Ventilspel

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Toleranserna är 0.10-0.20 på insug och där får jag på alla in ett 0.15 bladmått men absolut inte ett 0.20 så det känns korrekt.

På avgas är toleranserna 0.20-0.30 och där får jag in ett 0.20 men det går ganska trögt. Får inte alls in 0.25. Är det inom toleranserna då? Hur trögt ska bladmåttet glida för att det ska varar okej?

Köp ett bättre bladmått. Xl-moto har jag för mig har ett som går till 0.02mm, då kan du kombinera flera (0.1, 0.09 och 0.02 för att få 0.21 t.ex) för att se exakt, då slipper du chansa på att det "nog går lagom trögt". Ställ dem gärna till den högre änden av toleransen (hellre 0.17 än 0.12 på insugssidan T.ex) eftersom spelet oftast minskar med tiden.

Den ska bara suga fast lite grann. Går den trögt in så är toleransen för liten.
Vet inte hur andra gör, men så gör jag i alla fall.....

Nah, nöjer mig nog med 0,05 mellan måtten. Bara jag vet hur det ska mätas rätt så räcker ju det.

Tack för hjälpen VS, men jag vill gärna ha någon säkrare källa än att "så gör jag", förstår att du vill hjälpa men.

Nah, nöjer mig nog med 0,05 mellan måtten. Bara jag vet hur det ska mätas rätt så räcker ju det.

Tack för hjälpen VS, men jag vill gärna ha någon säkrare källa än att "så gör jag", förstår att du vill hjälpa men.

Hmm, inte lite konflikt här? Jag skulle säga att skaffa ett exaktare mätinstrument är det rätta alternativet här. Du verkar vilja veta vilken "känsla" som är bäst här men det är nog klart mer oexakt än ett bättre instrument. Du utgår ifrån att någon ska kunna ge en beskrivelse av den friktion/motstånd de förväntar sig när de mäter och att du ska kunna applicera den beskrivningen när du känner, speciellt på något så diffust som hur jobbigt där att att trycka in ett bladmått. Är det så att det är lite tight med 0.20 så är säkert spelet där omkring, typ 0.19-0.21(bladen har väl ett litet fel på sig också), är det inte bättre att lägga dig lite högre på 0.24-0.26 då istället som någon annan rekommenderade?

Alltså, att vilja mäta rätt men ändå vilja utgå ifrån beskrivningar av upplevelser känns motstridigt.

Nån skrev att spelet är exakt bladmåttets tjocklek om det känns "magnetiskt" när man för in bladet. Låter flummigt, men det är rätt tydligt när det händer faktiskt.

Nån skrev att spelet är exakt bladmåttets tjocklek om det känns "magnetiskt" när man för in bladet. Låter flummigt, men det är rätt tydligt när det händer faktiskt.

Bra beskrivning! Förstår precis vad du menar faktiskt!

Vad ute och mätte upp mer noggrant nu, avgas som ska vara 0,20-0,30 får jag in 0,20 i eller 0,25 men inte 0,30. "Magnetiska" känslan hittade jag inom specifikation på samtliga. På insug som ska vara 0,10-0,20 fick jag in 0,10 utan magnetisk känsla på någon, 0,15 gick inte in alls så då ligger uppenbarligen exakta värdet mellan 0,10 och 0,15. Puh, skönt att inte behöva plocka av kammarna och pilla med shimsen!

För övrigt verkar inte ventilerna varit ställda alls tidigare då skruvar som måste plockas av kändes "fabriksdragna". Inte illa för en gixxer som just slagit över 5000mil. :)

Bra beskrivning! Förstår precis vad du menar faktiskt!

Vad ute och mätte upp mer noggrant nu, avgas som ska vara 0,20-0,30 får jag in 0,20 i eller 0,25 men inte 0,30. "Magnetiska" känslan hittade jag inom specifikation på samtliga. På insug som ska vara 0,10-0,20 fick jag in 0,10 utan magnetisk känsla på någon, 0,15 gick inte in alls så då ligger uppenbarligen exakta värdet mellan 0,10 och 0,15. Puh, skönt att inte behöva plocka av kammarna och pilla med shimsen!

För övrigt verkar inte ventilerna varit ställda alls tidigare då skruvar som måste plockas av kändes "fabriksdragna". Inte illa för en gixxer som just slagit över 5000mil. :)

Du tycker inte det känns bättre att veta exakt, och göra det ordentligt när du ändå är där o rotar? "Någonstans mellan 0.1-0.15" kan ju faktisk utan problem vara 0.11, vilket väldigt snart kan vara utanför toleranserna. Det är förvinter så du har gott om tid på dig, och ett bättre bladmått kostar mindre än en hundring. Jämför det med slamrande ventiler o svårstartad hoj i juni 2016....

Om spelet nu skulle vara 0.11 är det inom toleranserna och ska inte pillas på, tycker jag. Att ställa spelet till "0.125" är lite av navelpetning och den tiden bör istället användas till att... köra på roliga vägar.

Du tycker inte det känns bättre att veta exakt, och göra det ordentligt när du ändå är där o rotar? "Någonstans mellan 0.1-0.15" kan ju faktisk utan problem vara 0.11, vilket väldigt snart kan vara utanför toleranserna. Det är förvinter så du har gott om tid på dig, och ett bättre bladmått kostar mindre än en hundring. Jämför det med slamrande ventiler o svårstartad hoj i juni 2016....

Kändes att det var mer än 0.11 iofs, om jag får höfta, vilket jag får. Dessutom, tittar jag i boken på mina siffror så är det ju som sagt inom toleransen och det står att ingen åtgärd ska göras. Har den gått 5000mil utan att hamna mer fel än från 0.15 till 0.11 för den delen så förändras ju inte läget jättefort. Sen var det enkelt att mäta upp ventilerna så jag har ingen emot att lägga en eftermiddag i juni med att mäta igen om det skulle kännas nödvändigt. Sen lär ju inte ventilerna slamra och skapa problem vid 0.10 heller för den delen så det går nog bra en säsong till.

Helt rätt i sista inlägget, är det inom toleransen ska man inte behöva justera, utan man kör tills nästa gång det är dags och då kanske det är 0,08 ( eller <10) då justerar man, lämpligt så nära det högre värdet så möjligt.

0,10 är ju inte det som är optimalt för motorn, utan en kompromiss för att få rimliga serviceintervall, dvs är det minst 0,10 kan man köra 2400 mil tills nästa gång det är dags för kontroll. Kollar man ventilspelen var hundrade mil kan man köra med mindre spel. Men på en vanlig standardmotor finns inget syfte med det.

Så det räcker utmärkt att veta att spelet är större än 10 men mindre än 15, om det är 0,12 eller 0,14 är rätt ointressant.

Håller man däremot på med mer avancerad trimning och byter kamaxlar och har sig, då börjar det bli mer intressant med högre noggrannhet.

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...