Ventiltrassel GSXR11...

Jabben

Full fräs
Gick med
8 Nov 2003
Hoj
GSXR 1100 -92, Kawa Z400 -77 "dirt track", DRZ400E-00 ,fiddy 125cc
Nu är hela toppen isärplockad och jag bar börjat mäta upp delarna. Har inte tillgång till indikatorklocka just nu så jag kan inte mäta hur mycket ventilerna glappar i styrningarna, dock känns det som att de glappar ganska mycket, dessutom har ventilerna ganska precis minsta tillåtna diameter enligt servicemanualen...
Bredden på anläggningsytan ventil-ventilsäte är ca 1,7 mm på de ventiler jag mätt (avgas), i boken står det att den ska vara 0,9-1mm stämmer detta? i så fall :huvet

Suzuki har haft flera olika typer av sätesprofiler på oljekylda. Både 1.00 på insug och avgas till 1.00 på insug och 1.50 på avgas samt även 1.50 på både insug och avgas. Jag brukar rekommendera 1.00 på insug och 1.50 på avgas för en gathoj. En sugmotor-racehoj 0.70 på insug och 1.00 på avgas. Turbo, 1.00 på insug och 1.50 på avgas, dvs stor anliggning för att hjälpa till med kylningen.

Mät ventilstyrningsglappet genom att skjuta ut ventilen 8 mm från stängt läge, "wobbla" ventilen fram och tillbaka i hojens längdriktning. Är det mer vobbel än 0.50 mm mätt på ventiltallrikens kant från ena ändläget till andra är det läge att byta styrningar. Kan vara svårt att mäta utan mätklocka.

Jabben skrev:
Nu är hela toppen isärplockad och jag bar börjat mäta upp delarna. Har inte tillgång till indikatorklocka just nu så jag kan inte mäta hur mycket ventilerna glappar i styrningarna, dock känns det som att de glappar ganska mycket, dessutom har ventilerna ganska precis minsta tillåtna diameter enligt servicemanualen...
Bredden på anläggningsytan ventil-ventilsäte är ca 1,7 mm på de ventiler jag mätt (avgas), i boken står det att den ska vara 0,9-1mm stämmer detta? i så fall :huvet

Så, mina ventiler måste slipas om eller kan jag köra vidare?
Det är ju lite svårt att mäta denna yta tycker jag, iaf med skjutmått, någon som har ett bra tips eller är det bara att använda ögat?
andersbrink skrev:
Suzuki har haft flera olika typer av sätesprofiler på oljekylda. Både 1.00 på insug och avgas till 1.00 på insug och 1.50 på avgas samt även 1.50 på både insug och avgas. Jag brukar rekommendera 1.00 på insug och 1.50 på avgas för en gathoj. En sugmotor-racehoj 0.70 på insug och 1.00 på avgas. Turbo, 1.00 på insug och 1.50 på avgas, dvs stor anliggning för att hjälpa till med kylningen.

Mät ventilstyrningsglappet genom att skjuta ut ventilen 8 mm från stängt läge, "wobbla" ventilen fram och tillbaka i hojens längdriktning. Är det mer vobbel än 0.50 mm mätt på ventiltallrikens kant från ena ändläget till andra är det läge att byta styrningar. Kan vara svårt att mäta utan mätklocka.

Jabben skrev:
Så, mina ventiler måste slipas om eller kan jag köra vidare?

Nu vet inte jag riktigt vad du menar med "slipas om". Inslipning av ventilerna med pasta gör man inte annat än om man har fått en koksbeläggning på ventiltätningsytan. Är ventilen otät men hela ytan ser metallblank ut är det omslipning (i svarv eller ventilslipmaskin) av ventiltallrikens yta som gäller samt en nytt sätesjobb samt förmodligen även nya styrningar. Är ventiltallrikens yta bara lite "ingnagd" men tät har man att fundera på om man vill göra det nu eller lite senare.

ok, ska mäta ikväll då. Hur ordnar jag så att ventilen står 8mm från stängt läge? jag kan ju mäta med klocka men det är väl lite svårt att hålla den där när jag juckar fram och tebaka.

/edit:
Är ventiler ythärdade? I så fal har det väl börjat barka åt helvete nu... Vad tar du för byte av styrningar och omfräsning brinken?

Last edited:
Enklast är att montera kamaxeln och vrida den till fullt lyft.

Ventilernas tätningsyta är härdade, precis lika härdade som resten av ventilkantarellen - dvs tätningsytan är inte "härdad", dvs den går att slipas. Däremot skaftet kan ha ett ytskikt. Man kan dock inte slipa&reparera hur mycket/länge som helst. Man vill helst ha en "margin" som är 0.50 mm tjock vid ytterkanten/anliggningskanten (mot sätet) på kantarellen.

Byta styrningar vill jag helst inte göra, det är ett tidsödande slitgöra för att det ska bli absolut rätt, dvs efterarbetningen. Det kostar tyvärr rätt friskt. Priser på http://andersbrink.se/sv/trim/trim.htm

Hittar du en lokal motorslip kanske du kan fråga där först.

Jabben skrev:
ok, ska mäta ikväll då. Hur ordnar jag så att ventilen står 8mm från stängt läge? jag kan ju mäta med klocka men det är väl lite svårt att hålla den där när jag juckar fram och tebaka.

/edit:
Är ventiler ythärdade? I så fal har det väl börjat barka åt helvete nu... Vad tar du för byte av styrningar och omfräsning brinken?

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år