Ventilspel, hur exakt ska det vara?

brodin

Medlem
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 929
Jag har ett par frågor kring kontroll av ventilspel på min CBR 954 (eller egentligen 929 med en 954-motor).

1. I original-manualen står det att man ska lossa skruven på kamkedjesträckaren och skruva in och låsa den med nåt specialverktyg (det sitter en original-sträckare) innan man utför mätning av ventilspel. Vad gör det för nytta egentligen, och är det helt nödvändigt?

2. Jag fortsatte utan att röra kamkedjesträckaren eftersom jag inte har specialverktyget. Jag har mätt spel på alla ventiler. Problemet är att bladmåttet jag har (biltemas) endast har 0.05mm-steg.

Insug ska på 954 vara 0.16mm +- 0.03. Jag får in 0.15mm-bladmått på alla ventiler utom två, där jag bara får in ett 0.10mm (det går dock väldigt lätt).

På avgas-sidan ska det vara 0.27mm +- 0.03. Där får jag in 0.25mm på alla ventiler utom 1 där jag bara får in ett 0.20mm.

Så min fråga är hur noga det är? Bör jag shimsa om så att jag får in 0.25 på avgas och 0.15 på insug på alla ventiler?

Men isåfall har jag ytterligare en fråga. Om jag ska shimsa om behöver jag ju räkna ut vad jag ska byta till för shims. Då känns det som jag skulle behöva ett finare bladmått än vad jag har nu? Annars blir det ju väl mycket "chansande".

Eller är jag helt enkelt för petig, det kanske inte är riktigt så noga?

Tack på förhand!
 
1, ingen aning

2, du är för petig, det räcker utmärkt med 0,05mm steg :)
justera upp spelet till strax ovanför 0,15 på insug och mellan 0,25-0,3 på avgas så blir det kanon!

du har tre ventiler att justera så det är bara att lossa kamaxlarna, kolla vilket shims som sitter original och sen byta ut de (oftast kan man flytta runt shimsen så behöver du inte köpa alla tre).
 
Jag tycker du gjorde helt rätt.:tummenupp Plocka sträckaren låter konstigt man ser ju på kamnockarna när ventilen är fri.
 
Tack för svaren! Hoppades på att slippa plocka bort kamaxlarna, har aldrig gjort det förrut. Men det är väl bara att bita ihop och lära sig helt enkelt :)

Föresten, funderar på att ta bort den där luft-ventilen som sitter mellan luftburk och avgas-ventilerna (PAIR valve). Men jag behöver få tag på täcklock som man kan sätta där istället. Någon som vet var man kan köpa sådana lock, helst i europa? Har hittat på ebay för $40 inkl frakt från USA. Men man åker ju på så jäkla mycket avgifter när man importerar från USA nu för tiden så det blir ju typ dubbelt så dyrt i slutändan...

Här är tråden:
http://cbrforum.com/forum/cbr-954rr-21/pair-valve-block-off-mod-128258/
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top