Verkstaden har bytt saker som var hela

  • Thread starter Thread starter Smagatusk
  • Start date Start date
Jag har sagt till mig själv att jag kan betala för arbetskostnaden då jag anser att det hör till felsökningen. Men att byta en pump för över 4.000 kr som fungerade... Nja. Och som sagt, de verkar ha slängt den gamla pumpen.

4000:- låter som att det är priset ut till kund, deras inköpspris är sannolikt mycket lägre.

Jag vet inte hur mycket påslag bilverkstäder har på reservdelar men jag känner till hur det ser ut i en del andra branscher och där betalar kunden 2-4 gånger inköpspriset.

Jag tänkte mig att betala deras inköpspris så att de inte förlorar pengar på affären och sedan får de ställa upp med den tid de lagt ned på en felaktig reparation.

Mvh,
Ingvar
 
Vore tacksamt, jag sitter och söker en lämplig skåpbil men det finns knappt några jag vågar köpa när man googlat lite. T5 med 2.5TDI verkar som sagt vara en problemmotor men jag trodde att kanske det bara var kamkedjorna. Vore ju annars trevligt med större motor än 1,9. Vito, Sprinter, Transit rostar, franskt har jag alltid varit tveksam till. Hiace tror jag iofs är bra men blir lite trång.
Funderar rent av på en T4a men de börjar vara så gamla och med så många ägare att även när jag hittar en lågmilare så litar jag inte riktigt på det.

Han sa såhär: kammarna kan gå ner om man slarvat med oljebyten, annars är det motorn med minst problem.
Kammarna är drevdrivna, jag hade det på tungan igår men ville vara säker.
Han har en till salu förresten.
 
Min 3,2 har också renoverats för kamkedjeras, vid 5000 mil, typ. Det är (väl?) smörjningen till kedjorna som sätter igen och de man byter till har inte det problemet. Mkt ovanligt med 2 ras på samma motor (åtminstone var det så för några år sedan, när jag engagerade mig i saken...). Min ESP-lampa började lysa vid 7000, något var felmonterat vid kedjebytet och fixades. Efter ytterligare 1000 mil lyste den igen och då var det tändspoleproblem, de hade ett servicemeddelande om det och spolarna byttes free of charge... Inga problem sedan dess. -06:a, gått 16000 nu.
Är tändspolarna bytta på din?
 
Han sa såhär: kammarna kan gå ner om man slarvat med oljebyten, annars är det motorn med minst problem.
Kammarna är drevdrivna, jag hade det på tungan igår men ville vara säker.
Han har en till salu förresten.

:tummenupp Tolkar det som att man bara behöver hitta en som inte tickar på ventilerna då så kan man byta olja regelbundet och känna sig trygg. Antar att det gäller både 130 och 174 hk modellerna.

Kan skicka min mailadress ifall han vill skicka mer info om bilen. Fast finns den på blocket så har jag nog sett den redan för jag har surfat runt flitigt bland skåpen där och även på mobile. :D
 
Den sitter nog redan monterad på en av verkstadmekarnas privata bilar..
Hela den här tråden är en anledning till att man i mesta möjliga mån mekar själv.
"Reparation+felsökning" finns inte längre. Numera gäller "delbyte" tills det fungerar, allat baserat på vad verkstadens datorj-el för tillfället tycker är felaktigt..
Kunden betalar ju..

Sen kan man begära att få noterat på verkstadsordern att få "utbytta delar i retur".
Godkänns inte det - byt verkstad!

Den verkstad som jag brukar anlita för min bil brukar som standard spara delarna. När jag hämtar ut bilen och dom gjort något så ligger som gamla delarna i en låda. vill jag så får jag ta med dom hem och titta på dom. I annat fall ber jag dom bara behålla dom. Men dom sparar dom alltid så att jag om jag vill kan inspektera dom delar som dom monterat bort för att dom var dåliga.
 
Den verkstad som jag brukar anlita för min bil brukar som standard spara delarna. När jag hämtar ut bilen och dom gjort något så ligger som gamla delarna i en låda. vill jag så får jag ta med dom hem och titta på dom. I annat fall ber jag dom bara behålla dom. Men dom sparar dom alltid så att jag om jag vill kan inspektera dom delar som dom monterat bort för att dom var dåliga.

Har med en verkstad jag använder mig av när han har tid, äldre ensamarbetande ägare som enbart tar MB och bara är halvsugen att ta vito, han byter enbart trasiga delar och sparar alla som man får med om man vill.

Felsökningen blir en aning dyrare då han inte bara pluggar in datorn och byter tills det funkar men istället blir det färre delar bytta och han kommer med förslag på alternativa lösningar som funkar om de finns, lämnar man till MB så byts det delar till det funkar efter vad datorn säger och allt kastas innan man hinner dit, låg felsökningskostnad men hög reservdelskostnad istället.

Standard märkesverkstadfelsökning sen en massa år tillbaka, byt tills det funkar och skriva på räkningen, fattar inte att de ska behöva gå någon utbildning för det, okvalificerat arbete är vad det är!
 
