Ventilspel.... OBS ny tråd

Kawasaki/Nils

Gammal nybörjare
Gick med
27 Jun 2005
Hoj
Kawasaki Z 650 SR -81
Nu glömmer vi den andra tråden jag skapat..... :argpådato
Jag hade tydligen glömt sätta på mig glasögonen (Coca Cola bottnar) och huvudet låg nog kvar på hatthyllan.... Jag beklagar alla som försökt hjälpa en virrpanna (Denil cement) :Bugar :Bugar

Nu har jag mätt upp följande mått i MM:

UT 0,10 0,0 0,15 0,10

In 0,0 0,0 0,0 0,05

När jag skriver 0,10 betyder det att 0,15 inte går in och så vidare.
Motorn är rumstemperatur (24 grader) och jag har ställt nockarna vinkelrett mot koppen. I koppen ligger original shimsen.
Enligt boken ska det vara 0,15 mm spel i både IN och UT.

Två frågor:
1: vilka shims ska jag ha i?
2: hur kan det komma sig att jag har 4 st som är 0,0 eller mindre?

Mycket tacksam för all hjälp. Jag får nog ta med mig en hel back öl till nästa möte....
:fyllisar

Kawasaki/Nils skrev:
2147531 Nu glömmer vi den andra tråden jag skapat..... :argpådato
Jag hade tydligen glömt sätta på mig glasögonen (Coca Cola bottnar) och huvudet låg nog kvar på hatthyllan.... Jag beklagar alla som försökt hjälpa en virrpanna (Denil cement) :Bugar :Bugar

Nu har jag mätt upp följande mått i MM:

UT 0,10 0,0 0,15 0,10

In 0,0 0,0 0,0 0,05

När jag skriver 0,10 betyder det att 0,15 inte går in och så vidare.
Motorn är rumstemperatur (24 grader) och jag har ställt nockarna vinkelrett mot koppen. I koppen ligger original shimsen.
Enligt boken ska det vara 0,15 mm spel i både IN och UT.

Två frågor:
1: vilka shims ska jag ha i?
2: hur kan det komma sig att jag har 4 st som är 0,0 eller mindre?

Mycket tacksam för all hjälp. Jag får nog ta med mig en hel back öl till nästa möte....
:fyllisar
Kan nog vara bra att börja om från början ;)

1, Det vet du först när du tagit ut de gamla. Exempel, du har 0,10 på en ventil, det innebär att shimset som sitter i är något för tjockt, och du behöver ett shims som är ca 0,05 tunnare än det som sitter i. Som nämndes i förra tråden, verkstadshandboken brukar ha en tabell med uppmätt spel och befintligt shims som input, och som visar vilket man ska byta till. Annars är det handräkna som gäller... OBS Som också påpekades tidigare, de ventiler du har 0-spel på, kan ju faktiskt ha "minus"-spel, dvs att du behöver ännu tunnare shims än räkningen ger (dvs kammen trycker redan ned ventilen exempelvis 0,05 mm) Det kan du bara ta reda på genom att montera de shims du tror du behöver, och sedan kontrollera, alternativt montera ett riktigt tunt shims och kontrollera igen...

2, Förstår inte frågan riktigt. Ändrats från när :va Jag kikade i en av dina gamla trådar, och där skrev du att du inte hade mätt spelet. Hur menar du då att det ändrat sig? Att spelet blir mindre i en motor är annars normalt efter en tids gång. Ventilsätenas/ventilernas anläggningsytor slits ned, och ventilen går "högre" upp i toppen. Om du sedan dessutom tagit bort rost från anläggningsytorna och slipat in ventilerna så går ventilerna ytterligare något "högre" in i toppen... När tillräckligt mycket av anläggningsytorna försvunnit så har man 0-spel eller mindre. Då bränner man anläggningsytorna, och hojen går sämre och sämre. Kanske därför den ställdes undan från början?

Last edited:
Nope inte lärare, "besserwisser" och "irrritationsmoment" brukar jag däremot kallas av nära och kära ;)

Just det, om du måste handräkna, shims finns bara i vissa storlekar (0,05 steg), dvs du kan aldrig få exakt 0,15 spel. Tabellen tar hänsyn till detta, annars ska du räkna så att du får något större spel än 0,15. Det brukar också vara så att spelet anges som intervall, dvs 0,15-0,20.

Last edited:
Shimsen kan vara märkta med vilken tjocklek
de har isåfall är märkningen på undersidan, obs kan!
Du behöver ett specialverktyg, finns på touringbutiken 84-0036 tror jag
ska gå att använda.

BMW R90s skrev:
2148490 Shimsen kan vara märkta med vilken tjocklek
de har isåfall är märkningen på undersidan, obs kan!
Du behöver ett specialverktyg, finns på touringbutiken 84-0036 tror jag
ska gå att använda.

