Verkstaden trashade mitt motorfäste!

tr3ge

Medlem
Gick med
10 Apr 2008
Ort
västerås
Hoj
Honda CBR 600 F-sport -01
Hej!

Har haft Volvon inne på verkstan. Jag hade upplevt ett "durrande" ljud när jag svängde åt höger, jag misstänkte att det kunde vara en taskig drivknut:näsblod

Lämnar bilen till verkstaden på skolan (går på en yrkesinriktad skola) dom provkör bilen och märker att den som sagt skakar i ratten vid sväng med mera. dock så är drivknuten helt perfekt

När dom dock lyfter på huven så märker dom att motorn lutar:död ?! det visar sig då att det högra motorfästet hade släppt!

Konsulterade verkstadschefen på skolan och han säger att dom troligtvis har skruvat in motorfästes skruvarna med en tryckluftsmaskin!! Man måste lossa på motorfästet för att byta kamrem på bilen, så troligtvis var det när dom böt kamrem -06 detta inträffade.

Nu till saken. vad kan jag göra?! Har inte tonvis med pengar på banken, och det är ju troligtvis något som verkstaden är skyldiga till. Nu köpte jag bilen i maj. Ska jag ringa verksaden som gjorde bytet och anspråka om ersättning?? och om ingte det går? arn??

Hilfe ! :confused:
 
Om det hände -06 och dessutom inte i din ägo så är du nog ganska så körd då bevisläget för att just de har gjort fel är ganska så kört.
Byt fäste, bör väl kosta runt 6-700:- på skroten?
 
Tror du är ganska kört så här långt i efterhand tyvärr..
 
Glöm att få ut något.... Åk till skroten och hämta delar samt försök få meckarna på skolan att fixa det billigt....

En liknande historia:

Renault master diesel skjuter toppackningen ideligen, toppen är troligen lite vind och behöver fräsas av. Bilia tar hand om motorn och skickar toppen till en motorslip där den fräses av. För att detta skall utföras korrekt måste de ipressade förkammarna demonteras och bytas ut vilket står i manualen från Renault. Toppen kommer åter utan att förkammarna är demonterade och biliamecken sätter därför inte i nya utan skruvar bara ihop. Efter 5 mil generalrasar motorn då en förkammare lostnar och faller in.

Tror du att Bilia eller motorslipen betalar? Nädå de skyller på varandra....

Stod själv inne på Bilia och skulle hämta ut en bil till en kompis när jag ser de montera tändstift på en Volov 5a. De bara drar på förlängaren på mutterknackaren och drar åt.:huvet
När jag frågade mecken om detta var korrekt sätt att montera stiften och verkligen bra för gängorna flinade han och sa att sabbar man gängorna så drar man på loctite och hoppas att kunden kommer långt nog.....

Min tilltro till bilverkstäder är om möjligt ännu sämre än den för de flesta mc verkstäder...
 
Är det gummit eller själva metall delen mot balken/motorn som e paj?
Några gängor som e sabbade eller vad e problemet?
 
Är det gummit eller själva metall delen mot balken/motorn som e paj?
Några gängor som e sabbade eller vad e problemet?

Bilen gäller en volvo S40 t4 -98

Det är delen som är mot motorn, där är det helt gängpaj. De tre bultarna som går in i fästet är det som har släppt. Du kan känna med nageln och du åker skridskor på bulten....

Men det verkar som att det är helt omöjligt... skit också... får ta det via jobbet då man jobbar på en reservdelsfirma :)

man blir ibland chockad av vad verkstäder håller på med... :huvet
 
Tyvärr inte helt ovanligt, bytte nyligen kamrem på min s40 och döm om min förvåning då alla skruvar till motorfästet utom en har totalt gängpaj. Bytte kamrem på den en gång tidigare och då var allt helt, men mellan detta har den varit inne på verkstad för byte av karossfästet. Anledningen att verkstad anlitades för detta jobb var att bilen då var farsans och han är less på att skruva.

Dock kostar själva motorkonsolen med tillhörande bult inte mer än ca 600 spänn. Förbannat irriterande hursomhelst och andra motsvarande fadäser är orsaken att jag uteslutande skruvar själv sedan många år tillbaka.
 
kostar själva motorkonsolen med tillhörande bult inte mer än ca 600 spänn.

600?? jag fick ett pris på 1210 kr på bilia här i v-ås, kanske dock inte är samma del :tummenupp. skulle ha gjort det själv bara man hade haft lite mer kunskap, plats och verktyg.:rolleyes:
 
Min är en t4 -98, delen som kostar 1210 är nog själva fästet med bussning.
 
Last edited:
Tja det är japanernas fel att dom valde fingängat där, jäkla skit e det. Fingängat + aluminium = skit. Bara att byta konsolen som sitter fast i motorn. Inget jobbigt faktiskt.
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top