Verklig arbetslöshet 20-25% - enligt LO!

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Till sist har även LO reagerat på den socialdemokratiskt förda politiken.

http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleId=2005\03\16\137054&SectionId=Ettan

Enligt L-O:s beräkningar ligger den verkliga arbetslösheten mellan 20-25%.

När får vi en regering som verkar för att skapa nya riktiga jobb instället för att förtidspensionera, sjukskriva och sysselsätta folk i arbetsmarknadsutbildningar av högst tveksam kvalitet?

Vad vi behöver är fler företag, företag som växer och vågar anställa, inte nya statliga myndigheter, inte nya AMS-miljarder, inte höjda skatter.

När även LO har kommit fram till att arbetslöshetssiffrorna inte alls speglar verkligheten hoppas jag att även regeringen och den röda halvan av svenska folket börjar fatta vad det handlar om.

Skrämmande siffror, när ska arbetsgivaravgifterna sänkas istället för att pumpa in skattemedel i åtgärdsprogram. :kocko

Blip skrev:
Skrämmande siffror, när ska arbetsgivaravgifterna sänkas istället för att pumpa in skattemedel i åtgärdsprogram. :kocko

Vet du vad arbetsgivaravgifterna är?

Pensionsavgifter och sjukförsäkring.
Om man tänkt sig att få pension öht så måste det betalas också,
om man minskar de sociala avgifterna måste man betala själv
och måste alltså få mycket mer lön.
Förmodligen blir det dyrare för den lilla företagaren.

Alternativet är massiva lönesänkningar vilket förutom att de skulle
krossa många familjer ekonomier också skulle framkalla fritt fall
i konsumtionen och därmed konjunkturen.

Till Svarta Hålet?

gthyni skrev:
Vet du vad arbetsgivaravgifterna är?

Pensionsavgifter och sjukförsäkring.
Om man tänkt sig att få pension öht så måste det betalas också,
om man minskar de sociala avgifterna måste man betala själv
och måste alltså få mycket mer lön.
Förmodligen blir det dyrare för den lilla företagaren.

Alternativet är massiva lönesänkningar vilket förutom att de skulle
krossa många familjer ekonomier också skulle framkalla fritt fall
i konsumtionen och därmed konjunkturen.
Är du verkligen säker på att dessa pengar verkligen hamnar under rubriken "Pensionsavgifter och sjukförsäkring" och inte i Svarta Hålet??
Jag är inte så säker. Sverige lägger ju till skillnad från de flesta andra länder inte undan pengar för pensioner utan vi använder ju kedjebrevsprincipen, dvs dagens arbetande skall betala för gårdagens arbetande=pensionärer. Det är orsaken till att Partiet när jag började arbeta lovades 90% av slutlönen i pension. Idag kan jag vara j-t glad om jag får 50%....Dagen arbetande får nog ännu mindre..Det finns ju liksom en rätt stor grupp andra, icke-arbetande som måste hållas på gott humör och påminnas om att vid varje val "rösta rätt" så att bidragen inte försvinner och de måste börja arbeta istället. Partiet har nu snart lyckats med att skapa en så stor grupp 100% bidragsberoende att man kan klara sig utan några arbetande alls. Dagens SIFO ger ju (s) 33% och med en beräknad arbetslöshet på 25% har man ju snart nått målet - den fulländade parasitismen.
T o m det mest förhärdade vänsternissarna börjar ju fråga sig var pengarna tar vägen. :confused:
Partiet hade ju prognoserat 1 miljard till sjukskrivningar till dagens tidpunkt - det är 100 miljarder.. en lätt felräkning.. :7peta

resonemanget att 25% arbetslöshet beror på att folk
inte vill arbeta har också vissa logiska brister.

att jag aldrig varit arbetslös innebär inte att ingen borde
vara det. Det är svårt att komma in på arbetsmarknaden
idag och de som lyckas ska vara glada över det istället för
att gnälla över att de som de konkurrerat ut inte har jobb.

