Verklig hastighet - GPS mäter fel o backe

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Verklig hastighet - GPS mäter fel i backe

Om man har en uppmätt hastighet med GPS på 115km/h så tror jag att den bara mäter den horisontella hastigheten och inte den faktiska. GPSen satt i en Motorola DEFY mobiltelefon och jag tror inte den tar hänsyn till Z (höjdskillnad). Backens lutning är 40%. Tror det är dryga 20 grader.

Huvudfrågan är helt enkelt, hur fort gick det egentligen?

Delfråga 1: Hur räknar man ut hur många grader 40% lutning är.
Hade även vara intressant att veta hur många procent 45 grader är.

Delfråga 2: Hur ska man ställa upp vinkel och sträcka för att få fram tangens? Antar att man får börja i den änden.

Många tack på förhud,
Mark

Last edited:
Lutningen är väl ration sträckan i y-led / sträckan i x-led. Vinkeln vid 40% lutning blir isf arctan(0,4) = 21,8 grader.

Hastigheten blir då 115 / cos(21,8) = 123,86 km/h.

45 graders lutning är 100% eftersom tan(45) = 1.

Lutningen är väl ration sträckan i y-led / sträckan i x-led. Vinkeln vid 40% lutning blir isf arctan(0,4) = 21,8 grader.

Hastigheten blir då 115 / cos(21,8) = 123,86 km/h.

Tack för det svaret!

Anders, då vet du att det är 124km/h du ska slå i vinter ;)

Hmm, så t.ex. 50 graders lutning är mer än 100%, vilket inte går per definitionen av begreppet procent. Mer logiskt borde vara 90 grader (rakt upp) är 100% lutning = så mycket det bara kan luta... :)

@Mark: Finns det GPSer som inte mäter höjd? Trodde det ingick i GPS-specen.

Hmm, så t.ex. 50 graders lutning är mer än 100%, vilket inte går per definitionen av begreppet procent. Mer logiskt borde vara 90 grader (rakt upp) är 100% lutning = så mycket det bara kan luta... :)

Man får väl säga att det lutar 200% då, även om det låter lite skevt. Själv har jag alltid tänkt att det är för att en 100%-ig lutning motsvarar en ökning i höjd som är lika stor som ökning i längd, dvs, höjdökning = 100 % av längdökning (vilket det ju är, men jag menar att aldrig tänkt på tan eller cos hit eller dit).

Jag tror att det är menat att mäta hur stor förflyttningen i y-led är jämfört med förflyttningen i x-led. Om lutningen är mer än 45 grader så förflyttas man mer i y-led än i x-led. Om y är större än x så blir det ju mer än 100%.

Tack för det svaret!

Anders, då vet du att det är 124km/h du ska slå i vinter ;)

Hmm, får göra ett försök. Ska genast gå upp på vinden och damma av min säkerhetsutrustning och sedan komplettera med nackskydd och blöja :gnissla

Räknas det som att jag slår dig om jag uppnår en högre hastighet på plan mark? Tänkte efter tvåhjuling på isen eller liknande då jag inte kommer hitta en backe i min närhet denna vinter antar jag...
Då behöver jag dessutom inte mattekunskaper för att räkna ut hastigheten :tungan

Jag tror att det är menat att mäta hur stor förflyttningen i y-led är jämfört med förflyttningen i x-led. Om lutningen är mer än 45 grader så förflyttas man mer i y-led än i x-led. Om y är större än x så blir det ju mer än 100%.
Japp. Exempel: en backe med 10m lodrät fallhöjd på en vågrät sträcka på 100m är 10% lutning.

För att förtydliga så är alltså en vinkel på 90 grader inte det samma som en lutning på 200%. Jag är inte matematiker nog för att visa på om en 90graders vinkel ger en i procent oändligt stor lutning eller om det är en omöjlighet. Men då har det ju å andra sidan sedan länge övergått från att vara en backe till att vara ett stup.

Så varför ange en backes lutning i procent istället för i grader? Ingen aning. Kanske för att vilken bonde som helst kan mäta ut det med tumstocken och ett vattenpass och sedan räkna fram det utan att behöva använda mattematik på en mer avancerad nivå än vad en mellanstadieelev klarar av.

