Ventiltick GSX R 1100

bakdäck

Sporthojsnörd
Gick med
8 Apr 2009
Hoj
Ducati Monster EVO 1100 2011
Jag har ett ganska tydligt tickande från en ventil låter det som, motorn går ytterst slammerfritt för övrigt. Hur allvarligt kan detta vara? Det blir aningens bättre när den är varm, men det hörs tydligt fortfarande.

Det är när du INTE hör ventilerna ticka som du ska vara orolig. Lite för stort spel gör ingen direkt skada, däremot tvärt om. Korrekt ventilspel är inget som fixar sig själv utan DU måste göra något åt det för att veta att motorn mår okej. Det är när man tror saker som man blir stående utmed vägen och ringer polaren som har släpvagn - kom å hämta mig.

Är det årsmodell 86-90 tar det en halv dag första gången du gör det själv medans det är lite krångligare på 91-92 med shims och tar kanske två dagar iom att du är piskad att plocka upp nya/andra shims från din lokale handlare.

Någon som köpa en billig MIRA-fräs? http://www.sporthoj.com/annonser/?id=41379

Har en 1127 92:a oljekyld jag fixade ventilerna på till år. Det blev markant mycket mer ljud från dem efteråt, och ännu mer då den blir riktigt varm, har jag en känsla av ivf.

OK, den ska in på koll o justering imorn, jag har en ventil som överröstar de andra, det är den jag är mest orolig för, jag svängde förbi Beviks och bad deras Suzukikung lyssna och han sa att det bara behövdes lite justering, annars är jag van vid en väl insliten 750 som rasslade på ordentligt vid kallstart, något tystare varm.

Jag var lite orolig för att det var vevlagret eller kolvbulten eller nåt, men det sa han att det inte var.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back