Varför tjatas det jämt om att man måste sänka lönen, den del jag betalar ut till mig själv i lön som företagare är ju rätt blygsam jämfört med arbetsgivaravgift och skatt. Lägg därtill skatt och erbetsgivaravgift på förmåner osv.

Arbetsgivaravgiften skall vara vikt åt sjukvården, jag kan lugnt säga att en privat vårdförsäkring är halva priset mot arbetsgivaravgiften sett på en normallön.

Felix skrev:
Varför tjatas det jämt om att man måste sänka lönen, den del jag betalar ut till mig själv i lön som företagare är ju rätt blygsam jämfört med arbetsgivaravgift och skatt. Lägg därtill skatt och erbetsgivaravgift på förmåner osv.

Arbetsgivaravgiften skall vara vikt åt sjukvården, jag kan lugnt säga att en privat vårdförsäkring är halva priset mot arbetsgivaravgiften sett på en normallön.

Sjukvården betalas med landstingsskatten.
I USA där man har privata vårdförsäkringar kostar vården 3 ggr så mycket.

gthyni skrev:

Jo, säkert. Jag betalar mer i enbart skatteutjämning till andra kommuner, än min feta sjukvårdsförsäkring kostade i USA.

gthyni skrev:
Uttrycket "3ggr" är väl inte relevant om man inte ser till resp lands allmänna kostnadsnivå, löner etc??
I Danderyd betalar man i genomsnitt 51% av hushållsinkomsten till boende, i Kramfors 15%.. bara för att göra en annan %-uell jämförelse som inte säger något.

gthyni skrev:

QUOTE]

Du är inte egen va?

Varför vill inte folk arbeta? Jo för att det går och leva utan att göra det. Alldeles för enkelt. Människan är lat, mycket lat dessutom, varför tror du alla uppfinningar kommer till? Jo för människan söker alltid en enklare väg.

Qwerty skrev:
gthyni skrev:

QUOTE]

Du är inte egen va?

Varför vill inte folk arbeta? Jo för att det går och leva utan att göra det. Alldeles för enkelt. Människan är lat, mycket lat dessutom, varför tror du alla uppfinningar kommer till? Jo för människan söker alltid en enklare väg.

Helt rätt. Människor är lata. Inte nog med att vi är lata utan lätt uttråkade. Vem fan vill packa bröd 8 timmar om dagen, varje dag som jag? Nu gör jag emellertid det och pluggar samtidigt men min stora dröm är faktiskt att vara arbetslös. De är det arbetslösa och sjukskrivna som har det bäst, det är sveriges överklass. Får oändligt mycket mer pengar än vad dom förtjänar och behöver inte jobba en sekund.

honkiie skrev:
Helt rätt. Människor är lata. Inte nog med att vi är lata utan lätt uttråkade. Vem fan vill packa bröd 8 timmar om dagen, varje dag som jag? Nu gör jag emellertid det och pluggar samtidigt men min stora dröm är faktiskt att vara arbetslös. De är det arbetslösa och sjukskrivna som har det bäst, det är sveriges överklass. Får oändligt mycket mer pengar än vad dom förtjänar och behöver inte jobba en sekund.
Jag har en polares polare som är 33 bast och aldrig haft ett riktigt jobb. Han har hankat sig fram på praktikplatser och meningslösa AMS-utbildningar och nu socialbidrag. Inte är han rik, men inte gör han mycket för att få ett jobb och förbättra sin situation. Han överlever och verkar nöjd med det. En praktikplats hoppade han av. Anledning: VinterOS började.

Last edited:
gthyni skrev:

att jag aldrig varit arbetslös innebär inte att ingen borde
vara det. Det är svårt att komma in på arbetsmarknaden
idag och de som lyckas ska vara glada över det istället för
att gnälla över att de som de konkurrerat ut inte har jobb.

