Jag har ett par frågor kring kontroll av ventilspel på min CBR 954 (eller egentligen 929 med en 954-motor).
1. I original-manualen står det att man ska lossa skruven på kamkedjesträckaren och skruva in och låsa den med nåt specialverktyg (det sitter en original-sträckare) innan man utför mätning av ventilspel. Vad gör det för nytta egentligen, och är det helt nödvändigt?
2. Jag fortsatte utan att röra kamkedjesträckaren eftersom jag inte har specialverktyget. Jag har mätt spel på alla ventiler. Problemet är att bladmåttet jag har (biltemas) endast har 0.05mm-steg.
Insug ska på 954 vara 0.16mm +- 0.03. Jag får in 0.15mm-bladmått på alla ventiler utom två, där jag bara får in ett 0.10mm (det går dock väldigt lätt).
På avgas-sidan ska det vara 0.27mm +- 0.03. Där får jag in 0.25mm på alla ventiler utom 1 där jag bara får in ett 0.20mm.
Så min fråga är hur noga det är? Bör jag shimsa om så att jag får in 0.25 på avgas och 0.15 på insug på alla ventiler?
Men isåfall har jag ytterligare en fråga. Om jag ska shimsa om behöver jag ju räkna ut vad jag ska byta till för shims. Då känns det som jag skulle behöva ett finare bladmått än vad jag har nu? Annars blir det ju väl mycket "chansande".
Eller är jag helt enkelt för petig, det kanske inte är riktigt så noga?
Tack på förhand!
1. I original-manualen står det att man ska lossa skruven på kamkedjesträckaren och skruva in och låsa den med nåt specialverktyg (det sitter en original-sträckare) innan man utför mätning av ventilspel. Vad gör det för nytta egentligen, och är det helt nödvändigt?
2. Jag fortsatte utan att röra kamkedjesträckaren eftersom jag inte har specialverktyget. Jag har mätt spel på alla ventiler. Problemet är att bladmåttet jag har (biltemas) endast har 0.05mm-steg.
Insug ska på 954 vara 0.16mm +- 0.03. Jag får in 0.15mm-bladmått på alla ventiler utom två, där jag bara får in ett 0.10mm (det går dock väldigt lätt).
På avgas-sidan ska det vara 0.27mm +- 0.03. Där får jag in 0.25mm på alla ventiler utom 1 där jag bara får in ett 0.20mm.
Så min fråga är hur noga det är? Bör jag shimsa om så att jag får in 0.25 på avgas och 0.15 på insug på alla ventiler?
Men isåfall har jag ytterligare en fråga. Om jag ska shimsa om behöver jag ju räkna ut vad jag ska byta till för shims. Då känns det som jag skulle behöva ett finare bladmått än vad jag har nu? Annars blir det ju väl mycket "chansande".
Eller är jag helt enkelt för petig, det kanske inte är riktigt så noga?
Tack på förhand!