Min 3,2 har också renoverats för kamkedjeras, vid 5000 mil, typ. Det är (väl?) smörjningen till kedjorna som sätter igen och de man byter till har inte det problemet. Mkt ovanligt med 2 ras på samma motor (åtminstone var det så för några år sedan, när jag engagerade mig i saken...). Min ESP-lampa började lysa vid 7000, något var felmonterat vid kedjebytet och fixades. Efter ytterligare 1000 mil lyste den igen och då var det tändspoleproblem, de hade ett servicemeddelande om det och spolarna byttes free of charge... Inga problem sedan dess. -06:a, gått 16000 nu.
Är tändspolarna bytta på din?

Jag vet faktiskt inte och nu hittar jag inte serviceboken. :4skrika

Men hur betedde sig din bil vid fel på tändspolarna?


Edit: Servicebok funnen och tändspolar är ej bytta.
 
Last edited:
Herregud vilken läsning. Olja och filter är då billigt att man byter mellan 500-800mil.
Då håller grejerna.

Folk tar inte hand om sina grejer. 12.000mil utan att byta stötdämpare&ofjädrar. Shit! :brinnerup
 
Herregud vilken läsning. Olja och filter är då billigt att man byter mellan 500-800mil.
Då håller grejerna.

Folk tar inte hand om sina grejer. 12.000mil utan att byta stötdämpare&ofjädrar. Shit! :brinnerup

Skulle gasspjället hålla bättre om jag bytte olja oftare? Jag byter strumpor, borde inte det räcka?
 
Herregud vilken läsning. Olja och filter är då billigt att man byter mellan 500-800mil.
Då håller grejerna.

Folk tar inte hand om sina grejer. 12.000mil utan att byta stötdämpare&ofjädrar. Shit! :brinnerup

Sluta handla stötdämpare på biltema så håller de!
 
Jag vet faktiskt inte och nu hittar jag inte serviceboken. :4skrika

Men hur betedde sig din bil vid fel på tändspolarna?


Edit: Servicebok funnen och tändspolar är ej bytta.

ESP och motorlampan började lysa och den gick ner i "limp-home-mode" dvs gick att köra men som om den bara gick på 3-4 cylindrar. Stannade och fick den bärgad (då jag hade kamkedjeraset i färskt minne och det kravet på försäkringen) så jag vet inte hur den skulle gjort om jag startade den igen, tyvärr...
 
Men hur betedde sig din bil vid fel på tändspolarna?

Förvisso en helt annan 3 cyl motor, men min började gå hysteriskt hackigt vid gaspådrag och blinkade med nån spolaktig gul varningslampa (men varken hackade eller blinkade med lampa vid kontinuerlig fart) och bränsleförbrukningen typ fördubblades enligt färddator. Då det var min pendlarbil, en 15 år gammal Skoda, körde jag den vidare till jobbet och sen till verkstad ty gul lampa får man enligt manual köra vidare på men bör snarast till verkstad. Katalysatorn var det jag var mest rädd för att ha bränt men den fick godkända avgasvärden på efterföljande besiktningar (har väl hunnit med 2-3 sen dess).

En sexcyl borde också hacka, men inte lika mycket om det bara är en av sex som dött.
 
Lite uppdatering:

Fick tillbaka bilen idag efter att gasspjället blivit bytt. Det gjorde bytet gratis. På vägen hem fick jag samma problem som tidigare. Körde tillbaka till stället och kallade ut mekanikern som fick lyssna och prova. Då säger han "men motorlampan lyser inte längre i alla fall". Jag påpekade att den har aldrig lyst, däremot ESP-lampan. Han går då in och hämtar datorn och får en felkod på anti-spinnen, och nu när jag tänker efter så beter sig bilen precis som på halt underlag fastän det är på torr asfalt.

Han bad mig höra av mig imorgon när jag provat bilen kall.

Jag blev glad när jag slapp betala för arbetet. :)
 
Lite uppdatering:

Fick tillbaka bilen idag efter att gasspjället blivit bytt. Det gjorde bytet gratis. På vägen hem fick jag samma problem som tidigare. Körde tillbaka till stället och kallade ut mekanikern som fick lyssna och prova. Då säger han "men motorlampan lyser inte längre i alla fall". Jag påpekade att den har aldrig lyst, däremot ESP-lampan. Han går då in och hämtar datorn och får en felkod på anti-spinnen, och nu när jag tänker efter så beter sig bilen precis som på halt underlag fastän det är på torr asfalt.

Han bad mig höra av mig imorgon när jag provat bilen kall.

Jag blev glad när jag slapp betala för arbetet. :)


Känns som att en abs givare gett upp eller att givaren på rattstången pajjat?
 
Kan det inte vara så att man inte alltid vet vad som är källan till felet. O att man då börjar byta ut den del som är mest trolig? Bara en tanke.
 
Kan det inte vara så att man inte alltid vet vad som är källan till felet. O att man då börjar byta ut den del som är mest trolig? Bara en tanke.

En montör gör så, en mekaniker konstaterar först om den mest troliga delen verkligen är trasig innan han byter!
 
Back
Top