Det är ju flera delar i det hela. Dels minskar ju generösa bidragssystem lusten att arbeta, dels skapas det ju få jobb i detta land. Jag känner rätt många människor som har 3-4 år på högskolan (inga flumutbildningar) men ändå inte kan få ett vettigt jobb som svarar mot deras utbildning.

Det som är gemensamt för dessa anledningar är det är socialdemokraterna som ligger bakom. Deras politik är orsaken och det går sakta men säkert utför.

Något måste ju göras!
Den regering som sitter idag verkar vilja linda in befolkningen i ett bidrags beroende som kommer att straffa swedalas ekonomi i längden. Jobbar tillsammans med en kille som hade mer kvar i fickan när han gick hemma än han har idag. Pendlar nu, men ändå! Vissa av bidragen måste ses över. Tex barn bidrag, skall vara behovs prövat (tycker jag). Finns ingen anledning att våra skatte stålar skall gå till en familj som tjänar 40 eller mer i månaden. Flerbarns tillägg- WTF. Bostads bidrag? Vad e de? Bo i det du har råd med! mm mm. Man kan ju hålla på hur länge som helst.. :huvet

JörgenT skrev:
Något måste ju göras!
Den regering som sitter idag verkar vilja linda in befolkningen i ett bidrags beroende som kommer att straffa swedalas ekonomi i längden. Jobbar tillsammans med en kille som hade mer kvar i fickan när han gick hemma än han har idag. Pendlar nu, men ändå! Vissa av bidragen måste ses över. Tex barn bidrag, skall vara behovs prövat (tycker jag). Finns ingen anledning att våra skatte stålar skall gå till en familj som tjänar 40 eller mer i månaden. Flerbarns tillägg- WTF. Bostads bidrag? Vad e de? Bo i det du har råd med! mm mm. Man kan ju hålla på hur länge som helst.. :huvet

Äh lägg ner, fram med siffror på vad barnbidrag kostar istället. Jag tror att sjukskrivningar och förtidspensioneringar kostar så pass mycket mer att barnbidrag bara blir en fjärt i sammanhanget. Bostadsbidrag håller jag med om att det går bort.

Jag tror fortfarande på att sänka arbetsgivaravgiften drastiskt. Klart att man inte får jobb om ingen vill anställa. Företagen sticker ju i någon form av kontrollerad massflykt. Den sittande regeringen vi har tycks inte göra något annat än att sitta och uppfinna nya skatter som de kan punga folket på.

Blip skrev:
Äh lägg ner, fram med siffror på vad barnbidrag kostar istället. Jag tror att sjukskrivningar och förtidspensioneringar kostar så pass mycket mer att barnbidrag bara blir en fjärt i sammanhanget. Bostadsbidrag håller jag med om att det går bort.

Jag tror fortfarande på att sänka arbetsgivaravgiften drastiskt. Klart att man inte får jobb om ingen vill anställa. Företagen sticker ju i någon form av kontrollerad massflykt. Den sittande regeringen vi har tycks inte göra något annat än att sitta och uppfinna nya skatter som de kan punga folket på.

Vadå lägg ner?? Många bäckar små var det jag ville ha fram. :7peta
Kan hända att barnbidraget är en fjärt i sammanhanget. Statestiken och siffror borde finns på Försäkrings kassans hemsida om du vill se dom.

Man behöver inte se siffrorna för att fatta att bidrags träsket e åt h-vete och tar upp en stor del av regeringes budget. Varför skära i en del när man kan hacka i massan....

Visst vore det ett pluss att sänka arbetsgivar avgifter. Men jag tror inte det påverkar de företag som redan fluktar på låglöne länder. Regeringen får skära stort i sin budget om man skall sänka arbetsgivar avgiften till en nivå som är likgiltigt med andra länder i Europa, och då måste man tassa in och dra ned på bidragen för att få ihop det.

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8