Verdi stakar?

Han har för tillfället inte tillräckligt små verktyg för att göra vevstakar men vi i Vmaxklubben har mejltrakkat honom så han har bestämt sig för att ta tag i detta inom kort. Mejla gärna förfrågningar till Stefan Verdi så han ser att det finns en massa hojåkare som vill ha hans vevstakar, och de är ruggigt bra, Carrillo är halvdana i jämförelse. Ett Carrilloset till Vmax diffar c:a 3 gram i vikt, en polare köpte 9 st Verdistakar till V8, en (1) stake diffade ett (1) ynka gram så den fick bli reservstake. De prisbilder han pratat om är i klassen 7-8000 + moms för ett set till Vmax (4 st).

Jeffrey
 
Små verktyg? Hur menar du då? Jag ska ha 22mm lillända och 44mm storända, är det dom måtten han har problem med?

TurboVmax skrev:
Han har för tillfället inte tillräckligt små verktyg för att göra vevstakar men vi i Vmaxklubben har mejltrakkat honom så han har bestämt sig för att ta tag i detta inom kort. Mejla gärna förfrågningar till Stefan Verdi så han ser att det finns en massa hojåkare som vill ha hans vevstakar, och de är ruggigt bra, Carrillo är halvdana i jämförelse. Ett Carrilloset till Vmax diffar c:a 3 gram i vikt, en polare köpte 9 st Verdistakar till V8, en (1) stake diffade ett (1) ynka gram så den fick bli reservstake. De prisbilder han pratat om är i klassen 7-8000 + moms för ett set till Vmax (4 st).

Jeffrey
 
Fast det har gått lite troll i att ha absolut viktbalanserat. En rad-4'a blir trots alla försök inte helt vibrationsfri, trots balansaxlar å annat konstgjort.

Som jämförelse, GM's kolvar till 350" motorn kan diffa mer än 20 gram från fabrik och vevtakarna 6 till 8 gram. :D

8 lök för ett set bra vevstakar är dock ett väldigt mycket bättre pris än ett set Carillo från Motospeed för 17k.
 
17k! WOW, jag brukar ge ~2600:- ink. styck för mina från Carrillo.

andersbrink skrev:
Fast det har gått lite troll i att ha absolut viktbalanserat. En rad-4'a blir trots alla försök inte helt vibrationsfri, trots balansaxlar å annat konstgjort.

Som jämförelse, GM's kolvar till 350" motorn kan diffa mer än 20 gram från fabrik och vevtakarna 6 till 8 gram. :D

8 lök för ett set bra vevstakar är dock ett väldigt mycket bättre pris än ett set Carillo från Motospeed för 17k.
 
Det har inte med balansen att göra, vilka stakar skulle du sätta i de som det skiljer 10g/set eller de som skiljer 0g/set?
 
För att ge ytterligare perspektiv på saken, t.ex. Kurt körde förra året med originalstakar designade för 127 originalhästkrafter i sin SuperPro-hoj med över 400 på bakhjulet. Det "magiska" botemedlet? Moderata varvtal.
 
Arrow stakar är bra, ungefär på nivå med Carillo.

Men varför har ingen tryckt på (=mailat o frågat) om de nya svenska stakarna? Från MXComposites i Linköping. De är bättre, lättare än titan stakar & lär kosta bara lite mer än CrMo-stakar (=som Carillo o likn.)

Se hemsidan nedan, ladda ner deras INFO-blad här;
http://www.mxcomposites.com/MMC in engines.pdf

http://www.mxcomposites.com/


Jag har gjort det...
Jag har både försökt få loss stakar som spons till Husaförare, och även skickat ritningar på egna som jag själv vill ha.
Men:

1. De sponsar bara Husa fabriksteam, och det är av flera orsaker. De vill ha FULL koll på alla maskiner och stakar, särskilt nu i början innan man har erfarenhet av det hela. Allt är nämligen ff i sin linda och en sån sak som bearbetningen av det speciella materialet kräver en metod som hela tiden utvecklas eftersom den är väldigt verktygs-slukande. Men man hittar hela tiden på nya vägar vilket minskar kostnader och bättrar på resultatet.
Höghastighetsbearbetning är ett om inte rent pionjärarbete så iaf väldigt oförutsägbart och lurigt.
Allt detta gör att varje stake ÄR dyr som f! Och att ta upp en line med bara (som i mitt fall) 16 stakar.
Så även om de visst var välvilliga till spons, eller iaf delspons så räcker inte produktionskapaciteten just nu. (Vevstakar är ju bara en del av deras annars flygrelaterade produktion)

2. De har ännu inte gjort någon delad stake, och jag låg på som faen om det, men det är nog ännu en bit bort. (Husa har ju hel stake som ni vet) Men det kommer garanterat. Så lät det på VD när jag talade med honom iaf.
Som Svensk kan man bara hoppas att vi har ännu en världsprodukt på G. :tummenupp
 
Tack för infon Dr.Bike:tummenupp

Hoppas företaget utvecklas i rätt riktning framöver...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top