Ventilspelspackningsläckage FZR600r -95

Mekahno

bara en tanke...
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
Yamaha FZR 600r -95
Hej
Tog bort mina strypningar för ett par dagar sen och skulle efter det provköra.
Det gick bra, gick undan och allt var frid och fröjd i ungefär 10 minuter. Då upptäckte jag att hela vänster sida var täckt av olja.

Felet är att det läcker från ventilspelspackningen.
På sidorna av ventilspelet är det som två ovaler på vardera sida, som är en del av packningen. Den ena ovalen, bakersta på vänster sida, ploppar ur vid belastning av motorn. Det går att trycka in den, men då det finns tryck innuti ventilspelet trycks den direkt ut igen. Då får man sitta med pekfingret och hålla den intryckt för att undvika oljespill.
Efter en stund kan man köra 100 meter till.

Jag har bytt packning, men eftersom det läcker på samma ställe som innan bytet antar jag att det inte kan vara att jag inte hade lim när jag satt på packningen.

Mina frågor lyder:
Varför blir det att packningen "ploppar" ur just nu, kan det bero på tryckskillnad i systemet efter att begränsningen är borta?

Hur kan jag laga detta, finns ju inget synligt fel i oket?!

Mvh
Adam M

Edit: NÅGON?

Bifogat

• packning, Adam Michanek.jpg
    packning, Adam Michanek.jpg
    35.6 KB · Visningar: 81
Last edited:
Normalt skall man ha sk packningssilikon på dessa ventilkåpspluggar så de håller tätt. Torka rent både motor och plugg dels från gammalt silikon samt från olja med något fettlösande tex rödsprit innan du applicerar silikonet. Låt torka över natt så skall den sitta kvar. tex silikon från www.touring.se artnr 54-3328 för 98:- eller likvärdigt.

Kolla också att vevhusventilationen är ok,dvs att ingen slang ligger i kläm.

Ok. Ska köpa silikonet.
Ska även kontrollera vevhusventilationen, om jag hittar den.
Vart kan den sitta på en Yamaha fzr600r -95, någon med liknande modell kanske vet?

Ok. Ska köpa silikonet.
Ska även kontrollera vevhusventilationen, om jag hittar den.
Vart kan den sitta på en Yamaha fzr600r -95, någon med liknande modell kanske vet?

Sitter en ganska grov slang från ventilkåpan till luftburken.

Tack, jag misstänkte att det var den slangen, den går upp och sitter fast "midskepps" på luftburken?

Ringde till Stigs center, dom har öppet till 24 idag. Han hade "RTV svart silikon". Är det vad jag behöver?

= Loctite® 5910 Lite låg temp på den men men. Loctite® 5920 är bättre. Fungerade det?

= Loctite® 5910 Lite låg temp på den men men. Loctite® 5920 är bättre. Fungerade det?

Var ute i morse i en bilaffär och köpte mig en loctite 5920 och åkte hem.

Har varit och meckat sedan lunch. När jag skulle dra åt sista bulten som håller nere ventilspelslocket så bröts den. Bra jobbat PG!

Det var bara att ta bort allt igen. Har suttit någon timme och tagit bort allt silicon som håller på att stelna på packning och ventilspelslocket.

Så, nu är frågan, hur fan får man ut en halv bult från hålet?
Ska man ge upp och köpa ny "stålramsombultensitteri", eller försöka få ut bulten?

Snart lägger jag ut en annons alternativt kör ner skroten i älven.

Pilen pekar på hålet där bulten sitter kvar.:mad:

Bifogat

• tjall247.jpg
    tjall247.jpg
    39.8 KB · Visningar: 68
Packningen som läcker sitter under ventilkåpan, ventilspel är avståndet mellan ventil och ventillyftare.

Den avdragna skruven borde du kunna knacka runt med en vass körnare något varv så att lite sticker upp, sedan tar du en vass avbitare och försöker att "greppa" rakt uppifrån och skruva ut den.
Alternativet är att täcka allt MYCKET noga med trasor o tejp och sedan slipa ett spår med typ en Dremmel så att du kan skruva ut skruven med en skruvmejsel.

Sedan tar du reda på rätt åtdragningsmoment på skruvarna och skaffar dig en momentnyckel!

Lycka till!

Nu ska mekarn Mekahno förklara läget, eller kanske ska kalla mig deckare Mekahno.

Efter mycket, i min värld, motgångar och mekande i processen för att få hojjen att fungera har jag äntligen lokaliserat och bekämtad mina motgångar.

Nu står hojjen redo att testköras, efter att jag nu väntat 24 timmar på loctite 5920 skall stelna och redo för lite värme.

Jag är så gott som säker på att det kommer funka nu. Peppar peppar ta i trä. Efter att ha läst igenom denna tråd noga och tagit till sig den kunskap som getts ut så gjorde jag som ni skrev...

Då jag kontrollerade vevhusventilationen hittar jag till min stora förvåning detta: [SE BILD]

Pundarmeckarn har skruvat isär luftburken, gjort något pundigt, och skruvat tillbaka skruvarna.
Fast på fel ställe, och satt i en skruv i ventilationshålet, och sedan skitit i att skruva i en annan skruv på det ställe den egentligen skulle sitta.

Så Deckaren Mekahno gjorde allt.
kontrollerade vevhusventilationen, hitta felet. Köpte loctite och kleta på.

Funkar det inte nu, så slänger jag hojjen i älven.

Bifogat

• pundarmeck.jpg
    pundarmeck.jpg
    53.9 KB · Visningar: 49
  • pundarmeck2.jpg
    pundarmeck2.jpg
    44.2 KB · Visningar: 49
  • pundarmeck3.jpg
    pundarmeck3.jpg
    48.3 KB · Visningar: 48
Back