Verkstadhandbok, värt att köpa?

Vantskruv

Övning ger färdighet
Gick med
17 Aug 2005
Hoj
Triumph Sprint ST ABS -06, CRF300L
Funderar på att köpa en verkstadshandbok (original då modellen är så pass ny) till Sprinten -06:a. Den kostar runt 1000 :- så det svider lite i plånboken. Är den värd att införskaffa? Hur är originalböckerna att jämföra med t.ex. Haynes?

(Kanske i fel delforum att fråga i...)

Vantskruv skrev:
Funderar på att köpa en verkstadshandbok (original då modellen är så pass ny) till Sprinten -06:a. Den kostar runt 1000 :- så det svider lite i plånboken. Är den värd att införskaffa? Hur är originalböckerna att jämföra med t.ex. Haynes?

(Kanske i fel delforum att fråga i...)

Jag kan bara tala av egen erfarenhet, och då säger jag att Haynes verkstadshandböcker håller mycket hög kvalitet. Du får detaljerad information om allt samt att de ger dig tips på hur du tillverkar egna specialverktyg. Kan inte jämföra med original böcker, då jag aldrig ägt någon...

Frågan är nog snarare om du har någon användning för en verkstadshandbok, kommer du att göra större ingrepp i hojen själv? Byta lager, plocka isär motorn, meka med förgasarna, byta packboxar i framgaffeln etc.
Om du inte kommer att göra denna typ av reparationsarbeten, tycker jag egentligen inte att du har ngt behov av en verkstadshandbok, då räcker din manual alldeles utmärkt. :tummenupp

Jag skulle nog hellre satsa på en Haynes eller en Clymer-handbok än en orginalservicemanualen, eftersom orginalet inriktar sig till mekaniker på märkesverkstäder och förutsätter att du har tillgång till en ett gäng modellspecifika verktyg; "för att ta bort den här pillefjongen så använder du Triumph XYZ 123-nyckel" :).

Problemet i ditt fall är ju iofs att det nog inte finns någon eftermarknads-verkstadshandbok, så det är väl orginalboken eller ingen alls :).

Tack för svaren!

TM, att jag inte tänkte på att ladda ner den manualen! :kocko Då kan jag ju kolla själv om det är något att köpa.
Jag vill ju ha boken som intressant toalektyr :arsele för att lära känna hojen lite mer tekniskt (jaja, inte bara det, man kommer kanske behöva den längre fram).

Det tar alldeles för lång tid för Haynes att få fram sina manualer, annars duger de väl även om de inte är lika bra som original. Brukar köpa Haynes för 350:- och original till 10:an kostade 475:-, inte så farligt för en kunglig 500-sidig kamrat i garaget.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år