Ventilspel på KTM 990 LC8 (Superduke)

Mange Knutsson

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Stockholm - Kransen
Hoj
KTM 450 EXC -08
Undrar om ventilspelet blir större eller mindre med tiden på 990 LC8 motorn?

Det vanliga brukar vara att spelet minskar men det kanske även ökar på vissa motorer beroende på konstruktion och vad som slits mest:va


/Magnus
 
Sitter kammaxeln direkt på ventilen, med bara lyftaren emellan, så är minskat spel normalt.
(Bara ventilsätet/ventilen, som slits då.)

Har du vipparmar, är det nog lika vanligt med större spel som med mindre spel.
(Både ventil och vipparmskonstruktion kan slitas och påverka spelet.)

Mats
 
Lånar tråden lite!

Mätte upp spelet på ventilerna (LC8 -06) och fick det till: insug: 0,12-0,13 och avgas 0,21-0,23.
Läst att det ska vara 0,10-0,15 på insug och 0,25-0,30 på avgas, så avgasventilerna måste shimsas antar jag.

Tänkte bara kolla om någon vet något bra ställe som säljer enskillda shims som passar? Osugen på att köpa en hel sats för 1000kr.

Hur känsligt är det på dessa motorer att spelet är inom rekommendationerna? Vågar jag köra med hojjen något innan jag shimsat avgasventilerna?
 
Lånar tråden lite!

Mätte upp spelet på ventilerna (LC8 -06) och fick det till: insug: 0,12-0,13 och avgas 0,21-0,23.
Läst att det ska vara 0,10-0,15 på insug och 0,25-0,30 på avgas, så avgasventilerna måste shimsas antar jag.

Tänkte bara kolla om någon vet något bra ställe som säljer enskillda shims som passar? Osugen på att köpa en hel sats för 1000kr.

Hur känsligt är det på dessa motorer att spelet är inom rekommendationerna? Vågar jag köra med hojjen något innan jag shimsat avgasventilerna?

Enligt en ex. mc-mek jag känner så "Går bladmåttet i så är det ok (även om det går trögt)". Så gör firmorna så länge de inte letar jobb enligt han. Menade att då funkar det till nästa intervall.
Men jag hade nog justerat men inte varit rädd för att köra ett tag till.
Fast när du ändå har allt borta så är väl 1000 spänn för shims billigt om du skulle räkna din arbetstid för att göra om jobbet.
 
Lånar tråden lite!

Mätte upp spelet på ventilerna (LC8 -06) och fick det till: insug: 0,12-0,13 och avgas 0,21-0,23.
Läst att det ska vara 0,10-0,15 på insug och 0,25-0,30 på avgas, så avgasventilerna måste shimsas antar jag.

Tänkte bara kolla om någon vet något bra ställe som säljer enskillda shims som passar? Osugen på att köpa en hel sats för 1000kr.

Hur känsligt är det på dessa motorer att spelet är inom rekommendationerna? Vågar jag köra med hojjen något innan jag shimsat avgasventilerna?

När jag shimsade om min 990 satt jag medvetet alla mått åt lösast möjliga på gränsen till för stort för att inte behöva justera på minst 3000 mil till. Insug satt jag till 15-18 & utblås 30-35 och de gav inge högre ventilslammer. Med så lösa mått går de köra 3000-6000 mil innan den behöver shimsas om men man kollar måttet vid 2000-3000 mils intervaller ändå.
Jag köpte Prox shimslåda från ebay för 600kr ink alla avgifter men de va för 4 år sen.
 
Last edited:
Enligt en ex. mc-mek jag känner så "Går bladmåttet i så är det ok (även om det går trögt)". Så gör firmorna så länge de inte letar jobb enligt han. Menade att då funkar det till nästa intervall.
Men jag hade nog justerat men inte varit rädd för att köra ett tag till.
Fast när du ändå har allt borta så är väl 1000 spänn för shims billigt om du skulle räkna din arbetstid för att göra om jobbet.

Hehe, har redan satt ihop det igen (hojjen kunde inte stå kvar där den stod när jag hade isär). Så min arbetstid är redan borträknad :banana

Härligt att höra hur de rutinerade mc-mekarna resonerar. Nu gick ju inte 0.25-bladet in på avgasventilerna. Men om 0,25 skulle gått in med kraft och det skulle "klara" sig till nästa serviceintervall så kan man ju räkna med att det är mindre än 0,25 ganska snart - vilket mc-verkstäderna då anser att man kan köra på.

Ska ju justera spelet, man kanske inte gör det nu direkt efter denna informationen, tack IQ :) :fyllisar
 
När jag shimsade om min 990 satt jag medvetet alla mått åt lösast möjliga på gränsen till för stort för att inte behöva justera på minst 3000 mil till. Insug satt jag till 15-18 & utblås 30-35 och de gav inge högre ventilslammer. Med så lösa mått går de köra 3000-6000 mil innan den behöver shimsas om men man kollar måttet vid 2000-3000 mils intervaller ändå.
Jag köpte Prox shimslåda från ebay för 600kr ink alla avgifter men de va för 4 år sen.

Smart!
Du har möjligtvis inte shims kvar som du vill sälja? ;)
(vet ju inte vilka tjocklekar jag behöver just nu dock :brinnerup )
 
Smart!
Du har möjligtvis inte shims kvar som du vill sälja? ;)
(vet ju inte vilka tjocklekar jag behöver just nu dock :brinnerup )

Nej tyvärr då måste jag fylla på :gnissla Vad tar ktm shop dvs Lelles för lösa shims? De är 10mm breda så de passar från många andra hojar.
 
Läste för länge sen här på sh "och hur exakta är dina bladmått då?", och det lät ju så förnuftigt att sen dess tänker jag att de få la va på en höft ungefär!:)
Men nu måste man ju kolla resultaten av ett 0.10 och ett 0.25 bladmått i min mikrometer:
IMG_1849.JPG
IMG_1850.JPG
Och kniper man åt så närmar det sig. Men man kan knipa åt mikrometern ända tills det hamnar på 0.248. De första resultaten var just precis när det tar stopp.
IMG_1848.JPG
Men då kommer ju nästa mantra: "och hur exakt är din mikrometer då?":va:va
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top