verkstadsmiss eller nåt man får ta?

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
plz help me now! Ska ja meka eller byta? *bild*

hallå!

hämtade precis ut mitt ena gaffelben från en verkstad här i Gbg o nu ser jag att det fortfarnade läcker ut olja. Jag har tryckt ihop det själv nåra ggr. o efter det blir de som en liten rand med olja.

Är det alltid så i början eller är det lika bra att åka tillbaka direkt?
har en polare här brevid mig som skulle vara med o meka, men de känns ju dumt att sätta på den nu o sen byta allt igen?!

har man betalat över 700 Kr så vill man ju inte behöva göra om det!?

bild på gaffeln finnes HÄR

Last edited:
Är nog ingen fara med det,,, Kan bli så efter monteringen,, kan ju legat olja på andra sidan packboxen,, men du kan ju alltid påpeka det till dom, surt att betala om de blir fel,,,

Ronnie skrev:
Är nog ingen fara med det,,, Kan bli så efter monteringen,, kan ju legat olja på andra sidan packboxen,, men du kan ju alltid påpeka det till dom, surt att betala om de blir fel,,,

när jag såg de första gången så torkade jag sen av benet. Tryckte ihop den igen nåra ggr och vips så var de en ny ring med olja framme. :4skrika

Inte ovanligt i samband med p-boxbyte. Själv brukar jag fettfylla mellan p-box och dammskydd, det brukar komma ut flott i flera veckor efteråt.
Men jag tycker att du ska påpeka detta för verkstaden snarast så att det så att säga har noterats av dom men sen kan du åka en vecka eller två och torka av titt som tätt. Blir det inte bättre så ska du nog åka tillbaks.

Man smörjer in den nya tätningen ordentligt vid monteringen, likaså skrapringen. Jag tror att det är den oljan som kommer fram ett tag framöver. Blir det så mycket olja att det rinner är det dock naturligtvis fel. Då blir det backjobb.

En rand kan det bli,men gaffeln ska inte vara blöt.
Är gaffelbenet repigt eller har den fått sig en smäll nån gång?

Robban_C skrev:
Inte ovanligt i samband med p-boxbyte. Själv brukar jag fettfylla mellan p-box och dammskydd, det brukar komma ut flott i flera veckor efteråt.
Men jag tycker att du ska påpeka detta för verkstaden snarast så att det så att säga har noterats av dom men sen kan du åka en vecka eller två och torka av titt som tätt. Blir det inte bättre så ska du nog åka tillbaks.

De flesta "fjädringsexperter" brukar inte rekommendera att fettfylla (kul ord)utrymmet mellan skrapring och packbox efterssom då stannar all skit som kommer förbi skrapringen kvar. Dessutom skapas en fet hinna på gaffelbenet som drar till sig smuts=packboxen tar skada.

Förmodligen är det bara fett som kommer ut mellan packboxen och dammskyddet. Det är nämligen inte ovanligt, som vissa skriver, att man lägger lite fett ovanpå packboxen för att den inte skall torka ut!

Men som någon också skrev (pra påpekande) så skall du se till att ha din rygg fri och torka av benet nogrannt upprepade gånger och se om det är olja eller fett som kommer ut. Om det är olja tar du med dig benet till verkstaden igen och ber dem titta på det. Om de säger att allt är ok så har du åt minstånde gjort vad du kunnat och kan montera på benet och köra (fast med nogrann uppsikt på ev. läckage).

Innan du lämnar firman bör du dock prata med dem och fråga dem om de anser att det föreligger en stor risk att du kan skada innerbenet vid montering så att man får ett läckage på packbocxen som visar sig så som det nu ser ut.

Du kan ge dig f..n på att de kommer svara:
- Ja, risken finns!

Eller något liknande. Därmed har de då ryggen fri om gaffelbenet fortfarande läcker efter montering. Eftersom DE inte har utfört monteringen av gaffelbenet.

Nu skall jag inte "måla fan på väggen" men var lite vaksam i vilket fall som helst! Vad det det ut som är dock att det är fett eller överflödig olja som kommer av att man jobbat med gaffeln.

Vill du dock vara 100% säker INNAN du monterar gaffelbenet tar du upp dammskyddet, med en fin liten skruvmejsel men var försiktig med den yta som skall skrapa av inne´rbenet så du inte skadar dammtätningen. Torka sedan bort all olja och ev. fett med en trasa och ev. en fins skruvmejsel (det går inte att komma åt längst ner med fingrarna). Gunga sedan benet upp och ner några gånger. Torka av. Gunga upp och ner igen. Torka av.

När du har gjort det några gånger skall benet vara torrt. Om det aldrig blir torrt läcker backboxen och du skall lämna tillbaks det så firman får åtgärda det utan kostnad för dig!

// Niklas

tack!

Tack så hemskt mycket fär hjälpen.

Har efter att jag har torkat av den lite mer märkt att det bara var det där fettet. har åkt ca 30 mil idag (dom var konon) och det är inte en droppe olja/fett på gaffeln.

Tack än en gång!

Nu vill jag bara ha ett framdäck... :tungan

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...