ventilspel

Bullten

Ny medlem
Gick med
3 May 2007
Hoj
Ch Racing 05(såld) SV 650
Tjena! Var i garaget och mätte upp ventilspelet idag och det visade sig att alla avgasventiler stog lite för tight. Minimumgränsen för avgas ligger på 0,2mm och alla avgas stod på 0,19 mm, gör det något om jag skiter i att shimsa om dem? vore synd om något går sönder pga min lathet:gnissla . så vad säger ni?

ventil spel

Jag vet inte om din kolv kan träff ventil men om du skit i shims då får du problem med start hoj senare och ditt hoj blir lite slö plus den kanske låt som 2 takt. :hihi

Det har hänt samma sak för mig med cross när en ventil sliter snabb än jag trodd och cross har haft problem med start då jag tror problem sitta i förgasare sen jag har river förgasare och "städ" och sätta tillbaka ändå problem med start men när jag lycka start då låt vanlig sen prov kör då låt 2 takt :gnissla senare jag river ner top kåpa då hitta jag problem och shims om men ändå samma problem pga ventil är helt slut då jag tvungen river allt topp. :huvet

Måste säger att ventil öppen hela tid då varm kan skada ventil och ventil sliter snabb än du trodd som jag gjort.

Det blir bättre att du shims om och lycka till.

Hoppas jag inte skriver mycket.

Mvh Per Gustafsson :tummenupp

Om minimitoleransen är 0,20 mm så ligger ju spelet inte inom toleransområdet.
Justera.

Last edited:
Lite svårt att läsa men jag fattar vad du menare hehe. men spelar 0,01 mm verkligen någon roll? kan ventilspelet bli tightare ju mer man kör eller kan det bara bli större?

Lite svårt att läsa men jag fattar vad du menare hehe. men spelar 0,01 mm verkligen någon roll? kan ventilspelet bli tightare ju mer man kör eller kan det bara bli större?

0,01mm borde inte spela någon roll.
Men jag brukar alltid ta till lite extra spel.
Om värmeutvidgningen gör att ventilen inte stänger ordentligt så är den snart brunnen.
Mycket snart.

Det kan hända att ventiltallriken äter sig in i ventilsätet.
Då minskar ventilspelet.
Men det är ganska ovanligt.

varm eller kall motor :fakta annars kvittar de med så lite finns ju viss plus minus tolerans:tummenupp

välkommen till "döv språk"..

Jag skulle inte tar något risk med kör när man vet vad som kan hände i motor..
Det blir bätte om du shims om sen är allt lunga igen.
Inte rolig när man ska river ner topp..

0,01mm borde inte spela någon roll.
Men jag brukar alltid ta till lite extra spel.
Om värmeutvidgningen gör att ventilen inte stänger ordentligt så är den snart brunnen.
Mycket snart.

Det kan hända att ventiltallriken äter sig in i ventilsätet.
Då minskar ventilspelet.
Men det är ganska ovanligt.

Så om det hade varit din hoj hade du shimsat om den med andra ord ?

En hundradel, skulle jag skita fullständigt i att justera.:tummenupp
Det är ju klart inom felmarginalen, några syremolekyler för mycket/lite på bladmåttet så blir det en avvikelse.

Last edited:
Vad har du mätt med och kommit fram till att spelet avviker 1/100-dels mm från specat värde :va OM det stämmer är det naturligvis ingen skillnad i praktiken mot 0.2 mm.

Vad är det för temperatur på motorn när du mäter?
Är det för trångt när det är 12 grader varmt kan det bli OK när det blir 22 grader.

Hur exakt är dina bladmått? 2/100mm är svårt att avgöra. Kan vara andra faktorer som också avgör.

Mats

Vad är det för temperatur på motorn när du mäter?
Är det för trångt när det är 12 grader varmt kan det bli OK när det blir 22 grader.

Hur exakt är dina bladmått? 2/100mm är svårt att avgöra. Kan vara andra faktorer som också avgör.

Mats

Jag har den ståendes i ett garage som inte är uppvärmt men det är varmare än yttertemperaturen, kanske är ca 8* eller nåt. angående bladmåttet så är det något från mekonomen tror jag. så vad tror du, shimsa om eller skita i det?

Jag har den ståendes i ett garage som inte är uppvärmt men det är varmare än yttertemperaturen, kanske är ca 8* eller nåt. angående bladmåttet så är det något från mekonomen tror jag. så vad tror du, shimsa om eller skita i det?

Gör det ordentligt nu när du har tid.. Schimsa om

Gör det ordentligt nu när du har tid.. Schimsa om

Mät spelet i rumstemperatur. Värm upp garaget ett dygn först.
Det skulle inte förvåna mig om du får i bladmåttet då.
Vad är måtttoleransen på måttet? Det kan inte bara vara 0,20. Det måste vara någon max oxh min gräns också.

Mats

Bladmått. 0,18 går för lätt och 0,2 går inte

När det handlar om så små "storheter" så är inte ett bladmått rätt "likare".
Men för att säkra ditt sinne så kan du alltid mäta upp ditt bladmått med
en MIKROMETER, mät på flera ställen på bladet så att du hittar var det är
tjockast. På så sätt kan du skaffa dig vetskap om vad egentligen får för
mått när du mäter spelet i motorn.

KentW

Ventilspelen blir mindre och mindre med tiden. Man shimsar alltså till ett större spel (oftast, om inget extraordinärt har hänt). Så i detta fall så har ventilerna (ventilsätena egentligen) slitits så att spelet är utanför toleranserna.

Så jag skulle rekomendera att du shimsar upp nära den övre toleransen. Då sover du gott om natten och det är värt mycket när man vaknar en solig vårdag och vill ut och gasa! :tummenupp

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back