Hmm, får göra ett försök. Ska genast gå upp på vinden och damma av min säkerhetsutrustning och sedan komplettera med nackskydd och blöja :gnissla

Räknas det som att jag slår dig om jag uppnår en högre hastighet på plan mark? Tänkte efter tvåhjuling på isen eller liknande då jag inte kommer hitta en backe i min närhet denna vinter antar jag...
Då behöver jag dessutom inte mattekunskaper för att räkna ut hastigheten :tungan

Jag hade gärna tyckt att det är ok men jag ser en del olikheter som gör att det inte blir samma sak.

Kanske bättre att ha två olika kategorier? En för bogsering och en som har med jordens dragningskraft att göra.

Jag ser fördelar med att bli bogserad. Tycker man att det blir läskigt är det ju bara att släppa så slutar det att öka. När man åker ner för en backe är det bara att bita ihop. Går ju inte att bromsa...eller ja, jag vågar iaf inte det .Tror även att en skidbacke är lite ojämnare än en is. Själva guppen blir ganska tunga att stå genom när man kryper ihop för att inte ta så mkt vind. Lätt att man itne orkar hålla kroppen uppe och därför totalrasar. Blir man bogserad så behöver man ju inte krypa ihop så mkt, det blir mao lättare att stå stabilt. Kryper man inte ihop i nerförsbacken tror jag det är svårt att komma över 100 i dom allra flesta backarna i hela Sverige. Sen har du även ett stöd i själva bogserlinan.

Tycker du att jag petig nu? :rodnar

//Mark

Vad tävlar ni med? Skidor? Pulka? Låter som det går fort iaf. :)

Tycker du att jag petig nu? :rodnar

//Mark

Nej, du har nog rätt :( Men om jag blir puttad framför en bil då direkt på isen? Då är det både okontrollerat och jag har liksom inget val :yoparty

Eller så kan vi säga att jag måste åka minst 125km/h för att det ska räknas som 100km/h i backe :gnissla

Vad tävlar ni med? Skidor? Pulka? Låter som det går fort iaf. :)

Skidor. Jag sa förra året att jag skulle åka störtlopp nedför väggen i Sälen men det sket sig. Alltså, jag åkte väggen. Men istället för ståendes på skidorna så åkte jag på magen istället :brinnerup
Men jag körde störtlopp nedför World Cup-backen men den är ca 20m kortare så det räknas inte.

Men jag tycker att jag borde få en liten guldstjärna för att jag åkte med 140cm "långa" skidor med obefintlig stålkant.
Samma skidor ska jag slå nya rekord med, vet ej när det blir Sälen dock.

Last edited:
Nej, du har nog rätt :( Men om jag blir puttad framför en bil då direkt på isen? Då är det både okontrollerat och jag har liksom inget val :yoparty

Eller så kan vi säga att jag måste åka minst 125km/h för att det ska räknas som 100km/h i backe :gnissla

Skidor. Jag sa förra året att jag skulle åka störtlopp nedför väggen i Sälen men det sket sig. Alltså, jag åkte väggen. Men istället för ståendes på skidorna så åkte jag på magen istället :brinnerup
Men jag körde störtlopp nedför World Cup-backen men den är ca 20m kortare så det räknas inte.

Men jag tycker att jag borde få en liten guldstjärna för att jag åkte med 140cm "långa" skidor med obefintlig stålkant.
Samma skidor ska jag slå nya rekord med, vet ej när det blir Sälen dock.

Hehe, men om du nu skulle åka 125 o vi räknar det som 100, då har du ju inte slagit mig, bara fått en jävla massa stryk, igen ;)

Kan du inte haka på någon grabbresa, kröka dig full så du inte känner nåt ansvar o sen ge dig fan på att slå mig?

Du får motivera det hemma för familjen hur du vill. Ett förslag är att påstå att alla vi här på SH kommer håna och reta dig så mkt att du kommer börja gråta om du inte får åka lite skidor. Går det så går det :yoparty

Kan du inte haka på någon grabbresa, kröka dig full så du inte känner nåt ansvar o sen ge dig fan på att slå mig?

Ja, största problemet är ju inte att slå dig utan att få möjlighet till det :hihi

Min kroppsstorlek samt viktfördelning kan vara en fördel men en tyngre kropp bör ju färdas snabbare ned, det måste vi också räkna ut :D

En grabbresa vore jävligt skoh men jag tror inte att det kommer inträffa denna vinter dessvärre då alla ska utomlands och åka skidor en längre tid.
Men ska du till de norra delarna så kan du ju plocka upp mig på vägen :tummenupp

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti