Ventilspel som ändrat sig vid mekning?

Du tittade inte på tätningsytorna på ventil och ventilsäte?
Krokig ventil?
Ventilerna skall snurra lite granna varje gång de öppnar.
Är ventilen eller tätningsytan sned, så ändrar sig spelet beroende på i vilket läge ventilen är.
Det som händer om du kör med för stort spel är att du tappar lite effekt och får lite mer "tick" från ventilerna.
Inget att bry sig om.
Jag skulle köra så fram till vintern, för att sedan byta ventiler.
Naturligtvis måste nya ventiler slipas in.
Går fort och lätt.
Se till att använda nya knaster bara!
Har du RIKTIG otur så får du byta ventilsätena.
Lite klurigare.
Men det skulle förvåna mig om det behövs.
 
Slitna lober och slitna vippor kan ge snarlika problem. Ställ generöst med spel så kan det aldrig bli fel.

Utöver ventilbyte bör du gör ett ventiljobb då slitage även finns på sätena.

jag mätte loberna på kamaxeln och de var med god marginal godkända. mätte alla mått man ska mäta på dom och alla mått var ok. jag har precis ringt och beställt en shimssats med 30 shims så jag ska shimsa om på onsdag när jag fått grejerna. insugspelet ska va 0,10-0,15. jag funderar på att sätta det till ca 0,20. tror du det blir lagom?


jag är så jävla förbannad just nu. jag har semester nu och denna semester skulle jag bara göra en enda sak. i en månads tid skulle jag köra motorcross hela dagarna. jag började köra med min ktm 525. sen började den motorn vibrera konstigt efter bara någon dags körning. började felsöka och insåg att det var såna fel som tar rätt lång tid att åtgärda. började riva den samt beställde en del delar som jag fortfarande väntar på. eftersom jag är så jävla körsugen så köper jag en cross till. yamaha 450(som denna tråd handlar om). tyckte att den lät lite konstigt i motorn men den såg så fin ut att jag köpte den i alla fall. skulle man inte gjort. nu är det ju bara strul med denna också. nu har snart hela min semester gått och jag har knappt kört någonting. har säkert spenderat 150 timmar i garaget och står med två trasiga 30.000 kroners crossar som inte går att köra med. :mad: :huvet
snart säljer jag fan r1'an och köper en tredje cross. det är nästan så att man funderar på att gå tillbaka och köra 2-takt så att man slipper allt strul.

Du tittade inte på tätningsytorna på ventil och ventilsäte?
Krokig ventil?
Ventilerna skall snurra lite granna varje gång de öppnar.
Är ventilen eller tätningsytan sned, så ändrar sig spelet beroende på i vilket läge ventilen är.
Det som händer om du kör med för stort spel är att du tappar lite effekt och får lite mer "tick" från ventilerna.
Inget att bry sig om.
Jag skulle köra så fram till vintern, för att sedan byta ventiler.
Naturligtvis måste nya ventiler slipas in.
Går fort och lätt.
Se till att använda nya knaster bara!
Har du RIKTIG otur så får du byta ventilsätena.
Lite klurigare.
Men det skulle förvåna mig om det behövs.

när jag hade av cylinderhuvudet så kollade jag lite på ventilerna från undersidan. bara lite snabbt och jag såg inga uppenbara skador, men jag testade aldrig att trycka på ventilerna för att kolla om de snurrade något. det var nytt för mig.

vad är ett knaster?
 
Last edited:
nu har jag shimsat om alla insugsventilerna samt monterat min nya kopplingskorg. nu går hojen som en klocka. inga vibrationer alls och jävligt bra drag med de nya kolvringarna. jag hann dock bara köra 24 minuter enligt timräknaren så jag vet inte om jag ska kolla ventilerna redan eller om jag ska köra lite till.
 
Knastret är den lilla låskrage som håller fjädersätet på ventilen.


aha, då vet jag.

jag kunde inte hålla mig så jag skruvade isär och mätte i alla fall. jag kom på att jag gjorde inte riktigt som jag sa att jag skulle göra. jag skulle ju göra spelet lite för stort på alla ventiler, men jag ställde som precis som det ska va. två av insugsventilerna hade inte ändrat sig alls på dessa 24 min körning och den tredje hade ändrat sig lite. jag shimsade om den. det var denna ventil som hade ändrat sig mest förra gången också. ikväll ska jag köra på crossbana i tre timmar och sen ska jag kolla ventilerna imorgon igen. står alla bra då så måste det va lungt.
 
Last edited:
nu ska jag gå ut och kolla ventilerna igen. jag körde två timmar på crossbanan igår kväll i hårt tempo. jag hoppas verkligen att dom inte har ändrat sig nu. hojen gick helt klockrent i alla fall. tokbra kraft i motorn i hela registret :yoparty

jag kollade lite på nya ventiler det stod att ny insugsventil i stål kostar 599kr. jag fattade dock inte om det är priset per ventil eller om det är för alla tre. nån som kan svara på det? titanventil kostade 1700kr så det är ju en jävla prisskillnad. jag hoppas verkligen att detta är priser för alla insugsventiler för det är ju brutaldyrt om det är per ventil, särskilt för titan.
 
alla ventiler kollade och alla stod rätt så nu verkar problemet va löst!! fan va nice :tummenupp
 
Varm eller kall motor? :confused:

Det ger stora skillnader, man skall bara mäta
med kall motor.

Sedan tycker jag ( många håller inte med ) skaffa bladmått med
mindre toleranser. Dom jag använder går ändå ner till 0,03.

Så då kan man köra 0,03+0,05+0,07= 0,15

Jag tycker man hamnar mer exakt när det gäller shimsval
med exakta bladmått.

Mina två cent

R

Alla mätverktyg är kalibrerade vid tillverkning så att de håller sig inom en viss feltolerans, så också bladmått. Detta innbär att har man otur bygger man in +/- tre sådana toleranser om man använder tre st. blad för att mäta med istället för +/- en tolerans om man använder rätt blad från början. Chansen finns att bladen är tillverkade så att avvikelserna tar ut varandra, men lika stor är risken att felen bara bygger på varandra.

Bladmåtten är konstruerade för att du ska kunna använda ett och inte lägga ihop flera.

"Elementärt, min käre Watson" ;)
 
Alla mätverktyg är kalibrerade vid tillverkning så att de håller sig inom en viss feltolerans, så också bladmått. Detta innbär att har man otur bygger man in +/- tre sådana toleranser om man använder tre st. blad för att mäta med istället för +/- en tolerans om man använder rätt blad från början. Chansen finns att bladen är tillverkade så att avvikelserna tar ut varandra, men lika stor är risken att felen bara bygger på varandra.

Bladmåtten är konstruerade för att du ska kunna använda ett och inte lägga ihop flera.

"Elementärt, min käre Watson" ;)

Trådmått regerar.
 
Åh huga

Jag förstod faktiskt inte logiken i att först ställa ventilerna för att sedan sätta ihop den och köra den i 15 minuter för att sedan plocka isär den igen för att byta kolvringar.:confused: Då är ju ventiljusteringen i princip ogjord.
Håller med övriga rakt av...:mattias shimsa om igen:tummenupp

(Citat::va "Det första jag gjorde var att ta isär den och mäta ventilspelet. Två insugsventiler stod tight så jag shimsade om dom och sen stod alla perfekt.
Jag plockade ihop hojen och körde kanske 15 min. Sen rev jag isär allt igen och bytte kolvringar."):va
 
Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back
Top