Ventilspel

Lägg alltid ventilspelet på maxvärde på dom oljekylda gixxer / bandit motorerna, finns risk för nerkörda kammar annars. :eek:

Jag som hade fått för mig att oljetrycket på lågvarven var den stora boven med de nedkörda kammarna på gammla gixxrarna.
På min 1100 så blir det alltid 010 in 015 ut.

Jaha, då har man mekat lite.

Jag kollade alla ventiler, ventilspelet dom var på ganska tight, närmare min-värde än max, dvs 010 in (min 010 och max 015) och lite under 020 ut (min är 018, max 023). Hojjen fick ventilerna ställda på verkstad för sisådär 850 mil.

När jag gick igenom dom så ställde jag dom någonstans mitt emellan max och min.

Fråga1 ; Vad är rätt, ska man sikta in sig på min, eller mitt emellan?

Fråga2 ; Jag startade hojjen lite kvickt, utan att tanken vart ditsatt, det fanns ju soppa kvar i flottörerna. Då knackade hojjen 'mer än innan' men inte oroväckande mycket. Jag har alltså inte kört motorn varm och lyssnat.

Är det 'normalt' ? Är det värre att sätta ventilspelet tight ? (=nöter ned kammarna) - eller är det värre om det knackar?

Svar emottages tacksammast...

//Bandito

Last edited:
0.15 på insug och 0.20 på avgas. Det ska ticka lite på tomgång. Hellre lite tickig än tyst. För litet avstånd kan medföra brända ventiler. Absolut minimum är 0.10 på insug och 0.15 på avgas.

Kammarna mår som sämst 30 sekunder efter kall _och_ varmstart (när den har stått still i mer än en kvart). Det tar motoroljan 30 sekunder från oljestrypningarna vid cylinderfoten att nå vipparmarna. Således, var försiktig med varvtalet (både högt och för lågt) den första halvminuten. Ligg mellan 1500 och 2500 varv. Bäst är att köra iväg lugnt direkt efter att du har startat motorn.

Mest effektivt är att montera ett toppsmörjningskit, dvs kitet som snor oljan från M8-bulten i ventilkåpan och som förser varsin ända av vippaxlarna med fräsch olja. Då tar det max 5 sekunder innan dom har full smörjning.

Fy fan, ibland får man bättre svar än man kan drömma om...

Enl dina tips ligger jag bra till tror jag. Insugen ligger mellan 010 till 015 (hade inget 015-blad, måttade med ett 010+ ett 005, och det gick *inte* imellan medans 010 gick lätt igenom). Utsugen ligger på 020.

Att jag oroade mig var för att den tickade så mycket. Men, den gick aldrig i 30 sekunder heller...

Du skriver att det är bäst att smyga iväg... då blir det följdfrågor:

1 Borde det inte vara bäst att låta motorn gå i 30 sekunder först?
och
2 Ryktesvägen har jag hört att oljepumpen på hojjar inte smörjer ordentligt på låga varv. Ska man varmköra på lite högre varv än tomgång, typ 2000 - 2500 ?

Tackar så mycket för svaren - nu kan man sova lugnt i natt.

Pst... höll på att tappa en bits ner i cylindern... det vart en smärre chock... den stannade dock innan tändstiftsgängen och gick att ta upp med en smal tång. En kort stund var det nära att det flög hylsor i hela garaget....

andersbrink skrev:
0.15 på insug och 0.20 på avgas. Det ska ticka lite på tomgång. Hellre lite tickig än tyst. För litet avstånd kan medföra brända ventiler. Absolut minimum är 0.10 på insug och 0.15 på avgas.

Kammarna mår som sämst 30 sekunder efter kall _och_ varmstart (när den har stått still i mer än en kvart). Det tar motoroljan 30 sekunder från oljestrypningarna vid cylinderfoten att nå vipparmarna. Således, var försiktig med varvtalet (både högt och för lågt) den första halvminuten. Ligg mellan 1500 och 2500 varv. Bäst är att köra iväg lugnt direkt efter att du har startat motorn.

1) Såvitt jag förstår så påverkas inte kamslitaget av ventilspelet, åtminstone inte för vettiga spel, dvs. spel mindre än rampen på kammen, < .5 - 1(en) mm.

2) hur den låter kall är inte så noga.

(På min 400a kunde man faktiskt känna att den blev lite piggare med små spel (inom rek. i-val !). Lyft o öppningstider påverkas ju lite grann. OBS inget trimningstips.)
/u

Last edited:
Bandit600 skrev:
1 Borde det inte vara bäst att låta motorn gå i 30 sekunder först?
och
2 Ryktesvägen har jag hört att oljepumpen på hojjar inte smörjer ordentligt på låga varv. Ska man varmköra på lite högre varv än tomgång, typ 2000 - 2500 ?
Det är ju lite lättare att hålla varvtalet rätt om man kör iväg lite försiktigt än att försöka lägga choken på 2000 varv - samtidigt som du slipper dränka motorn med oförbränd bränslemix.

Pst... höll på att tappa en bits ner i cylindern... det vart en smärre chock... den stannade dock innan tändstiftsgängen och gick att ta upp med en smal tång. En kort stund var det nära att det flög hylsor i hela garaget....
Mekanikerns verktyg #1, teleskopmagnet (utformad som en small penna). :D

Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back