Ventilspelsundran

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Mäter jag ventilspelen när motorn står i ÖD är dom precis som dom ska vara. MEN drar jag runt motorn är spelen vid ett annat tillfälle (fel tillfälle..) större. Vilket är rätt?

Vad jag vet ska spelet inte någonstans vara större än de rekomenderade?

Det är ok om spelet är större vid en annan punkt sålänge det beror på kammens profil vilket inte är helt otroligt men en sohc motor

Eru alldeles säker på att du e på ÖD när du kollar? Då ska ju lyftarna vara på bascirkeln av kammen. Låter otroligt annars. :va

Servicemanualen berättar exakt hur kammarna ska stå när du justerar ventilerna. På min hoj är det när kamaxeländarnas streck är horsintella. Hur det är på din... vet din manual.

andersbrink skrev:
2393035 Servicemanualen berättar exakt hur kammarna ska stå när du justerar ventilerna. På min hoj är det när kamaxeländarnas streck är horsintella. Hur det är på din... vet din manual.

Jo boken säger vid ÖD, men jag fattar fortfarande inte riktigt hur spelet kan vara större någon annanstans

Ljunghusen skrev:
2393445 Jo boken säger vid ÖD, men jag fattar fortfarande inte riktigt hur spelet kan vara större någon annanstans
Variation i kamaxeln, det viktiga är att spelet är rätt vid ÖD, inte ovanligt att spelet kan vara större vid andra lägen, men det har ingen betydelse.

Ljunghusen skrev:
2392580 Mäter jag ventilspelen när motorn står i ÖD är dom precis som dom ska vara. MEN drar jag runt motorn är spelen vid ett annat tillfälle (fel tillfälle..) större. Vilket är rätt?

Vad jag vet ska spelet inte någonstans vara större än de rekomenderade?

Varför skulle profilen på en SOHC motor påverka kammen?:corn

Jag är inte säker, men är det en encylindrig mc du har?
När du ligger i öd i rätt varv är kammen obelastad (i sin lagring).
När du sen börjar snurra så trycker kammen på någon ventil och trycks upp mot övre lagerdelen, mäter du på den andra vetilen som fortfarande är fri ökar spelet.
Bara en spontan teori.....

Jag gissar att det är din XR? Isåfall måste man ha koll så det är "rätt" ÖD. Det är lite overlap på kamaxeln, så i ena ÖD-läget ska ventilerna vara lite öppna.

Ljunghusen skrev:
2393445 Jo boken säger vid ÖD, men jag fattar fortfarande inte riktigt hur spelet kan vara större någon annanstans

Spel och toleranser på prylarna i motorn och kamlobers inverkan på kamaxelns "lutning och läge". Det är därför tillverkarna anger att visst sätt att mäta ventilspel på.

carsam skrev:
2395058 Jag gissar att det är din XR? Isåfall måste man ha koll så det är "rätt" ÖD. Det är lite overlap på kamaxeln, så i ena ÖD-läget ska ventilerna vara lite öppna.

Sure det är rätt öd!

Alright då har jag lite bättre koll på läget, thx

Aldrig hört att spelet ska/kan vara större nån annanstans än i (rätt) öd.
Är det så låter det i mina öron som taskig kvalite på nåt. Och vad som då är 'rätt' spel
verkar ju lite vanskligt att säga. Men, men, finns det nån bra förklaring till fenomenet
(om det finns) så vill jag gärna höra den.

F.ö. så är det väldigt lätt skilja på rätt och fel öd. I fel öd är avgas i slutfasen av stängningen
och insug har börjat öppna. Skitlätt se om man kollar ventilerna och samtidigt vrider veven, åt rätt håll.

Ventilerna rör sig som M__M__ (4 hela varv) där rätt öd är mitt på '__' (stängda)
och fel öd är mitt i 'M'. Avgas stänger (vänstra delen av 'M'et) och insug öppnar,
(hö delen av 'M'et).
/u

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!