Ventiltätningar eller kolvringar..??

MiLfEr

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2008
Ort
Lerum
Hoj
Gixxer 750
Hej hej.. har en liten fråga angående min GSX-R 750 -99 .
På morgonen när jag startar upp den så ryker den blårök en liten stund när den står på något förhöjd tomgång.. sedan slutar den ryka. Detsamma om man stannar för tankning. Ryker lite grann vid uppstart igen...sedan slutar det. Vad är troligast att det kan vara.?? Ventiltätningar eller kolvringar..!!
 
Är det vid motorbromsning också? Då är det troligtvis kolvringarna.
Tyvärr ser man det själv inte så lätt.

Är det bara vid uppstart, så är det nog "Bara" ventiltätningarna. I värsta fall styrningarna också.

Men det ena utesluter inte det andra....

Hög oljeförbrukning?

Mats
 
Är det vid motorbromsning också? Då är det troligtvis kolvringarna.
Tyvärr ser man det själv inte så lätt.

Är det bara vid uppstart, så är det nog "Bara" ventiltätningarna. I värsta fall styrningarna också.

Men det ena utesluter inte det andra....

Hög oljeförbrukning?

Mats

tycker faktiskt att jag får fylla på då o då
 
Jag har samma problem som milfer fast lite värre skulle jag nog vilja säga.

När jag drar på ordentligt brukar polarna säga att den ryker en del (blå/grått) och luktar bränd olja.
Hojjen drar ~2l/100mil.

Så... Ventilerna eller Kolvringarna? Eller kan det vara någonting annat?

(Brukar ha en vit plast under hojjen och det finns inga oljefläckar under efter att den har stått still)
 
Samma grej på min med. Ryker vid uppstart. Kolla bilden <---- :D

Det är ventiltätningar och/eller styrningarna.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top