Ventilspel GSX 750 F

Gnurf

Splash!
Gick med
3 Apr 2003
Hoj
Kawa ZR-7 och letar efter ny skogshoj...
Tjo..

Skulle behöva få reda på ventilspelet på en Suka GSX 750 F..

Nån som vet/har det i ngn verkstadshandbok?

Tackar på förhand...

Årsmodell?
på min 81'a är det 0,09-0,13 mm på både in o ut.

Last edited:
Ställ 0.10 på insuget och 0.15 på avgas så är du absolut säker på att du har tillräckligt med ventilspel . Avgasventilern blir varmare och blir lite längre än insugsventilen.

Är inte jag som äger den.. En polare som inte är medlem bad mig kolla om jag hittade det på nätet.. Gjorde inte det, så jag tänkte jag ställer frågan här...

Om vi säger så här, ställer han på den säkra sidan (lite stort spel) behöver han inte kolla ventilspelet på minst 2000 mil. Lägger man sig på den andra sidan, lite klent med spel, kommer han alltid att ha den tanken med sig att "nu kanske spelet är lite för litet och jag bränner ventilerna vid nästa fullgaskörning". 2000 mil är ett "touringvärde", tävlar man bör man kolla ventilerna efter bara ett par hundra mil, speciellt om man har installerat rostfria eftermarknadsventiler.

Anledning till att lägga sig på den "säkra sidan" är att ventiltallrikarna bankas in mot och nöts mot ventilsätet. Jag kan visa bilder (om du tvivlar) på hur ventiler kan se ut innan jag ger mig på och renoverar andras topplock. Om man aldrig justerar ventilerna kommer man till slut att få inget spel alls och man bränner ventilerna. http://andersbrink.se/sv/trim/trim.htm

Gnurf skrev:
Är inte jag som äger den.. En polare som inte är medlem bad mig kolla om jag hittade det på nätet.. Gjorde inte det, så jag tänkte jag ställer frågan här...

Anders:
Går rostfria ner sig i sätena fortare än standardventiler?
Iofs så är ju rostfritt (som material) rätt blött.

Robban, det beror på kvaliteten på ventilerna. Eftermarknadsventiler är oftast av sämre kvalitet än originalventilerna av nån underlig anledning. Sen så brukar ju de flesta trimmare köra med 0.80 sätesbredd på insuget och 1.00 på avgas. På en gasthoj är det lite i minsta laget. Suzuki's toppar på en nyare Bandit 1200 har t.ex. 1.50 i sätesbredd på både insug och avgas. Verkar hålla tätt även med så bred yta och det syns inte ens att de har gått 3000 mil.

Nyheter

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...