Verkstadskostnad??

foobar

C9 H13 NO3
Gick med
26 Feb 2004
Hoj
Såld! :( Förhoppningsvis en ny nästa säsong.
Finns det någon som vet vad som är rimligt att betala verkstaden för en kontroll av ventilspel + ev. justering, på en gixxer 750 -90 ??

Bör man även synka förgasarna samtidigt? (vad brukar detta kosta?)

<dum_fråga>
Byts oljan i samband med ventiljustering?
</dum_fråga>

synka, justera ventiler, byt olja enligt intervall, dom har inget med varandra att göra

HanneZ skrev:
synka, justera ventiler, byt olja enligt intervall, dom har inget med varandra att göra

Ok! Det var ju skönt, för jag har nyligen bytt oljan... :)

Någon som vet vad ventiljustering bör kosta på en verkstad? Jag har ringt till en verkstad, men de ville ha ca. 3000 och det tyckte jag lät lite väl saftigt, men det kanske kostar så mycket??

Att kolla spelet kan du enkelt göra själv, justera kan va lite krångligare men det går det med.

Att kolla spelet tar uppskattningsvis 20-30 min på min hoj(gsxrw-92). Vet inte om det är krångligare på din, kan ej tänka mig det. Att sedan justera tar väl en timme till kanske, uppskattningsvis.

/ Hannes

HanneZ skrev:
Att kolla spelet kan du enkelt göra själv, justera kan va lite krångligare men det går det med.

Att kolla spelet tar uppskattningsvis 20-30 min på min hoj(gsxrw-92). Vet inte om det är krångligare på din, kan ej tänka mig det. Att sedan justera tar väl en timme till kanske, uppskattningsvis.

/ Hannes

Ok! Jag antar att jag kan göra det själv, men jag har aldrig mekat med ventiler och dyl. förut. Skulle jag göra fel, kan det ju resultera i en ännu större verkstadsräkning?

Jag har väl inte tummen mitt i handen, men är definitivt inget mekanikerproffs heller... Så därför känns det säkrast att låta någon "som kan" greja det. Men som sagt... 3000:- lät mycket.

Jag kanske får kavla upp ärmarna och sätta igång ändå...

90:a borde vara luftoljekyld. I sådana fall borde det vara skruvjustering till ventilerna dvs lossa låsmutter justera genom att vrida tapp antingen med specialnyckel eller flacktång och bladmått. På min tar det ca 1- 1,5 timme av mig själv, så en Mc verkstad borde inte ta längre tid, jag är inte nåt proffs.
Ungefär så här gör man. Ta bort kåpor för att komma åt. Ta av förgasarna. Montera av ventilkåpan. Förgasarna tas bort bara för att få av ventilkåpan. Bort med tändstiften. Lägg i 5 växel rotera bakhjulet i färdriktningen. titta när kamloben står rakt upp justera den ventilen fortsätt rotera bakhjulet till nästa lob pekar uppåt osv osv. Köp en Haynesmanual, finns till den motorn och väl investerade pengar. Man känar in den på första servicen man utfört själv.

Anders R skrev:
90:a borde vara luftoljekyld. I sådana fall borde det vara skruvjustering till ventilerna dvs lossa låsmutter justera genom att vrida tapp antingen med specialnyckel eller flacktång och bladmått. På min tar det ca 1- 1,5 timme av mig själv, så en Mc verkstad borde inte ta längre tid, jag är inte nåt proffs.
Ungefär så här gör man. Ta bort kåpor för att komma åt. Ta av förgasarna. Montera av ventilkåpan. Förgasarna tas bort bara för att få av ventilkåpan. Bort med tändstiften. Lägg i 5 växel rotera bakhjulet i färdriktningen. titta när kamloben står rakt upp justera den ventilen fortsätt rotera bakhjulet till nästa lob pekar uppåt osv osv. Köp en Haynesmanual, finns till den motorn och väl investerade pengar. Man känar in den på första servicen man utfört själv.

Ok! Tack för tipset/beskrivningen! :tummenupp

Känns det osäkert och du inte kan hitta någon som vill "övervaka" din meckning, kör ned hojen till Hedesunda en helg till mitt garage så kan du mecka där medans jag pysslar med annat. 50 mil t/r, lagom dagstripp.

foobar skrev:
Ok! Jag antar att jag kan göra det själv, men jag har aldrig mekat med ventiler och dyl. förut. Skulle jag göra fel, kan det ju resultera i en ännu större verkstadsräkning?

Jag har väl inte tummen mitt i handen, men är definitivt inget mekanikerproffs heller... Så därför känns det säkrast att låta någon "som kan" greja det. Men som sagt... 3000:- lät mycket.

Jag kanske får kavla upp ärmarna och sätta igång ändå...

andersbrink skrev:
Känns det osäkert och du inte kan hitta någon som vill "övervaka" din meckning, kör ned hojen till Hedesunda en helg till mitt garage så kan du mecka där medans jag pysslar med annat. 50 mil t/r, lagom dagstripp.

Jävligt schysst av dig Anders!!! :tummenupp

Är det OK om jag PM:ar dig framöver om det skulle bli aktuellt?

Credit till dig!!! :tummenupp :tummenupp :tummenupp

HanneZ skrev:

Vänta här nu.......innan du synkar förgasarna SKA du justera ventilspelet på SAMTLIGA ventiler.
Det blir ett annat undertrycks förhållande om du har helt felaktiga spel.
Sen synka fuggar......

Normalt för att ta bort tanken, ventilkåpan, justera in ventilspel, byta packning, kolla synkning fuggar, ev justering, ca 1-1,5 timmar , plus material, 1500:- maximum,,,,verkar som om dom inte vill göra jobbet på din hoj.
Byt verkstad.....

Last edited:
foobar skrev:
Ok! Det var ju skönt, för jag har nyligen bytt oljan... :)

Någon som vet vad ventiljustering bör kosta på en verkstad? Jag har ringt till en verkstad, men de ville ha ca. 3000 och det tyckte jag lät lite väl saftigt, men det kanske kostar så mycket??

Saftigt?? Ventiljustering på en Kawa i Gbg kostar runt 4500:- :död
Det är saftigt tycker jag :(

Heinrich skrev:
Saftigt?? Ventiljustering på en Kawa i Gbg kostar runt 4500:- :död
Det är saftigt tycker jag :(

Vilken kawa då, en ZX12R ? det skulle jag också ta, fan man måste ta ur motorn för det, neklare och snabbare ärn böka på plats, tro det , har bökat med det att antal gånger........

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8