Ventilspel Ten7 120cc

Slarvar

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Mariestad
Hoj
XR650R SM (Såld)
Tänkte kolla över ventiler mm på mitt nyförvärv men har ingen aning om hur dom ska stå.

Nån som har koll.

Det står Ten7 på motorkåporna men det är ungefär all info jag har om den med förutom att det är en 120cc enligt cylindern.

Vad bör man ha för olja i dessa små motorer och hur ofta bör man byta den?

Har sökt en del men hittar inget vettigt om hur dom skall underhållas.
Hade gärna uppskattat om nån hade en sprängskiss eller länk till något fint ställe där man kan hitta.

Mvh Daniel
 
antar att de e en jialing motor om de e en ten7,bra grejer:tummenupp 0.8 liter 10-40 olja kör ja i min fiddy och byter efter 5-15h, de e inte så noga beror ju förstås på hur hårt man kör me den men dom här kines motorerna e riktigt tåliga faktiskt. ventilerna ska va på 0.05 på min lifan 120 borde nog vara något liknande på jialing
 
Attans vilket litet spel, är ju asa jobbigt att sälla. Trångt o jävligt o med ett så litet mått... Tacka vet jag skogsmaskinerna på jobbet, 0.35 o gott om plats :)

Vanlig mineralolja duger gott va?

Hur vet jag egentligen va f*n det är för motor på då? Skulle ju vara kul att ha koll när man behöver delar.

Mvh Daniel
 
mm löjligt spel faktiskt, ja kör me mineralolja iaf har läst nånstans att de e att föredra i såna här motorer. kolla va de står på motorn bakom/under växelpinnen där ska finnas identitet på motorn. LF 1P52 FMI står de på på min lifan120 tex första bokstäverna är fabrikatet på skiten å 52 står för 52mm borrning resten vete fan va de e:confused:
 
0,05mm på båda ventilera, ställs lätt in med bladmått och motorn ska vara kall. Går att ha lite andra värden oxå men de flesta kör på 0,05mm. Vid trimning kan man höja ventilspelet på avgas till 0,1mm, den ökade värmen kan göra att ventilspelet försvinner.

Inkörning brukar göras på vanlig MC mineral olja.

Många som kör på bana använder sig av Castrol GPX 20w-50w helsyntet. Om det skulle vara bättre med dyrare olja vet jag inte men jag kör själv med dyr olja.
 
Jag gör så att jag skruvar in justerskruven tills den tar i lätt, sen ut ett 1/4 varv igen. Står så i instruktionsboken till min jialang 125 :tummenupp
 
Jag tackar för svar och tips!!
Ska se om man hinner gå över maskin lite i helgen, långhelg men fan massa saker att göra, ingen ro och ingen vila...

GLAD PÅSK!!! :fyllisar
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top