Vet du hur den ska användas? :confused: Mina shims sitter i koppen mor vetilstången.

Kawasaki/Nils skrev:
2148606 Vet du hur den ska användas? :confused: Mina shims sitter i koppen mor vetilstången.
Principen är väl att man trycker ner ventilen så man kan pilla bort shimset. Så trycket måste göras bredvid shimset.
Vet inte hur din motor ser ut.
O håll noga reda på vilket shims som satt var, annars blir det att börja från början.
/u

Det låter som om du måste lyfta kamaxlarna för att komma åt shimsen på din motor, om jag fattat din beskrivning rätt.
D.v.s. shimset ligger direkt ovanpå ventilskaftet under själva ventiltryckaren som i sin tur ligger under kamaxeln.

pw skrev:
2153134 Det låter som om du måste lyfta kamaxlarna för att komma åt shimsen på din motor, om jag fattat din beskrivning rätt.
D.v.s. shimset ligger direkt ovanpå ventilskaftet under själva ventiltryckaren som i sin tur ligger under kamaxeln.

Du har helt rätt. Min fundering är att ta bort alla shims och där efter mäta spelet. Det måste ju bli lättare då att se hur mycket jag behöver lägga till... :va enligt bokens formel. :)

Kawasaki/Nils skrev:
[ Min fundering är att ta bort alla shims och där efter mäta spelet.

Nja, nu är jag inte riktigt med, tänker du ta bort shimsen och sedan mäta spelet utan? Det är nog ingen bra idé.. Du kan göra såhär istället, börja med att anteckna vilket shims som hör hemma vid resp. ventil, för ordningens skull. Sen kan du pussla dig fram till korrekt ventilspel på några cylindrar, och du slipper köpa så många shims. De cylindrar som du beskriver har nollspel, eller i själva verket kanske minusspel, kanske du får byta shims på några gånger innan du hittat rätt.

Är du med?

pw skrev:
2153668 Nja, nu är jag inte riktigt med, tänker du ta bort shimsen och sedan mäta spelet utan? Det är nog ingen bra idé.. Du kan göra såhär istället, börja med att anteckna vilket shims som hör hemma vid resp. ventil, för ordningens skull. Sen kan du pussla dig fram till korrekt ventilspel på några cylindrar, och du slipper köpa så många shims. De cylindrar som du beskriver har nollspel, eller i själva verket kanske minusspel, kanske du får byta shims på några gånger innan du hittat rätt.

Är du med?

Problemet som jag ser det är att jag måste demontera samtliga skruvar (16 st) och kamaxlarna varje gång jag ska testa ett nytt mått.....
:va

Kawasaki/Nils skrev:
2153782 Problemet som jag ser det är att jag måste demontera samtliga skruvar (16 st) och kamaxlarna varje gång jag ska testa ett nytt mått.....
:va
På de som nu har 0-tolerans ja, men bara en gång extra. Efter första mätningen med nya shims kommer du att veta vad du måste ha eftersom du (förhoppningsvis) vet vad du just stoppade i...

Det är ingenting att bekymra sig över, jag har gjort det 3-4 gånger i rad när gängorna gav upp eftersom och jag var tvungen att borra i insatsgängor för att få dit överfallen. :död

Jåke skrev:
2153820 På de som nu har 0-tolerans ja, men bara en gång extra. Efter första mätningen med nya shims kommer du att veta vad du måste ha eftersom du (förhoppningsvis) vet vad du just stoppade i...

Det är ingenting att bekymra sig över, jag har gjort det 3-4 gånger i rad när gängorna gav upp eftersom och jag var tvungen att borra i insatsgängor för att få dit överfallen. :död

Det du menar förutsätter att jag har olika shims att prova med ......
men det har jag inte. Jag bör alltså veta vad jag ska beställa till resp. ventil.

Kawasaki/Nils skrev:
2153999 Det du menar förutsätter att jag har olika shims att prova med ......
men det har jag inte. Jag bör alltså veta vad jag ska beställa till resp. ventil.

Du kan inte låtabli att lägga dit schims, troligtvis bottnar lyftaren på felställe och trycker på fjäderbrickan istället för ventilskaftet. Mätningen du då gör blir helt vilseledande.
Chansa på att spelet är Noll och räkna från det måttet. Har du tur så blir det rätt. Annars föår du snart veta sanningen efter den mätningen.

Känn om lyfteren kan snurra lätt under kammen, eller om det går tungt. Snurrar den lätt är troligtvis spelet nära Noll.

Motorn skiter i hur många skruvar du måste lossa hur många ggr, den bränner ventiler iaf om du inte fixar den. :D

Gör det rätt, det är vad som gäller. Fast det kan ta en stund att vänja sig vid tanken. :)
/u

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...