Verkstadskostnad ventiljustering

Henraisse

Medlem
Gick med
25 May 2009
Hoj
Yamaha YZF-R6 -02
Hoj: Yamaha R6 -2002
Symptom: tickande från motorn, går annars fint

Min hoj tickar lite diskret från motorn när jag gasar och slår av på gasen, och en sån hypokondriker som jag är så är jag säker på att nåt behövs göras. Jag har tänkt och tittat runt lite och kommit fram till att jag borde ge hojen en ventiljustering i år, då den gått 4800 mil och jag är rätt säker på att skåningarna jag köpte den av inte bara ljög om miltalet(dom påstod att den gått 2600 mil). Hursomhelst, jag är för feg för att börja meka med den själv då jag har tillräckligt med erfarenhet för att åtminstone veta hur mycket som kan gå fel, plus att jag vill få det gjort ORDENTLIGT.

Hur mycket kostar det då att lämna in den för ventiljustering nånstans i Sthlm? (tittat runt o hittade ingen liknande tråd)

Svårt att säga exakt, men jag skulle inte falla av stolen om verkstan begär 5000:-

Last edited:
Öppna allt ned till ventilkåpan och lämna in så, då borde du spara en hel del..

Annars finns bra instruktioner på youtube om du söker lite.

Att ringa ett par olika verkstäder och fråga torde väl vara det säkraste och snabbaste sättet att få veta vad det kostar. Tycker du resonerar rätt om att lämna jobbet till verkstad om du är osäker. Även de lättaste jobben går att klanta till om man inte tänker sig för. Borde väl inte ta mer än ett par timmar för ett proffs på en radfyra. Billigare än 5000 måste de väl ändå bli.

Att ringa ett par olika verkstäder och fråga torde väl vara det säkraste och snabbaste sättet att få veta vad det kostar. Tycker du resonerar rätt om att lämna jobbet till verkstad om du är osäker. Även de lättaste jobben går att klanta till om man inte tänker sig för. Borde väl inte ta mer än ett par timmar för ett proffs på en radfyra. Billigare än 5000 måste de väl ändå bli.

Skulle tippa 3000 för kontroll och över 5000 om det ska shimsas om..

LC8an (KTM) går på 6-8000, tar en heldag bara att plocka isär allt för att komma åt. Tur att det inte är så ofta :D

Tur att man bara har hojar med skruv+låsmutter :) Knappt värt att göra det själv.

Ventiljustering på min gick på 8000 riksdaler på Johans MC i Gbg, och då har jag bara 3 cylindrar :mad:

Ventiljustering på min gick på 8000 riksdaler på Johans MC i Gbg, och då har jag bara 3 cylindrar :mad:

Alla vet att ojämnt antal cylindrar är dyrare att serva än jämnt antal...:glömdet

On Topic; Har du provat att ringa runt och fråga?

Varför frågar du här och inte verkstan du lämnar in till? Ska vi ringa och kolla åt dig?

Hade min på ventilkoll för ett par veckor sedan här i STHLM. Verkstaden begärde 3000 kr inkl mtrl (shims) för min GSXR1000 -07. Ventilspelet var inom toleranserna så den behövde inte shimsas om men priset blev detsamma.
PMa om du vill ha namnet på verkstaden så kan du skacka ihop dig med dem.

Pratade med min lokala mcmek häromdagen o han ville ha 1000 för koll och ytterligare 500-1000 om det behövde schimsas. Har en R6 -00. Kändes som ett helt ok pris

CJ954RR< Du fick en rejält saltad räkning, även om den behövde shimsas om, tar max 2 tim á 1500:-
Vad kostade dina shims??

Last edited:
Okej, det låter alltså som att det kan kosta mellan 2000 och 8000, beroende på vem man pratar med.

Jag ringde Yamaha Center i Haninge och dom sa att Ventiljustering(vilket då är omshimsning vid behov?) gick på 3500:-
för min R6:a. Skulle säga att det är överkomligt.

Tack för alla svar! :tummenupp

Forum ventil (Medium).JPG
Ännu ett tillfälle då jag är glad att åka Guzzi!

Demontering för att komma åt: Max 10 minuter per sida (tändkabel bort, renblåsning, fyra skruv t ventilkåpan).
Justering, fyra ventiler per sida: Totalt max 20 minuter (och då är jag petig).
Arbetsställning: Bekväm.
Materialbehov: Oftast inget (packningarna brukar gå att återanvända).
Kostnad: En verkstad bör inte ta mer än en timme (men det gör de säkert ändå), för egen del kostar det gratis.

Dock är jag ingen vän av skruv/mutter. Shims är grejen!

Last edited:
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...