Ventilspel- tid och mil

  • Thread starter Thread starter VS
  • Start date Start date

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Märkligt. Har kollat nu lite ventilspel på äldre lågmilarhojar med shimsade ventiler. Inte ovanligt att nån ventil legat lite tajt, men....
...igår kollade jag på en tvåcylindrig cb500 från 1997 som jag köpt och inte en endaste ventil var inom spec?!? Hojen har gått cirka 1700 mil (orginaldäcken sitter på så milen verkar ju stämma)

Vad kan detta bero på? När jag kollade på lite skruvar/insexskruvar osv så verkade det som dom aldrig varit petade på heller.

Reskompisens 2007 tusenkubikare har använts. I dagsläget har den gått dryga 13,000 mil och äns så länge har inte ventilerna behövts justeras

Börjar tro att tiden tajtar till ventilerna?!?
 
Jag har kört 5000-600 mil utan kunnat se det minsta slitage , den stora svarta nån såg där uppe nån gång sommaren 2008 när nån körde norrut med sin gula hoj kommande söderifrån har rullat 11000k och jag har filat lite på en av shimsena.

Antagligen skulle det klarat sig helt utan.

Man måste dock kolla upp det , en ventil på avgassidan hade tuggat ned sig lite en bit under spec
 
Jag har haft mc som behövt justering efter 3-400 mil och sådana som klarat sig väl över 1000 mil mellan gångerna. På många stötstångsmotorer är det vanligt att spelet ökar mellan justeringarna och på många med överliggande kammar är det vanligt att spelet minskar.

Min point? Det finns ingen orsak att tro att två olika motortyper skulle bete sig lika.
 
På min förra motor till min Bandit 1200 rörde sig inte ventilerna något alls mellan 7 000 och 10 000 mil. Sedan bytte jag motor till en som gått 800 mil. Där fick jag justera, då ventilerna satt sig i sätena. Och det är väl det som händer, ventilerna sätter sig längre ned i sätet med tiden beroende på att dom slits in.
 
Körstil, tempcykler, individvariationer mm påverkar, och som sagt, ventilerna brukar slitas in i början, sen är det stilla ett bra tag, tills saker och ting verkligen börjar bli slitet. Men tiden påverkar inte ventilspelet :fakta
 
...igår kollade jag på en tvåcylindrig cb500 från 1997 som jag köpt och inte en endaste ventil var inom spec?!? Hojen har gått cirka 1700 mil (orginaldäcken sitter på så milen verkar ju stämma)
Var ventilspelet för stort kan jag tänka mig att den körts med en olja som gett stort slitage på kammar, vippor.
Eller helt enkelt lite för långt mellan oljebytena.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top