Verklig däcksbredd - frigång för kedjan?

euromange

Veckans smak är....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
RD350 avstannat projekt och VFR400R för söndagsturerna
Vad har ett 150 resp 160 för verklig bredd när det är monterat på fälg? Ut och mät... :7peta (och svara nu inte 150 resp 160 utan att ha mätt!)

Någon som har ett tips om hur stor frigång man bör ha mellan kedja och däck?? Som det är nu landar jag nog på ca 3mm. Åt vilket/vilka håll deformeras/ändrar däcket form vid hård körning?

:va

greven skrev:
Vad har ett 150 resp 160 för verklig bredd när det är monterat på fälg? Ut och mät... :7peta (och svara nu inte 150 resp 160 utan att ha mätt!)

Någon som har ett tips om hur stor frigång man bör ha mellan kedja och däck?? Som det är nu landar jag nog på ca 3mm. Åt vilket/vilka håll deformeras/ändrar däcket form vid hård körning?

Har tyvärr nget svar på din fråga men...

Olika fabrikat är olika breda även fast dom har samma dimention. På qvarnan får jag alltid såga bort en bit av däcket (5"-fälg & 160/60 däck) för att kedjan inte ska gå i däcket för mkt. Jag skulle inte tro att jag har mer än 3 mm när det är sågat, så det bör funka fint.

Barrett skrev:
Har tyvärr nget svar på din fråga men...

Olika fabrikat är olika breda även fast dom har samma dimention. På qvarnan får jag alltid såga bort en bit av däcket (5"-fälg & 160/60 däck) för att kedjan inte ska gå i däcket för mkt. Jag skulle inte tro att jag har mer än 3 mm när det är sågat, så det bör funka fint.

vafö sågar man bort :va kan man inte ha ett 150 däck på en 5 tums fälg?

ozeo skrev:
vafö sågar man bort :va kan man inte ha ett 150 däck på en 5 tums fälg?

Sågar bort gör man för att kedjan går i däcket.
Mer gummi i backen med 160 däck + att dom är lättare att få tag på både nya som beg. För att få rätt profil på ett 150-däck ska det vara 4,25" fälg

Barrett skrev:
Sågar bort gör man för att kedjan går i däcket.
Mer gummi i backen med 160 däck + att dom är lättare att få tag på både nya som beg. För att få rätt profil på ett 150-däck ska det vara 4,25" fälg

ja att man måste ta bort om de e fö brett vet jag men tycker jag inte känner nån större skillnad o köra med ett 150/160 däck. men resten va jag fundersam på :)

greven skrev:

En kompis köpte Dunlop 208 i 160-bredd o skulle klämma dit på Motarden...
Det var för brett o gick i kedjan!

Ett Pirelli Diablo i samma dimension gick bra!! :3freak

/M

upp...

Snart står jag med fel mått på drevhållaren annars.. :huvet

Sorry, orkade inte dra mig ut till garaget igår.

Men mätte nyss. 158mm på bredaste stället och 15mm från kedjan på min.

Nyheter
Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet