Ventilspel på CBR 929

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Jag har precis kollat ventilerna och alla avgas ligger mellan 0.20 - 0,25mm.

Insugsventilerna ligger mellan 0,10 - 0,15mm utom en där jag inte fick in 0,10 bladmåttet men 0,05 gick in helt utan motstånd.

Vad ska ndet vara för spel? Kan jag skruva ihop den igen eller måste det justeras nåt??

Edit: Hittade på själv.

IN 0,16 +- 0,03
EX 0,27 +- 0,03

Då verkar det ganska tajt överlag, men eftersom jag bara hade 0,10, -0,15 -0,20 och 0,25 bladmått så är det svårt att veta exakt, men dom flesta kändes som dom gick lätt eller ganska lätt med 0,10 på insug så alltså borde alla där utom en klara sig på toleranserna. Frågan är om det är ett måste att justera den som är under 0,10? Antar det va??

Last edited:
Nu är jag i verkstan (lyxigt med internet på plats) och har kollat alla spel igen när jag vet va det ska vara. Alla är godkända utom ett, jag lyckades pressa in 0,10 bladmåttet, alltså är det bara 0.03mm utanför toleranserna. Det skulle vara riktigt skönt att slippa riva ur kammar och kraffs. Går det?! Tacksam för snabba svar så ja kan börja skruva ihop eländet nu.

Om du måste PRESSA i ett o,10 bladmått ÄR det för tajt.

Hade du däremot kunnat, med mild kraft pressat in et o,15 hade det varit HELT ok.

Är det en tryckare i motsatta änden av kammen än kedjan och dreven KAN du ha tur. Då brukar det gå att lossa överfallen, lyfta kammen så att du sen får ur shimset/ventiltryckaren.

Jag hade åtgärdat.

Dr.Bike skrev:
Om du måste PRESSA i ett o,10 bladmått ÄR det för tajt.

Men om jag får in ett 0,10 måste det vara 0,10 för man kan väl knappast pressa ihop en ventilfjäder med ett bladmått?

Rigge skrev:
Men om jag får in ett 0,10 måste det vara 0,10 för man kan väl knappast pressa ihop en ventilfjäder med ett bladmått?
Jo det kan du. Det är väldigt lätt att trycka ner en ventil. Tryck med tummen får du se!

Det ska vara o,10 med "kastpassning" om jag skulle kört vidare på det, men det verkar det ju inte vara...

Tycker själv iofs att o,10 är ok, men då måste man ha dödskoll på spelet.
Ofta.

Spelen som gäller är satta för att folk inte kollar ofta.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt