligt...................................................................

Nypan83 skrev:

Tänkte skicka ett mail nu med följande innehåll:

Detta är min reklamation.
Enligt konsumenttjänstlagen 6,7§, skulle du ha avrått mig från att utföra tjänsten då du visste att den skulle inte skulle vara till rimlig nytta för mig. Således har jag rätt till ersättning eller prisavdrag.
Jag är inte så påläst vad gäller lag och rätt så om jag skickar iväg detta mailet hoppas jag att ni hjälper mig i det som komma skall.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti