Verkliga serviceintervaller på en WR 450?

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Hoj
R1-08
R6:an behöver sällskap av en enduro igen. Tanken är att den skal klara allt från besök på den lokala enduroslingan till resor på Island och Pyreneerna. Eftersom jag haft en WR 450-07:a tidigare är jag fruktansvärt sugen på den typen av motorcykel igen. Anledningen är smidigheten och vikten. Att köra 30-50 mila turer på väg och grus var inga problem men det som oroar mig lite är service intervallerna.

Har någon av er erfarenhet om hur de verkliga sevice interallerna gällande oljebyte, filterbyte samt ventiljustering är. Jag menar inte vad som rekommenderas i manualen utan vad hojen verkligen klarar under en begränsad period (under en resa) då man inte pressar den i tävlingstempo.

Låt oss säga att man tidvis ligger och kör 50 mila etapper på landsväg/grusväg i 70-110 km/h....

Jo jag vet att jag kanske skulle valt ett annat forum men svaret tar 100 år i sådant fall ...

Tack! /D

jag hade en wr 426 som alldrig krånglade, men jag bytte olja, filter var 15 timme och gjorde rent luftfiltret om jag kört mycket grus. men den skulle säker tåla det dubbla i serviceintrevall. Men bra i längden hade det nog inte vart....

jag hade en wr 426 som alldrig krånglade, men jag bytte olja, filter var 15 timme och gjorde rent luftfiltret om jag kört mycket grus. men den skulle säker tåla det dubbla i serviceintrevall. Men bra i längden hade det nog inte vart....

Tack för svaret!

Jo på min WR 450:a bytade jag normalt olja efter 4-5 timmar på slingan samt filter varannan gång. Att byta olja vid en långtur är ju normalt ganska lätt, bara att ha 2 PET flaskor med. Men undrars hur det ligger till med ventilkollen...

/D.

Varför inte ta en koll på en Yamaha tt600r 04, 05.

Öhlinsdämpare bak som orginal, brembo bromsar om jag inte minns fel. Ca 50 hk,.Elstart sitter på 04 och 05. Väger runt 150 kr tankad, och har långa service intervaller.

Kräver dock att du skaffar större tank då orginaltanken endast tar ca 11 liter.

Oerhört driftsäker grusmoppe med för den delen, och en prisbild mellan 30-45 tkr

Varför inte ta en koll på en Yamaha tt600r 04, 05.

Öhlinsdämpare bak som orginal, brembo bromsar om jag inte minns fel. Ca 50 hk,.Elstart sitter på 04 och 05. Väger runt 150 kr tankad, och har långa service intervaller.

Kräver dock att du skaffar större tank då orginaltanken endast tar ca 11 liter.

Oerhört driftsäker grusmoppe med för den delen, och en prisbild mellan 30-45 tkr

Jo jag har lite erfarenhet av den och jag håller med dig, det är ett förnuftigt val. Sedan kommer det här med känslan för något....jag tycker den är så jäkla tråkig helt enkelt. Och så sitter fotpinnarna för långt fram.

Men jag håller med dig i sak, helt klart!

/D.

Jag har haft en wr450. o jag behövde ENDAST justera ventilerna en gång på 150h :tummenupp

sjukt grym hoj, inget tvivel att du skall ha en sådan igen :yoparty

Jag har aldrig behövt justera ventilerna på min, och då tror jag den har tätare serviceintervaller än en WR. Så det är nog inget du behöver oroa dig för.

Enda oron är att jag hade en WR 250 F innan WR 450:an, han jag köpte den av hade precis haft ett ventilklabb som kostade 16000 sek att åtgärda. Jag är inte rädd för själva kostnaderna men det lär ju inte vara kul att stå på Island med ett sådant ras...

/D.

Jag har haft en wr450. o jag behövde ENDAST justera ventilerna en gång på 150h :tummenupp

sjukt grym hoj, inget tvivel att du skall ha en sådan igen :yoparty

MEN kanske en KTM 625 med LC4 motorn är bättre om man skall köra lite längre också....

/D.

Last edited:
En kompis till mig har en yzf 450 -06 som gått över 100 h och den har fortfarande inte behövt ställa ventilerna en enda gång. KTM 625 SXC är ju klart ett alternativ men då får man ju inte heller smidigheten som i en wr 450.

Ska du göra en sån resa ska du nog inte ha en WR450. WR är en fin hoj, men jag tror rätt mycket på en välskött KTM 625 eller kanske nya BMW 650 som jag hört ska vara rolig. KTM 625 är en av de roligaste grushojarna jag testat, klassar ut min fd KTM 525 och tjejjens WR450 i mitt tycke.
Min drömhoj för långfärder på grus är KTM 990Adventure med GPS och öppna acra pipor!

Enda oron är att jag hade en WR 250 F innan WR 450:an, han jag köpte den av hade precis haft ett ventilklabb som kostade 16000 sek att åtgärda. Jag är inte rädd för själva kostnaderna men det lär ju inte vara kul att stå på Island med ett sådant ras...

/D.

MEN kanske en KTM 625 med LC4 motorn är bättre om man skall köra lite längre också....

/D.

En kompis till mig har en yzf 450 -06 som gått över 100 h och den har fortfarande inte behövt ställa ventilerna en enda gång. KTM 625 SXC är ju klart ett alternativ men då får man ju inte heller smidigheten som i en wr 450.

Tanken är ju att även kunna använda den under längre etapper och då vore en 625:a bättre sett ur serviceperspektivet. Men det jag är rädd för är att man sällan kommer iväg och att den mest används på endurobanan. Hade det varit så att serviceinterallerna tidvis kunde skjutas rejält på hade WR:en nog varit det smartaste alternativet. Antar att en WR rasar för att man tidvis kör på 3 gånger de normala service intervallerna men att livslängden eventuellt förkortas en del.

/D.

Ska du göra en sån resa ska du nog inte ha en WR450. WR är en fin hoj, men jag tror rätt mycket på en välskött KTM 625 eller kanske nya BMW 650 som jag hört ska vara rolig. KTM 625 är en av de roligaste grushojarna jag testat, klassar ut min fd KTM 525 och tjejjens WR450 i mitt tycke.
Min drömhoj för långfärder på grus är KTM 990Adventure med GPS och öppna acra pipor!

Hur tror du KTM 625:an klarar ett tungt endoruspår?

/D.

Last edited:
Jag ställde heller alldrig ventilerna på min WR under tiden jag ägde den. Är ju shimsade ventiler och dom sätter sig gött. Hade kanske drevat upp den lite om du skall köra längre sträckor men jag hade nog valt yamman. Har ej kört 625 men jag va bara så himla nöjd med min wr....=)

Jag ställde heller alldrig ventilerna på min WR under tiden jag ägde den. Är ju shimsade ventiler och dom sätter sig gött. Hade kanske drevat upp den lite om du skall köra längre sträckor men jag hade nog valt yamman. Har ej kört 625 men jag va bara så himla nöjd med min wr....=)

Ja det var också min tanke, att man borde köra ca 100 mil och kolla/justera dem och sedan kan man nog lugnt köra på ett bra tag.

/D.

Ska du mestadels köra enduro är 625.an lite tung. Jag har kört en del enduro med den och det går, men en racehoj som 525 / WR450 är ju klart bättre för uppgiften.

Mina erfarenheter av Wr hojarna är att de är sjukt driftsäkra på alla sätt.
O jaa service intervallerna, Följ boken dom är väl tilltagna,då vet man att grejerna är i trim.

Mina erfarenheter av Wr hojarna är att de är sjukt driftsäkra på alla sätt.
O jaa service intervallerna, Följ boken dom är väl tilltagna,då vet man att grejerna är i trim.

Jag överservade min WR 450-07:a rejält och kommer göra likadant med min kommande WR, skall fundera över natten om jag skall köpa en ny WR 450F-08:a eller om det får bli en begagnad 06:a. Har iallafall bestämt mig för att det blir en WR igen, den tredje totalt för min del.

Klart är att WR450:an överlever långa serviceintervall (fick ett pålitligt besked från ett proffs idag) under en begränsad period likt en Island resa eller liknande. Väl hemma får den täta servicar som vanligt igen...

/D.

*/ ?>
Back